/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan kan det være det er så
Fra : BL14
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 27-10-09 16:32

Hvis man stiller 2 glas vand ,det ene koldt vand og det andet med varmt vand ind i en fryserskab , fryser det varme først.
Eller hvis tager to gryder det ene med varmt og det andet med koldt vand er det kolde der koger først.
Hvad er det for noget der sker

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 27-10-09 16:38

Hej BL14

Jeg tror bestemt det er en sejlivet myte. Jeg har før prøvet at undersøge om der skulle være noget om sagen, men fandt ikke noget endegyldigt. Kan ikke finde noget fysisk argument for, at det skulle forholde sig som du stiller spørgsmål omkring.

Mvh. Simon Gjerløv

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-09 16:56

Det er ikke en skrøne og du kan læse hvorfor her:

http://ing.dk/artikel/103083-fryser-varmt-vand-hurtigere-til-is-end-koldt-vand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-09 16:58

Citat
Hvis man stiller 2 glas vand ,det ene koldt vand og det andet med varmt vand ind i en fryserskab , fryser det varme først.

På denne side http://ing.dk/artikel/103083-fryser-varmt-vand-hurtigere-til-is-end-koldt-vand

står der

Citat
Ifølge Jonathan Katz fryser "afkogt" vand ved en højere temperatur end kalkholdigt vand. Man skal altså ikke køle så langt ned.

Hovedforklaringen er den enkle, at salte i vandet koges ud ved opvarmningen. Kalcium- og magnesium-karbonat omdannes til kedelsten på beholderens vægge. Derfor virker de ikke senere - i nedfrysningsfasen - som frysepunktnedsættende salte. Man skal altså ikke køle det tidligere opvarmede vand lige så langt ned, før det størkner til is.

Citat
Mpemba-effekten
Der skal dobbelt så meget energi til at hæve vands temperatur 1°C som til is og damp.

Varmt vand fryser hurtigere end koldt vand; det kaldes Mpemba-effekten. Intuitivt burde varmt vand først køle ned, før det kan fryse.
Men forsøg har vist, at 90°C varmt vand fryser hurtigere end 18°C varmt vand. Dette opdagede Aristoteles helt tilbage i det 4. århundrede f.v.t, men først da skoledrengen Erasto Mpemba fra Tanzania i 1969 nægtede at forkaste beviserne, fik videnskaben øjnene op for denne, en af vands mest besynderlige egenskaber.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-09 18:20

Jeg har altid troet at det var pga. afiltning af "varmt" vand, der fik det til at fryse hurtigere.

Jeg har været vvs mand for ufattelig mange år siden og det har altid været fremløbsrøret (det varmeste) der frøs før returrøret om vinteren. Da var det da alm. snak at det var pga. afiltningen. Men nu er jeg da vist blevet lidt klogere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-09 18:39

Er det ikke dejligt at man altid kan blive klogere?

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 27-10-09 23:25

Hej BL14

Det var denne gang ikke svært for mig, at finde information på nettet, hvis man f.eks. søger på: 'Jonathan Katz freeze water' (tak til: granno1 og ans).

F.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect

Det skal derimod understreges at effekten - efter alt at dømme - kun ses under bestemte forhold der er svære at definere og som afhænger af mange parametre under komplekse forhold.
Sandsynligvis spiller vandets hårdhed - dvs mængden af opløst kalk en stor rolle samt ligeledes muligvis også mængden af opløst luft i vandet.
Kalk udfældes delvist og opløst luft destileres væk ved en kort kogning af vandet, hvilket bla. mindsker frysepunktssænkningen af vandet. Dette har betydning under frysning, idet iskrystalstrukturen ikke gerne tillader disse urenheder, hvorved urenhederne opkoncentreres og lokalt forstærker frysepunktssænkningen.
Dette senarie kan forklare det tilsyneladen parakdoksale, at varmt vand fryser hurtigere end koldt.

Hertil kan en lang række andre effekter også spille ind. F.eks. kan det tænkes at i luftholdigt uopvarmet vand dannes der små luftbobler på overfladen af iskrystallerne der får disse til at løsne sig fra beholderens vægge og lægge sig i overfladen. Således, at vandet så at sige istedet fryser oppefra og ned, og dermed mindsker konvektionen, hvilket igen mindsker varmetransporten der resulterer i at vandet fryser langsommere.

Mvh. Simon Gjerløv

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 27-10-09 23:35

Endnu en mulig forklaring:

Det kan også tænkes, at der lette opstår underafkøling af vand det ikke indeholder udfældede kalkpartikler.

Hvor om alting er - så tror jeg at effekten med den hurtige frysning af varmt vand skyldes en kombination af mange effekter der kun under kontrolerede forsøg lader sig besvare.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-10-09 12:39

Jeg mener, at når vand fryser, skal det først afgive varme til omgivelserne først. Da der er mest varme i det varme vand, må det tage længere tid at afgive varme ende det kolde glas. Altså må det kolde vand fryse først. Der kan være tale om underafkølet vand, som måske nemmere kan dannes, hvis vandet har været kogt.