/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem skiftes hvornår?
Fra : Axelise
Vist : 9202 gange
200 point
Dato : 26-10-09 18:11

Vores Renault Megane stationcar fra 2001 fik skiftet tandrem ved 76.000 km, nu har den kørt 140.000 km, men eftersom vi købte bilen da den havde kørt 118.000 km, ved jeg ikke hvornår den er blevet skiftet sidst.
Spørgsmålet er, om den bør skiftes her og nu og lige med det samme? Eller om vi kan vente et par tusinde km? Vi har nemlig rigtig mange udgifter lige nu, så det ville være rart at vente til efter jul. Men en tandrem skal man ikke spøge med, det ved jeg godt. Derfor dette spørgsmål....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-09 18:30

Vent du bare og brug pengene på julegaver

Det er ikke de 2000 km fra eller til der gør udslaget.....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-10-09 18:31

Måske jeg misforstår spørgsmålet:

Citat
fik skiftet tandrem ved 76.000 km, nu har den kørt 140.000 km, men eftersom vi købte bilen da den havde kørt 118.000 km, ved jeg ikke hvornår den er blevet skiftet sidst.

Men den er jo nok ikke skiftet i mellemtiden (140.000 - 76.000 = 64.000 km).
Nu ved jeg ikke hvilket interval,Renault har på tandremme. Men Opel`s er nedsat til 60.000 km.
(Kører selv Opel).Så jeg vil anbefale en udskiftning.Så dyrt er det jo heller ikke.....
Og du sover bedre om natten.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 26-10-09 18:35

Nogle Citroén og Renault har samme motor.
Min BX og min Xantia fik/får skiftet ved ca. 80.000 > 160.000
Så hvis din er skiftet ved 80.000 vil jeg mene at den skal skiftes ved 160.000
Du skal nok påregne udskiftning af lidt mere evt. vandpumpen.

Fabrikken opgiver længere kørsel på min Xantia men jeg vil hellere være sikker.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-10-09 18:36

Tag og spørg på Renault værkstedet, de kan svare præcist på hvor tit tandremmen skiftes. Det er meget forskelligt fra det ene bilmærke til det andet, du kan også læse det i serviceboge.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-10-09 18:42

Refi,det var en lunken råd:
Citat
Vent du bare og brug pengene på julegaver
Det er ikke de 2000 km fra eller til der gør udslaget.....

Det kan det jo altså være.Hul i stempler,bøjede ventiler= Ny motor.

Sæt det op mod en tandrem til 250,- plus en time (eller 1½) i arbejdsløn.Og så er man på den sikre side.Men husk li`e vandpumpen.Skal skiftes ca. ved hveranden tandrem.

PS. Har kørt Renault Dauphine/Gordini og R8. Ak,ja da var der noget ved biler.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-09 19:27

Citat
Refi,det var en lunken råd:

Overhovedet IKKE.....

Er der til NU ikke problemer er det IKKE de næste 2000 km der gør udslaget

Så nøjeregnende er intervallerne heller ikke.....

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 26-10-09 19:30

Hver 100.000 km. skifte man tandrem .Det er normal hos bilværkstedder, ved alle bil mærker.

pømske

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-10-09 19:40

Tjaeh...det er jo lidt forskellige udmeldinger, der kommer. Venter lige lidt og ser, om der kommer andre forslag

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-10-09 19:42

Indrømmet.... måske "polimik" fra min side,meeen....

Citat
Er der til NU ikke problemer er det IKKE de næste 2000 km der gør udslaget

Nej,men hvis nu den springer om 1500 km.

Den springer jo altså ikke li`e efter km-tælleren.Nogle gange før,nogle gange efter.
Jeg forsøger bare at fortælle om min indstilling.Og det er:Hellere helgardere= UDSKIFT TANDREM.
Men nogle elsker at leve livet farlig.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-09 20:04

Citat
Men nogle elsker at leve livet farlig.

ALT her i livet er et lotterispil samt lidt sund fornuft....

Min pointe er blot, at hvis det ligefrem skulle ødelægge julen så er der INGEN grund til IKKE at lade den vente de 2000 km

UANSET hvordan du regner og dividerer fra sidste skifte er den enten LANGT over (hvad jeg ikke tror) eller den kan som sagt sagtens vente de par kilometer...

Citat
Den springer jo altså ikke li`e efter km-tælleren

Nemlig - den kan ligeså godt gøre det på vejen til værkstedet imorgen

Garanti er der jo under alle omstændigheder IKKE.....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-10-09 20:12

I Tolerance data står det at tandremmen skal skiftes ved 120000 eller 4 år.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-09 20:45

Julen er reddet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-10-09 21:44

Det kan vi ikke blive uenige om:
Citat
Garanti er der jo under alle omstændigheder IKKE.....

Jeg er bare ingen gambler.Derfor er mit råd:

SKIFT SÅ DET TANDREM.

Så er der ren røv at trutte i,og du får ikke mavesår.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-09 21:58

Citat
Hver 100.000 km. skifte man tandrem .Det er normal hos bilværkstedder, ved alle bil mærker.

Det passer i hvert fald ikke

For nogen biler er det mindre.

Hvorfor din bil har fået skiftet ved 76000 km er ikke godt at vide, medmindre der er kommet andre anvisninger, (kan ske, såfremt der har været mange tilfælde af sprunget tandrem på en bestemt bilmodel) for normalt er det sådan her:

Citat
Motorerne i Megane er normalt meget stærke, men kontroller at den har fået skiftet tandrem i tide, da det ellers kan blive en dyr fornøjelse. Intervallet for skift af tandrem er 120.000 km eller for hvert 4 år, hvad der end kommer først

http://www.club-renault-danois.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=25

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-10-09 22:43

Er du bange ,kan du skrue af dækslet og kikke på tandremmen. Er den hel og fin så er det bare og køre.
alimak

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-10-09 02:45

Autodata CD, som er den, så vidt jeg ved, alle værksteder bruger til at finde service tider efter skriver at din bil skal have skiftet hver 120000 km, dog mindst hver 60 mdr. uanset km forbrug. Dette er for en benzin motor. En diesel moter er ikke helt det samme, her er forskellige alt efter hvilken diesel motor det drejer sig om.
Er du i tvivl, skal den skiftes. Man kan ikke se på en rem om den er slidt før man får den af, da slidtagen viser sig på bagsiden af remmen som revner mellem tænderne. Smutter remmen kan det meget let koste motoren, den er ikke billig. Dog har jeg hørt at visse Volvo'er ikke tager skade af en knækket tandrem og de deler nogle motorer med Renault.
Det er kun din egen samvittighed der kan vælge for dig. Eller en mekaniker der tør tage skylden, hvis det går galt. Ham/hendejeg ikke du finder, der vil give dig en skriftlig garanti. Men du kan vel altid få en pris på et skifte. Spørg flere steder. Formentlig billigere i udlandet, hvis du skulle bo tæt ved en grænse.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 27-10-09 18:08

Tak for svaret Eyvind.
Vi har nu kontaktet en autoriseret Renault mekaniker, og han siger det samme som dig, nemlig at der ikke er nogen grund til at skifte tandremmen førend ved 160.000 km. Han nævnte også, at det var vigtigt at skifte vandpumpen ved samme lejlighed.