/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
ramasjang med mpeg 2 fladskærm
Fra : emlau
Vist : 866 gange
50 point
Dato : 27-10-09 08:26

Hey i kloge hoveder

Jeg har et ældre Loewe med ekstern harddisk (signalbox)

Jeg er ret sikker på mit tv kun har mpeg 2, men jeg er sikker på det har både dvb c og t tuner.
Nu er jeg under pres fra børnene til, at kunne se "Ramasjang"!
Kan jeg betale mig fra det? uden at skulle købe nyt tv? (har ikke lige 40 kilo til et nyt!)

Jeg har kabel tv, men der får jeg vist ikke de nye kanaler.
Kan jeg købe en digital antenne til opsætning udenfor? uden alt for mange bokse her og der?

Mvh. Ronnie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 08:33

Føtex og andre har en MPEG4 tuner til ca. 500 kr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-09 08:47

Så vidt jeg kan se, har du ikke problemer med at skulle kunne se de nye kanaler.
Det der gør forskellen er, at du har kabel-TV og at din modtager har DVB-C tuner

http://www.detnyetv-signal.dk/hvad-skal-jeg-gore/jeg-har-kabel-bredbaand-eller-fibernet.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-09 09:01

- jeg så ikke at det er kabel TV ..............................glem mit indlæg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 09:07

Citat
ramasjang med mpeg 2 fladskærm

NEJ

Den kræver mpeg4

Om du får den på Kabel skal du snakke med din udbyder om - det er meget forskelligt hvilke kanaler de tilbyder rundt om i Danmark....

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 27-10-09 09:10

Ingen problemet så lang tid du har mpeg4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 09:24

40 kilo for nyt TV.....
Mpeg4 TV er knaldet ned på 2995, godt nok for de lidt skrabede.

I de butikker der har søndagsåbent d. 1 og har udstyret bliver der virkelig knald på da nogle vågner op til sort skærm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 09:28

Citat
da nogle vågner op til sort skærm.

Det gør forhåbentlig HELE danmarks befolkning - der er vel ingen der lader TVet køre medens de sover

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 09:38

Citat
der er vel ingen der lader TVet køre medens de sover

Jo, mig, knalder brikker på de mest åndssvage tidspunkter når skærmen kører

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 09:42

Tid til lidt klimadebat

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-09 10:23

Citat
NEJ

Den kræver mpeg4

Refi, det passer altså ikke.

Når spørger har kabel-TV kræves ikke mpeg4.
Det gør det kun såfremt man har "stueantenne" (DVB-T)

DR K og DR Ramasjang sendes i Mpeg-2 via kabelTV indtil 2012 . Så det er altså kun hvis man vil se DR HD, at der kræves en mpeg4 tuner.

Citat
Den nye kulturkanal, DR K, og den nye børne-tv-kanal DR Ramasjang vil blive tilgængelige i både analog og digital form

http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=17816

http://da.wikipedia.org/wiki/DR_Ramasjang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 11:07

Citat
Når spørger har kabel-TV kræves ikke mpeg4.

Dova - læs nu HVAD jeg skriver

Citat
Om du får den på Kabel skal du snakke med din udbyder om - det er meget forskelligt hvilke kanaler de tilbyder rundt om i Danmark....

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 27-10-09 13:41

Hey Alle kloge Måske fik jeg ikke udtrykt det klart nok?

Hvis jeg IKKE får det af min kabel tv udbyder. Hvad gør jeg så?

Kan jeg købe en lille antennebandit til opsætning udenfor som er mpeg 2, direkte ind i tv.

For lige, at bevise, at jeg er helt blank!! De gamle B&O tv på børnenes værelser, er det mpeg 2???

Mvh. den blanke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 13:46

Du kan IKKE selv (med egen antenne) modtage det i andet format end mpeg4......

