/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
strømforbrug
Fra : EA_HS
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 28-10-09 19:51

Hvor lang tid kan en ’strømbruger’,…. Fx 20 watt - 12 volt,
brænde på et 12 volt-batteri med en kapacitet på 20 amp/h,…….
findes der en DK tabel,.. ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 20:39

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 15
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 32

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-09 20:57

Jeg ved ikke om der findes en DK tabel, men du kan regne den teoretiske værdi ud

I = P/U [I=strømmen i AMP; P= effekten i WATT; U= spændingen i VOLT]

I = 20 / 12 => I = 1,666 AMP
________________________

Amph = amp*h => h = amph/amp

h = 20 / 1,666 => h = 12 timer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-09 21:02

det var den teoretiske, de sidste timer er der ikke meget lys i lampen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 21:03

Teil, som du dog kan sige det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-09 21:06

Ja jeg har mine "lyse" stunder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 21:09

Synd at nicknavnet - edison - var taget, det ville ha passet perfekt til dig

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-10-09 21:32

Er der lys i pæren nu....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-10-09 02:06

nordsted1

du,.. og flere andre kandu’er har en ualmindelig dårlig vane,
med at kopiere annullerede svar ind på div. sider, (Uden yderlig kommentar)

har du nogensinde ulejliget dig med at undersøge,
hvorfor spørgsmålene er annulleret,… ?

det KUNNE jo rent faktisk være fordi at spørgsmålene ikke er besvaret,
normalt lukker jeg ALTID mine spørgsmål,.. med et pænt, tak for svaret,
når svaret altså er brugbart,...

bemærk venligst,.. jeg har ALDRIG selv annulleret et svar,
og hvis du,.. eller andre kommer med en rimeligt fornuftigt svar,
vil jeg være yderst taknemmelig,.. og belønner naturligvis svaret med de oprindelige point,

her er et par eksempler du kan starte med,
http://www.kandu.dk/Spg136449.aspx
http://www.kandu.dk/Spg137409.aspx
http://www.kandu.dk/Spg114828.aspx

hvis man kaster et blik på DIN profil,… forundres man over hele,.. :
18.355 ikke godkendte,.. og 1.986 godkendte,…. I alt 20.341 kommentarer,
det svarer til 5.085 pr år,.. eller 14 kommentarer om dagen (søn-hellidage + ferier incl.)

har du nogensinde overvejet muligheden at undlade
at kommentere noget du ikke har forstand på,

det er absolut ikke tvunget, at kommentere ALT,..
det er faktisk tilladt at nøjes med de emner man VED noget om,

at du ’googler’ alle dine svar, kunne måske være årsag til at dine ”besvarelser”
ikke altid bliver accepteret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-09 06:10

Citat
har du nogensinde ulejliget dig med at undersøge,
hvorfor spørgsmålene er annulleret,… ?

Ja det gør jeg altid, også i dit tilfælde

Citat
bemærk venligst,.. jeg har ALDRIG selv annulleret et svar,

Skulle det være bedre?? Det syntes jeg ikke, annulleret er annullert og man kan ikke søge på et annulleret spørgsmål, forøvrigt fratrækker kandu dig 5 ledige point når de annullerer for dig

Citat
har du nogensinde overvejet muligheden at undlade
at kommentere noget du ikke har forstand på,

Og hvis du studerer min historik, kan du også se, at mange af de spørgsmål jeg har været med i, ikke altid kun har et svar... f.eks hvis nogle efterlyser noget... musik, køkkenudstyr, feriesteder billigste et eller andet osv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-09 06:25

PS, regnestykket havde også set anderledes ud, hvis folk huskede at lukke deres spørgsmål

Kommentar
Fra : lham

Dato : 29-10-09 07:03

Tabel behøver du ikke du har jo fået formlen til udregning af Asbjørn 2.Her lidt omskrivning af udtrykket

h=amph/amp=amph/effekt=amph/(strøm *spænding ) så er det bare at sætte de kendte værdier ind. Afladning af et batterie er desværre ikke liniær så i bunden af kurven ( i dit tilfælde når de 12 timer nærmer sig ) falder batterispændingen -og dermed lystyrken hvis det er en pære.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 29-10-09 14:09

EA_HS Hvis du også regner videre på det så Nordsted1's statestik er da rimelig god Det giver ca. 1.3 accepterede svar om dagen og taget forud for at ikke alle godkender netop DIT svar i en "hej og tillykke med dagen" tråd og at der ofte kan komme rigtig mange gode kommentarer ind i et smalltalk emne, så synes jeg nu det er acceptabelt

For mange gælder Kandu ikke blot om at hjælpe folk, men de hygger sig også med det. Det vil sige de kommer med sidebemærkninger der ikke altid er nødvendige, men det er hyggeligt nok for dem der er indblandet !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-09 18:50

Et fuldt opladet 12 V batteri giver omkring 13 v ved afladningens begyndlede og slutter ved omkring 10 V hvis den opgivne kapacitet skal udnyttes. Derfor varierer sttømmen også , så Asbjørns2 rgnestykke i praksis ikke holder helt.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 29-10-09 20:34

Transor, jeg tror at du forudsætter at "batteriet" er en blyakkumulator (og i det tilfælde har du ret), men det fortæller historien ikke noget om. Det kunne f. eks også være et litiumbatteri hvor spændingen holdes bedre, (også ved lavere temperaturer), for derefter at falde så meget hurtigere når batteriet er ved at være brugt op.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 30-10-09 10:38

Tak for svaret Asbjørn2.