/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny antenne?
Fra : Rosalil
Vist : 1201 gange
100 point
Dato : 24-10-09 12:52

Jeg overvejer at købe en ny antenne. Vil ikke have en pakke hvor jeg skal betale et beløb hver måned. Jeg har ikke brug for at kunne se alverdens kanaler.

Det er en jungle derude at finde ud af hvad jeg har brug for og hvad der er den bedste løsning. Da jeg var i den lokale tv-radioforretning, ville han sælge mig en Digi 14 W E21-69. Men sælgerens eneste forklaring på at den var god nok var, at det sagde hans chef, som havde forstand på det. Det lokkende for mig var, at jeg bare kunne lægge den på loftet.

Jeg er tidligere blevet anbefalet:
Digitaly DA6000 - den er ikke på lager og de anbefaler at man køber en anden.
eller
KN-DVBT-OUT11 - det jeg oplever som godt ved denne er at jeg bare kan sætte den fast på muren.
eller
UHF 100 element antenne - den skal dog bruge forstærker, som vist ikke er særlig velegnet ved de digitale signaler. Eller noget?

Det med at komme op i højderne for at montere er jeg ikke helt tryg ved.

Er der en enkelt sjæl der kan hjælpe mig i mit valg?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 13:07

Hvis du modtager dine programmer fra samme sender eller samme retning kan jeg ikke se noget galt i at lægge en UHF antenne på loftet. Er du sikker på at den behøver forstærker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 13:26

Den første betingelse er jo at dit fjernsyn kan modtage det NYE signal.....

Hvad bruger du nu..... og hvorfor ny antenne ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-10-09 13:46

Rosalil du skriver

Citat
Jeg overvejer at købe en ny antenne. Vil ikke have en pakke hvor jeg skal betale et beløb hver måned. Jeg har ikke brug for at kunne se alverdens kanaler.

Hvorfor overvejer du det ????

Hvis du i dag kan se de kanaler, som du har behor for, så er det ikke nødvendigt med en ny antenne.
Hvis du tænker på at DR og TV2 fra den 1.11.09 sender digitalt TV, så er det en digitalboks til dit/dine fjernsyn, du skal købe, medmindre at dit/dine fjernsyn er digitale.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-09 14:08

og husk så 1 box+fjenbetjening til hvert tv / video/hd optager som ikke minimum har indbygget MPEG2 tuner.
Skal du ud at købe nyt så husk at der skal være MPEG 4 tuner i digitalboxe såvel som "tunermaskiner" ellers sort igen 2012

eller overvej Boxer-men det er langtfra gratis specielt ikke hvis du har flere "tunermaskiner"

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 15:00

Jeg har en stueantenne, altså to strikkepinde. Den vælter hver gang jeg skal trække gardinet for.

Jeg har også en box med mpeg2 tuner.

Stig54
mener du den tvsælgeren havde i forretningen eller den UHF antenne jeg nævner senere? Jeg ved ikke om jeg får signaler fra forskellige steder? Hvor skulle jeg vide det fra?

lham
Er Boxer noget man betaler til hver måned?

Mit billedrørs-tv kan godt modtage digitale signaler.

Jeg mangler en antenne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 15:13

Det nemmeste er så at konsultere din nærmeste radio-/tvmand og få han til at smide en UHFantenne på loftet... (blot kig i telefonbogen)
Han justere den samtidig til DIN sender....

Alternativt denne til at sætte udenfor (hvis du har rimeligt frit udsyn)

http://www.av-connection.dk/?PGr=2151&ML=497

Nu har du TV til mpeg2 forsvinder i 2012 - og derefter skal du blot have en mpeg4 box....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 15:14

Hov - kan se at den er du allerede blevet anbefalet....

Men her er den på lager

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-09 15:15

Hvis du ikke har en UHF antenne udenfor eller på loftet /indenfor, men kun 2 hosekræmmerpinde-synes jeg du skal købe en "digital antenne" . Den fylder ikke meget og er rimelig ok når man først har justeret den ind.
Havde 3 hjemme på prøve før jeg bestemte mig for STRONG active DVB-T outdor ( selv om den er til udendørs virker den fint indendørs -skulle det være svagt signal kan den jo flyttes udendørs) ca 300 kr
Hvis dit billedrørs TV kan modtage digitale signaler har du jo ikke brug for digibox mellem antenne og TV !-måske skal den bruges til andet tv HDopt/video opt ?

