/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af fladt tag
Fra : trump
Vist : 1285 gange
100 point
Dato : 26-10-09 10:16

Hej

Jeg har et rækkehus fra 30'erne på 2 etager og fladt tag med tagpap. Der er lidt taghældning og et ganske lavt krybeloft på ca 1 m i den høje ende og ca 20 cm i den lave ende. Der er nu kun brædder og ingen isolering overhovedet. Der er tørt og pænt deroppe.
Mine spørgsmål er flg:
1: kan jeg bare ligge isoleringsbatts ud på brædderne eller skal der noget mellem brædder og batts?
2: Hvor mange mm bør der ligge?
3: Der er nogle runde udluftningskanaler i begge sider men i den lave ende vil vi være nødt til at lade isoleringen gå op over udluftningskanalen da der ikke er mere end 20 cm. højt. Er dette et problem?

Hilsen Lars

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-09 10:20

Hvis i elsker skimmelsvamp - så dæk endelig udluftningshuller til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-09 10:44

Det er noget problematisk med hensyn ttil fugt.

I dag har du et varmt tagrum om vinteren. Det holder det tørt i forbindelse med ventilationen. Men det koster en del varme.

Hvis du isolerer på loftet, bliver rummet koldt og opadstigende fugtig indeluft fra beboelsesrunn´mmene vil kondensere et stykke oppe i isolationen og måske også på tagundersiden. så får du alle skimmel råd og svampeproblemerne.

Der er to muligheder.
1 ) lofterne gøres fuldstændig lufttætte og rimeligt diffusionstætte på undersiden. De inkluderer omlægning og tætning ved elinstallationer, nedtagningog genopsætning af evt listelofter osv.

2) Du isolerer i stedet ovenpå den eksisterende tagdækning og lægger ny tagdækning ovenpå.
Det er nemmere og koster mere i materialer, men mindre i arbejde..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-10-09 10:52

Der skal ihverttilfælde en tæt dampspærre op ned mod boligen og derefter 150/200 mm isolering og øverst vindpap.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-10-09 11:33

hvis du skal gøre det ordentligt, skal du tage lofterne ned. så kan du komme til at isolere ordentligt. du skal have min. 300 mm isolering på og nedenunder skal du lave en tæt dampspærre.
du skal regne med, at det koster mellem 250 og 300 kr pr m2 i materialer.
og det sviner en hel del.
men det er den eneste rigtige måde at gøre det på.

tømreren

Kommentar
Fra : trump

Dato : 26-10-09 11:42

Tak skal I ha' for mange gode råd. Jeg tror jeg søger en model hvor det bliver bedre end nu hvor det trækker op gennem huset pga det uisolerede tag og om sommeren er der 100 grader på førstesalen, men ikke en super løsning. Det har jeg hverken tid eller råd til. Jeg ville være glad hvis jeg kunne spare lidt penge på varmeregningen og få en bedre indetemperatur, jeg vil bare nødigt skade mere end jeg gavner. Hvis jeg kan lave en forbedring ved at ligge dampspærre og 200 mm isolering uden at risikere at der opstår skader lyder det fristende.

Lars

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-09 11:50

Sådan har jeg gjort det, det har virket i 25 år nu, søg blot for at du har ventilation over isoleringen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-10-09 12:09

I dit tilfælde ville jeg gå ind på denne link: http://www.rockwool.dk/stop+local+warming , og rode rundt i deres sider, og er du det mindste i tvivl ville jeg ringe og tale med en af deres konsulenter, det er helt sikkert gratis. Der er også anvisninger om efterisolering af tag og loftrum.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-10-09 14:56

Hvad med papir der blæses ud over loftet, det skulle være rigtigt godt. Kender ikke rigtigt prisen pr m2. Eller skubbes ud i et jævnt lag, det er i al fald mere behageligt at arbejde med. God arbejdslyst med af lægge isolering, så kan du ligge og tænke over alle de penge du sparer!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 22:44

Hej Lars.
For at lave en rimelig billig løsning, som i alt fald vil hjælpe "noget", så er Stig og du selv inde på noget rigtigt; som Stig siger:

Citat
Sådan har jeg gjort det, det har virket i 25 år nu, søg blot for at du har ventilation over isoleringen.

i den lave ende kan du evt. med nogle stykker plastrør og med nogle plastbøjninger sørge for at ventilationshullerne føres op over den færdige isolering, sådan at der stadig er "frisk luft" oppe mellem isoleringen og taget, så kan det aldrig gå helt galt.

Held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-09 22:46

VIGTIGT: husk endelig dampspærren ned mod det varme rum ....................

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 28-10-09 09:19

Tak for svaret stig54.