/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA ved siden af IDE
Fra : akselbo
Vist : 654 gange
300 point
Dato : 26-10-09 11:23

Computer = Dell Dimension 4600 / OS = XP home
ønske = at montere en Samsung 1TB SATA harddisk
Styresystemet ligger på nuværende HDD som har partition C: (monteret i IDE-soklen)
spørgsmål 1 er: kan computeren finde ud af harddiske samtidig i både IDE og SATA sokler ?
spørgsmål 2 er : kan ny HDD = 1TB Samsung (som monteres i SATA-soklen) partitioneres D: og E:

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 310 point
Dato : 26-10-09 11:46

Det er bios som bestemmer hvilken harddisk der skal bootes fra.
Hvis den står til
1. SATA
2. IDE
så vil den lige nu bare boote fra IDE, men kommer der en SATA i vil den prøve at boote fra den, eller bare springe over og boote som sædvanlig.

En SATA kan godt partitioneres som eks. D eller E. og det kan gøres fra XP / Vista / Win 7

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 26-10-09 12:02

tak for svar - det var hurtigt. Hvis jeg har forstået svaret rigtigt så:
1 i bios sætter jeg SATA = ON
2 og jeg lader IDE være = ON
3 og jeg sørger for at bootesekvensen er IDE før SATA

så har jeg en komputer der booter fra gammel HDD i IDE-soklen og som tillader ny HDD i SATA-soklen at være et meget stort dataområde = partitioneret som hendoldsvis D: og E:

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-10-09 12:10

Har lige prøvet, satte min datters SATA disk i min PC (for at tømme den). Min PC Bootede stadig fra IDE drevet (IDE) og Sata disken kørte som slave, uden problemer. Og jeg ændrede intet i BIOS

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-10-09 12:10

Det kan godt være at du skal bibeholde D til dit cd/dvd drev,
Således at diverse referencer til installetion af programmer i registreringedatabasen ikke bliver påvirket.
Dine nye partitioner bliver så E og F

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-09 12:31

Citat
1 i bios sætter jeg SATA = ON
2 og jeg lader IDE være = ON
3 og jeg sørger for at bootesekvensen er IDE før SATA
fuldstændig 110% korrekt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-09 12:35

Godt nok er det IDE harddiske jeg har, men jeg har valgt at lade Windows selv bestemme drevbogstav, den har så valgt at lade harddiske få de første bogstaver og har tildelt drev G og drev H til CD og DVD drevene, det virker udmærket

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-09 13:20

O.v.n. Windows vil altid selv bestemme drevbogstav på HD, derfor er det en god ide at give DVD og CD drev andre bogstaver, startende med n. Og så kan man selvfølgelig også give partitioner andre drevbogstaver. Dog ikke C:

Har man 2 HD og partitionerer dem begge, så vil første partition på den ene blive C:, første partitone på den anden D: og næste partition på den første E:
Nu vil partitionerne på første HD fortsætte efter E: og derefter på nr. 2 partition på anden HD:

Hvis du ved det, så må du undskylde, men der er nok andre som ikke ved det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 13:32

Ja det kan du godt men lad windows selv styre drevbogstaver.
Hvis den ikke kan snakke ¨med dit D drev må du lige lade SATA disken få nogle andre bogstaver.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-10-09 20:32

Som JensT skriver, har dit CD/DVD drev sikkert pt. drev bogstav D: da din maskine er blevet installeret en en Partition (Drev C:).
Derfor vil den nye hardisk skulle ha E: & F: hvis du deller den i 2.
Du kan da godt flytte CD/DVD til et andet drev, men det kan som JensT skriver give problemer med opdatering/ændring af nogle af de installeret programmer, da de husker de kom fra D:\....
Det de andre skriver om er når du har installeret med alle 3 partitioner aktiv fra starten, hvilket du jo ikke vil.

PS. jeg kører pt. med 2 IDE & 1 SATA disk, samt 2 SATA DVD drev, og boot'er fra første IDE disk (PATA)

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 27-10-09 10:23

Tak for svaret Eyvind - og tak til øvrige, der deltog med værdifuld info.
gerne ville jeg have delt point ud til én eller flere (eks. o.v.n)
men tak for hjælpen til alle