/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat sort røg+red. trækkraft
Fra : j_bach
Vist : 7275 gange
40 point
Dato : 24-10-09 15:51

Hej.
Min VW Passat 1,9 TDI fra 98 (400000km) er begyndt at røge kraftigt og miste trækkraft. Jeg har skiftet olie, oliefilter, luftfilter, luftmassemåler, ladetryksregulator og tandremshjul ved krumtap.
Ladetryksregulator blev skiftet i sommers pga. periodisk mangel på trækkraft. Det hjalp i et par måneder men så begyndte den at udvikle sort røg som hele tiden bliver værre. Også trækkraften forsvinder nogle gange. Wastegate er kontrolleret og jeg har honet anlægsflade på krumtap da jeg skiftede tendremshjul.
Sort røg er jo normalt dårlig forbrænding, men jeg syntes snart ikke jeg kan finde på mere. Dieselpumpe er blevet indstillet til 83 og knast passer med mærker på svinghjul.
Overvejer om det kan være turbo, indsprøjtningsdyser eller brændstofpumpe, men det er jo ret dyre ting at gå i krig med.
Er der nogen her der evt. har et forslag til hvad det kan være. Vil jo gerne have bilen til at køre uden at lægge røgslør over hele vejen.
Mvh. J_bach

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 15:56

Hvid røg ................vand i forbrændingskammer
Sort røg.................fed blanding som den ikke kan forbrænde
Blå røg...................olie i forbrændingskammer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-10-09 17:11

hvis du har turbo på, kan det være der fejlen er. det kan være at der er hul af turboslangen eller bare et spændebånd der er gået løs. men den har jo kørt en del, så alm. slitage kan meget vel være forklaringen. tjek kompressionen. hvis den er dårlig er det en større omgang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-09 17:24

Med 11 år og 400000 km må dun nok indse at de er en anden motor du skal have og ikke gå og reparere på den gamle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-09 17:49

I langt de fleste tilfælde skyldes sort røg og manglende trækkraft dårlig kompression...meget dårlig kompression.

Og 400000 km er altså rigtig meget til en VW 1,9 TDI, også mere end hvad normalt kan forventes af sådan en.

Så hvis du er sikker på, at tandrem står rigtigt, at indsprøjtningstidspunktet er korrekt o.s.v., så tror jeg du bør indse, at motoren er ved at være færdig, slidte stempelringe, ventiler, evt. revner i topstykke o.s.v..

Prøv kompressionsmåling på den.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-10-09 18:08

Nu har du jo ofret en del på den motor,så få målt Turbotryk,Kompression og om der er utætheder ved slangerne til Intercooler.

400.000 km er ikke nødvendigvis ligmed at sådan en TDIèr er slidt op,jeg har kørt en med over 600.000 på klokken og den var stadig god for 170km/t og et forbrug på16km/l og 18-19 ved normal kørsel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 18:40

Citat
og et forbrug på16km/l og 18-19 ved normal kørsel

Har du skubbet så meget af vejen

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 40 point
Dato : 24-10-09 19:06

Hej bach -

Der må være en volumen justering på selve dieselpumpen.
Hvis den er justeret i skoven, så giver dieselpumpen for stor mængde brændstof, og din motor bliver på stedet forvandlet til en aldrende sort-rygende pensionist.
Normalt er disse volumen skruer ret hysteriske på indstillingen, så du kan nemt risikere et par mm justering forvandler din friske motor til en sod-maskine.
En sod-maskine har NA-DA kræfter og giver præcis det symptom din Passat har lige nu.

Jeg ville straks gå efter denen justrinh.
Begynd med at mærke op helt tydeligt hvordan skruen er justeret nu.
Siden drejer du den først 1/4 omgang til den ene side, og tager en prøvetur.

Hvis det ikke hjalp, drejer du tilbage og i stedet 1/4 omgang til den anden side.
Fidusen er, at du lige nøjagtig skal stille skruen under det punkt, hvor motoren genererer sort røg.

Husk at en belastet/accelererende motor altid vil give "sund" grå røg uanset benzin/diesel.
En diesel må ikke give sort røg under belastning, da den så er overfodret.

Held med det -
Og hold humøret oppe trods useriøse drengerøvs kommentarer

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-10-09 21:44

Denne må være møntet på dig selv:
Citat
Og hold humøret oppe trods useriøse drengerøvs kommentarer

Mage til vrøvl,skal man lede længe efter:
Citat
Husk at en belastet/accelererende motor altid vil give "sund" grå røg uanset benzin/diesel.

En "sund" motor skal absolut ikke afgive røg.Undtaget en kold vinterdag,med lave temperaturer.Hvor den sender "damp" ud.Og evt. lidt efter en koldstart.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : j_bach

Dato : 24-10-09 22:44

Tak for svaret Beestone.
Jeg havde et måleur på for at indstille pumpe. derfor er de 83 0,03 mm over grundindstilling. Jeg er rimelig god til selv at finde ud af tingene ellers kender jeg folk jeg kan få hjælp/låne special værktøj ved. F.eks måleur og honeværktøj.

Til alle andre - NEJ - motor er langt fra død ved 400000 km.

Jeg tror dog at næste skridt er komp. måling og computer på den.

Kan ikke lige finde ud af hvad du mener med 1/4 omgang til den ene side også til den anden - er det pumpen du vil dreje - for så er 1/4 omgang sgu meget=umuligt.
Der er så vidt jeg ved ingen justeringsskrue på min dieselpumpe - den justeres ved at holde tandremshjul fast også dreje pumpe. Med måleur i skulle den passe med de indstillinger der er forskrevet fra VW.
Men jeg er totalt åben for forslag!!!

Kommentar
Fra : j_bach

Dato : 24-10-09 22:45

Alle vacuum slanger er skiftet

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-10-09 02:31

Nej det er ikke pumpen der skal drejes.
Det er volumen skruen.
Den bestemmer hvor stor en mængde brændstof der sprøjtes ind fra dyserne.

Denne skrue er normal låst med en plombering - i alt fra fabrik.

Det med at dreje på volumen skruen en 1/4 omgang til den ene eller den anden side er for at prøve om du kan ramme en indstilling der giver mindre - eller ingen - sort røg.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-10-09 13:35

Beestone>> Du snakker om række pumper.... Den der pumpe er en rotorpumpe og den er datme en arig satan at justere på selv...

Kommentar
Fra : j_bach

Dato : 24-06-10 11:09

Info.
Man kan gøre mange forskellige ting uden at finde de rigtige. I mit tilfælde fik jeg en computer på bilen der viste at der var noget helt galt med ladetrykket. Så et oliefilter i indsugningen før turbo og tørne motor lidt så der alle slanger suget flade. Derefter var der slet ingen tvivl om at en slange var utæt. Det var et lille slangestykke lige ved indsugningsmanifold. Utroligt så lidt kan give så mange kvaler.
Så et godt råd til andre. Stol på at sort røg er luftmangel eller for meget brændstof - Og check gamle slanger på gamle biler
Mvh. J_bach