Flere af de "normale" kanaler kan også modtages (indtil 2012) med mpeg2 - men ikke Ramasjang

Så du skal have NY tuner (box) til hvert TV eller NYE TV

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 13:50

Citat
De gamle B&O tv på børnenes værelser, er det mpeg 2

Med al sandsynlighed IKKE - er de OVER 4-5 år - garanteret ikke

Men selvom de har mpeg2 hjælper det IKKE i dette tilfælde....

Det hedder enten kabel-TV (udbyder) eller mpeg4 box (til hvert TV)

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 27-10-09 14:30

Til Refi

Hjælper det så med en digiantenne og en mpeg 4 box til et mpeg 2 tv? Eller skal jeg bare glemme det?

Jeg har fået en box, en mpeg 2 box, men den er vel til at sprætte op og skide i?

Mvh.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 14:35

Citat
Hjælper det så med en digiantenne og en mpeg 4 box til et mpeg 2 tv?

JA

Men glem ordet "digitalantenne" - det findes IKKE

Alle antenner kan modtage digitalt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 14:39

Og inden der nu kommer en masse links til digitalantenner

Det er misbrug af ordet digital - det de "kalder" digitalantenner er blot antenner der IKKE er retningsbestemt i samme grad som f.eks. en UHF eller en VHF...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 14:55

Her hvor jeg bor har de lavet nyt bolignet der først fungerer optimalt om 1½ måned, indtil da konverterer de hele lortet til analogt.

For 8 måneder siden stolede jeg for meget på en bumset sælger i Fona der sagde at der ikke ville være problemer med det mpeg2 TV han prakkede mig på.

Hvad kan man få for et sådant ved salg i dag ?....hurtigt bud, minimum 2500 kr, tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 15:23

TVet er som sådan IKKE mindre værd (pga. det)....

Er du på udbyderTV er der jo ingen problemer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 15:31

Der kræves vel stadig 4 for at se visse kanaler ??

Fandens til rod, om 5 år finder de vel på nye standarder igen.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 27-10-09 15:32

Der er sku da det problem, at hvis man vil se Ramasjang og ens udbyder/antenneforening ikke leverer det. Så er man ude og skide.

Frygter nu mine børn på 8 og 11 år flytter hjemmefra!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 15:48

Citat
Frygter nu mine børn på 8 og 11 år flytter hjemmefra!

Jeg forstår dem hvis du SÅ nærig

Men det er som sagt "kun" de nye "tillægskaneler" der "kun" sendes i mpeg4.....

ALLE udbydere kan ændre signalet og jeg vil tro de fleste tager dem med i selv de "små" pakker....

Men med EGEN antenne klapper fælden for de nye kanaler - der hedder det mpeg4 og mindst 500.- i udgift (for en rimelig kvalitet i modtager) hvis man ikke har et NYT TV

Men herregud - du stikker dem en mpeg4 box mod de skraber sne hele vinteren..... (der kommer sikkert ikke noget) - betragt det som en forsikring

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 27-10-09 16:09

Kald mig bare dum, kald mig bare nærig! (men kald mig aldrig op søndag morgen)

Jeg er blank!! Hvad pokker hjælper det med en mpeg4 box?? Hvor skal jeg få signalet fra?? En antenne som ikke er digital?? Sender en mpeg4 box ikke mpeg4 signal ud? Til et tv som ikke kan vise det? eller kan den bare modtage det og så lave det om til mpeg2?

Det er tæt på, at være pinligt det her
mvh.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 16:23

Altså hvis du allerede har antenne skal du blot have en box (til HVERT TV)...

Antennen i boksen og derfra til TV....

Fremover skifter du kanal på boksen og ikke på TVet....

Citat
men kald mig aldrig op søndag morgen

Den kunne du så bruge i stedet for sneen....

Citat
Sender en mpeg4 box ikke mpeg4 signal ud?

NEJ...

Den modtager det fra antennen - pakker det ud - og sender det videre til dit TV (uanset hvad det nu har) - dit TV bliver reelt blot omdannet til en "TVskærm", også det der har mpeg2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-09 16:25

Eneste tilfælde hvor du er NØDT til at skifte TVet ud - er hvis TVet heller ikke har scartstik....

