/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
morkler
Fra : NannaFlip
Vist : 6104 gange
100 point
Dato : 26-10-09 18:37

hej
er der nogle der ved hvor man kan købe morkler ? jeg bor i vestsjælland, jeg ved sæsonen er slut for 3 uger siden, men måske kan jeg købe nogle tørrede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-09 18:43

http://www.loegismose.dk/shop/product/600/
havde aldrig hørt om det før

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-09 18:50

Morkler, der er ret sjældne, er en forårssvamp, nogenlunde samtidig med anemoner, så det er mange uger siden sæsonen sluttede.

Men tørrede kan man købe i de fleste større supermarkeder.

Og da friske morkler alligevel skal tørres inden brug (de er giftige i rå tilstand) så er de fine som tørrede, skal bare skylles først, og blødes op i vand inden brug (vandet du har blødt op i kan fint bruges i maden).

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 26-10-09 18:59

Den er ikke giftig rå, ellers havde jeg godt nok været død for mange år siden, og det er en af de bedste spisesvampe som samles om efteråret, jeg selv har kun fundet dem i sverig, om efteråret, blåbær og svampe.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-09 20:05

Direkte citat fra min nærmeste svampebog, könemanns minguide svampe, side 54-55, spiselig morkel: "Giftig som rå. Storartet spisesvamp hvis den steges..... April og maj, til slutningen af juni i bjergområder"

Er du sikker på det er morkel du har plukket, det lyder ikke sådan for mig???

Du tænker vel ikke på rørhatte, Karl Johan m.fl., som ofte kan findes sent (men godt nok ikke ligner morkler), for en uge siden fandt jeg høstmusseroner og parykblækhatte, men morkler altid kun om foråret.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 27-10-09 06:23

det er morkler, jeg spurgte efter dem på grøntorvet, det er derfor jeg ved at sæsonen sluttede for 3 uger siden, de havde ikke flere, men det er rigtigt, at jeg har altid ristede dem.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-10-09 06:50

Du må spørge på grønttorvet, hvor de kommer fra, ikke fra Dk er jeg sikker på.

Men tørrede skulle det ikke være svært at finde.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 27-10-09 16:32

Citat
http://www.loegismose.dk/shop/product/600/

Er prisen i det link jeg sendte for dyrt ? Jeg synes det er en strid pris, men hvad kender jeg til priser på morkler

mvh Smuller

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 28-10-09 08:21

jeg har fået en fra grøntorvet til at bestille morkler hjem, det er ikke fra dk på dene tid af året , så nu kan jeg kun glæde mig.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 28-10-09 08:24

Tak for svaret smuller54.