/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hjælp min gamle mormor...
Fra : Caam2
Vist : 910 gange
300 point
Dato : 24-10-09 22:27

Problemet er jo at hendes gamle uhf antenne er død og det nye digital kommer til den 1.
Hvad skal jeg købe til hende og hvad er prisen cirka...
Hun skal have mpeg4 modtager incl antenne men hvorfra????

Hun skal bare ikke undvære sit tv...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 22:30

Uden antenne, kun med boksen kr. 500 i Føtex med mpeg4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 22:31

Vores tv/radioforretning sælger antenner, så mon ikke du også har sådan en forretning

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 22:45

Jeg vil tro du kan nøjes med boxen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 23:16

Jeg tror faktisk heller ikke din mormor behøver antennen, vi har lige købt en boks til mine forældre--de behøvede ikke nogen ny antenne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 23:17

ps.. har du ikke en Føtex i din by, så sælger Kvickly boksen til kr. 700

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-09 23:17

En God gammel uhf antenne holder nærmest evigt (næsten)

Så den er vel ikke helt død.

digitalt tv kan modtages på en normal uhf antenne.

måske er der et filter som skal fjernes.

Dertil skal hun have en box med digital tuner . De fås fra ca. 200 og opefter . fra ca. 500 hvis det skal være med mpg4, så mormor kan se foltetinget og børnetv.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 24-10-09 23:22

Øhh jo der skal også en antenne til, da hun i øjeblikket modtager med et jernrør ud igennem vinduet på loftet...
Tænker på om der ikke er en komplet pakke der dur...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 23:29

Citat
•Kan jeg benytte min nuværende antenne til at modtage både MPEG-2 og MPEG-4?
Ja. Sendefrekvensen er den samme uanset om der benyttes MPEG-2 eller MPEG-4 komprimering.

herfra http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/faq.asp

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-10-09 00:59

Man kan også få digitale antenner i alle afskygninger, helt fra små antenner man kan have inde i stuen (dog kan de have problemer med modtagelse hvis man bor uheldigt), og til store "rigtige" antenner, og fra stort set ingen penge og opefter. Jeg synes efterhånden de forhandler dem alle steder - Bilka, Harald Nyborg o.s.v. - det er nok nogle af de steder det er billigst.

Men en digital modtager og en antenne, så skulle i være kørende. Så skal der nok lidt oplæring til med den nye modtager, da det vil være den man skal skifte kanaler på fremover og ikke på fjernsynet som i plejer.

Alternativt skal i have et nyt TV hvor der er digital tuner i - det er der i alle nye TV i dag.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 25-10-09 07:37

Citat
Man kan også få digitale antenner

Hvornår "lærer" man mon at der IKKE findes digitale antenner

Der findes digitale modtagerbokse og de får signalet fra ALLE former for antenner - selv en strikkepind i metal. Kvaliteten kan så derefter .....

Hvis din "mormor" har kunnet se TV til dato har hun næppe blot "et jernrør".... (med mindre I har pillet antennen af røret)

Det ideelle er så en DA6000 http://www.av-connection.dk/?PNo=KU-18828 samt en digitaltuner der kan købes i ethvert supermarked efterhånden - pris og kvalitet hænger dog en del sammen...

Vil hun have mere end de kanaler hun til dato har kunnet se, hedder det Boxer, men den koster jo hver måned (billigste er vist 49.-)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-09 12:26

Refi
En digital antenne er en knob til en flagstang

http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article310941.ece

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 12:36

NEJ....

Knoppen er blot en antenne der fanger 360 grader og MODTAGER digitale signaler - det er der INTET digitalt i..... (en strikkepind på toppen af flagstangen havde gjort det samme blot i dårligere kvalitet)

Det er MISBRUG af ordet at selv butikker, medier osv. kalder det digitale antenner..... Det er antenner til at MODTAGE digitale signaler - og det kan ALLE antenner.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 12:39

Havde mpeg4 tuneren/boksen været indbygget i "knoppen" - så kunne du tale om digitale antenner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-09 14:18

Refi har ret.
Der findes ikke digitale antenner. Der er heller ikke særlige antenner, som er specielt egnet til digital fjernsyn. Uanset modiulationsformen er radiobølgerne af samme natur . Frekvenserne fremover er også i store træk som dem vi brugte til analog fjernsyn. I det meste af landet - men ikke overalt- kan man regne med at hvis man kunne se tv2 analogt, kan man også med samme antenne uændret modtage de danske digitale kanaler.

De små rundstrålende forstærkerantenner , som flagstangsknopper og lignende duer kun hvis man er heldigt placeret og ikke så langt fra senderen.
Ellers er en god gammel gedigen uhf antenne bedst.

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 26-10-09 16:25

Tak for svaret refi.
Fandt et komplet sæt på nettet, nu skal det bare skrues op....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-09 16:53

Selv tak og god arbejdslyst