/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Regeringens skattelettelser
Fra : PeterTheisen
Vist : 353 gange
20 point
Dato : 25-10-09 09:39

VK-regeringen har givet skattelettelser for 223 milliarder kroner. Er det mon derfor, vi har et underskud på de offentlige finanser på op imod 80 milliarder kroner?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-09 10:04

Livet er sgu for kort til at sætte sig ind i statens regnskaber

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-10-09 10:10

Nej det er ikke derfor.

Men der er snart valg, er det mon derfor du bliver ved med at komme med ufatteligt usaglige indkæg og påstande.

PS: annullere du nu spørgsmålet eller skal Vagnr have pointene

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 10:43

Citat
VK-regeringen har givet skattelettelser for 223 milliarder kroner

Kommer checken inden jul

Jeg tror ikke min bank ligger inde med så mange kontanter

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-10-09 11:31

Refi, jeg tror ikke helt PeterT har styr på fakta, tror han gerne vil linke nuværende betalinsgbalance sammen med fremtidige skattelettelser, så du skal nok vente lige så længe på posten med cheken som du skal på et begavet indlæg fra PeterTheisen.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 25-10-09 13:33

Det er naturligvis også derfor.

VKO regeringen har i årevis, mens der har været højkonjunktur, øslet med pengene, det betyder så at de ikke har penge nu, hvor krisen kradser.

Men det er jo typisk, vi har en borgerlig regering som får kørt økonomien i sænk, og så må de andre tage over for at rydde op.

Ejendomsmarkedet er et tydeligt eksempel få VKO regeringens forfejlede politik. De indførte skattestop, der i deres udlægning, reelt betød at ejendomsskatterne faldt, dette, sammen med nye låntyper, skabte en boble på ejendomsmarkedet, med vildt urealistiske priser. Nu ser vi resultatet, ejendomsselskaber og banker går konkurs, og folk der er nødt til at sælge deres huse kan kun gøre det med tab.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-10-09 13:55

Nu er der jo nogle her, der syntes at mene at alt hvad der ikke ligger til højre for Djengis Khan er venstreorienteret, så det omfatter vel også vismændene. Hvis man så ellers syntes det er værd at bruge ca 15 min af sit liv på at sætte sig ind i, hvad vismændene siger om dansk økonomi (og ikke ligefrem roser VKO) er muligheden her

http://www.altinget.dk/artikel.aspx?id=102619&ref=newsletter&refid=5505

For dem der kun har 1-2 minutter til overs et par uddrag

"Faldet i dansk BNP blev indledt allerede i begyndelsen af 2008, og nedturen startede dermed tidligere i Danmark end i de fleste øvrige lande. Faldet har samtidigt været større i Danmark. En del af baggrunden for det større fald er, at kapacitetspresset i dansk økonomi var meget højt i 2007 og 2008, og at der dermed allerede inden krisen var lagt op til meget lave vækstrater i Danmark."

"I udlandet er der tilsvarende og endda tydeligere tegn på, at bunden er nået, og i flere lande, herunder Tyskland, var der positiv vækst i andet kvartal. Der er således udsigt til fremgang for dansk økonomi fra et meget lavt udgangspunkt. Der er dog adskillige årsager til at forvente, at opsvinget bliver relativt svagt, og at det varer flere år, før den danske produktion er oppe på det samme niveau som før krisen.

Et væsentligt argument for at forvente et relativt "forkølet" opsving i Danmark er, at husholdningerne har lidt betydelige formuetab blandt andet som følge af faldende boligpriser. Den lavere formue og udsigten til stigende ledighed vil trække i retning af et fortsat lavt forbrug, på trods af at der er udsigt til en betragtelig stigning i den disponible indkomst."

og

"De dårlige konjunkturer har bidraget til at forværre de offentlige finanser markant. Et overskud på 60 mia. kr. i 2008 ventes således vendt til et underskud på omkring 90 mia. kr. i 2010. Bag denne forværring ligger først og fremmest et konjunkturbetinget fald i skatteindtægterne og en stigning i udgifterne til overførsler til ledige. Hertil kommer aktive lempelser af finanspolitikken i form af skattelettelser og øgede udgifter på ca. 45 mia. kr."

Det er ikke noget skønmaleri, men sikkert udtryk for den mest saglige vurdering af Dks økonomiske situation, og hvad man bør gøre for at forbedre den.

Men intet tyder på, at en regering der i syv år har kastet penge i grams til de mest velstillede i form af skattelettelser, samtidig med at Dks konkurrenceevne og relative velstand er faldet år for år, nu vil gøre det der skal til for at lette krisen, for det ville sikkert kræve noget så upopulært blandt deres kernevælgere som højere skatter og færre fradrag.

Alle de Josef'er, der i de seneste år har opfordret til at spare op til dårlige tider er jo blevet leet ud af regeringen, "vi har styr på det", "vi kører kun lige til kanten" og "snart kan vi købe hele verden" var svarene, stemmer tæller mere end økonomi. Sjovt nok påtog VKO sig gladeligt æren af "opsvinget" (de fleste andre lande i EU havde større vækst end Dk) mens krisen er "kommet udefra" og ikke noget de kan gøre noget ved.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-10-09 14:58

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : refi