Så hedder det lossepladsen.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 16:29

Skynd Dig at få fat på en mpeg4 box til ihvertfald det ene TV, har Du de gamle tykskærme om to år skal den under alle omstændigheder bruges.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-09 16:31

En mpeg4 box understøtter selvfølgelig også mpeg2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-09 18:45

Dit eneste problem er at din antenneudbyder ikke vil give dig ramas... .

Så skal du bare ned i føtex og købe en mpg4 box til 499,95 kr . Betal med kort og spar 5 øren.

Derefter skal du have en antenne, som hvis du bor tæt på en sender bare kan være en billig indendørs . bor du mere uheldigt skal dermåske en rigtig gedigen uhf antenne til. Den lokale antennepusher ved det. Radio -tv ekspedienterne aner ofte intet, og svarer forkert.

Det sætter du til tv i børneværelset-.

Ingen fjernsyn fra Danmark ældre end 2 år har hverken mpg2 , 3 eller 4 dekoder indbygget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-09 21:34

Citat
Jeg er blank!! Hvad pokker hjælper det med en mpeg4 box?? Hvor skal jeg få signalet fra?? En antenne som ikke er digital?? Sender en mpeg4 box ikke mpeg4 signal ud? Til et tv som ikke kan vise det? eller kan den bare modtage det og så lave det om til mpeg2?

Det er tæt på, at være pinligt det her

Rolig nu.

De TV apparater du modtager KabelTV på, kan du lade være som de er...de fortsætter med at modtage som hidtil, og kan også vise de nye kanaler.

MEN:

Citat
Hvis jeg IKKE får det af min kabel tv udbyder

Så er det sådan her:

HVIS du derimod modtager TVsignal fra en almindelig antenne..så kræves der et af to:

Enten at samtlige TV skal være med indbygget DVB-T tuner og mpeg4 (mpeg2 dur også indtil 2012 men kun til DR1 TV2 og DR2, og kan ikke modtage de nye kanaler)

ELLER at der tilsluttes en Mpeg4 digitalboks til HVERT fjernsyn, som gør at TVet kan vise de digitale kanaler (også de nye).
Og der bruges en almindelig TV-antenne til formålet.

Hvis man bruger løsningen med digitalboks til TVet, så er det stadig kun de gratis kanaler man kan tage..hvis det ikke er nok, skal man sikre sig at digitalboksen har indbygget kortlæser, sådan at man kan købe sig en programpakke med de kanaler man gerne vil se.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 29-10-09 18:11

Mange tak for alle svar! Jeg er blevet klogere

Mvh. Ronnie

Tror nok i skal give et svar for, at jeg kan give point

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-09 18:26

Nej - det er ikke nødvændigt...

Du kan acceptere et hvilket som helst af alle de kommentarer der er her (bortset fra dine egne)

Men det vil da nok være det bedste at finde den kommentar du syntes hjalp bedst og acceptere den....

Og du KAN kun vælge een

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 01-11-09 10:20

Til Refi

Jeg tager dit svar, men svar mig lige på én ting mere.

Nu viser det sig så i dag, at jeg har muligheder, antenneforeningen leverer dem, men jeg kan jo ikke se dem med mit gamle lort

Skal jeg så bare købe en mpeg 4 boks pr. tv der skal se det?
eller kan jeg bruge en mpeg 2 boks?

Det var vist hele 2 ting

Mvh.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-09 11:31

Hvis jeres antenneforening leverer dem KAN DU OGSÅ SE DEM - Uanset alder på dine fjernsyn

Så du skal slet ikke købe noget hvis antenneforeningen leverer signalet - det er DERES opgave at konvertere signalet

Visse mindre antenneforeninger er dog ikke klar endnu, da de har været for sent ude.....

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 01-11-09 16:06

Tak Refi for alle dine svar, hermed 50 point

Det venter jeg så på

Godkendelse af svar
Fra : emlau

Dato : 01-11-09 16:07

Tak for svaret refi.