Boxer ja de skal have penge i boxen hver måned

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 15:34

refi

ja tak, jeg er lidt lun på den model, det ser ud som om den er meget nem at sætte op. Jeg er bare meget i tvivl om hvor frit et rimelig frit udsyn skal være? Og hvor højt den skal sættes op på væggen? Og skal jeg prøve mig frem hvor den sender bedst? (det giver jo mange huller i muren)

lham
ja så kan det billedrørstv ikke modtage digitalesignaler, for jeg skal have en digibox. (jeg er analfabet på dette område)

Hos den lokale var der ingen valgmuligheder - Digi 14 W E21-69
Hvad er forskellene og betyder det så meget om jeg vælger den ene eller den anden.

Når jeg kan modtage signaler med de to strikke pinde, kunne man så forestille sig at forholdene for at modtage signaler faktisk er gode?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-09 15:50

Lån et par forskellige hos den lokale og så gå rundt med dem forskellige steder ude og inde til det er flot stær i kassen -og så kan du bore huller

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 15:54

Citat
Og skal jeg prøve mig frem hvor den sender bedst?

Nej - det er jo til digitalt signal....

Den skal sidde på den side af huset der vender mod sendemasten - du kan slå op på nettet hvor præcis din masrt står hvis du ikke ved det....

Det jeg mener med frit er at det ikke er særlig smart hvis der ligger f.eks. en stor skov lige i synsfeltet...

Det bedste sted at sætte en sådan er på f.eks. en gavltrekant (eller hvad du nu har)....

Dine optimale modtageforhold har vi ingen mulighed for at fortælle dig - der må du have fat i en der kan "måle" - men normalt skulle det ikke være nødvændigt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 15:57

Har du meget dårlige modtageforhold (hvad jeg ikke tror når din stueantenne virker) kan sådanne antenner også købes som flagstangknopper (i rød )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:02

Har du en digitalboks - eller har du blot påtænkt at købe en (siden du snakker om at du kan modtage mpeg2 ???? )

Dem der sælges herhjemme idag er alle til mpeg4 (bevares - der KAN købes mpeg2 men de dur jo kun i 3 år)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 16:04

Her kan du se hvad vej din antenne helst skal vende:
http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/
bare skriv din adresse og klik på den grønne pil.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 16:32

refi

jeg bevare dig, ha ha. Jeg har købt en sådan, og ja den holder i 3 år. Så må jeg til den tid overveje om det skal være tv eller box? - dur de anbefalede antenner også til et tv der kan modtage digitalt? Forresten....

Eyvind
tusind tak for det link, jeg kan se at der slet ikke er dækning hernede i det sydlige....gad vide hvordan det så kan lade sig gøre at se tv?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:34

Citat
dur de anbefalede antenner også til et tv der kan modtage digitalt?

Ja da - uden problemer....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:37

Citat
jeg kan se at der slet ikke er dækning hernede i det sydlige

Hvor i det sydlige er det.....

Der er ganske vist nogle steder hvor der endnu ikke er dækning, mener de regner med ca. 40.000 husstande de IKKE når at give dækning inden det hele starter.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:38

Men hvis du i dag kan se fjernsyn med stueantenne lyder det utroligt

Sikker på du kigger rigtigt på kortet

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 16:42

Nu har jeg prøvet at skrive forskellige adresser fra forskellige steder i landet, og dundet ud af at når man kigger på kortet, så er det de grønne felter der kan modtage boxer signalet og de hvide felter der ikke kan.

Jeg er næsten 100% sikker på jeg har gjort det rigtigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:43

Citat
Så må jeg til den tid overveje om det skal være tv eller box?

HELT KLART nyt TV
Det gamle kan du til den tid ikke engang få en teknikker til at åbne (han aner ikke hvordan)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-09 16:45
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 16:53

Højer
Kruså
Åbenrå
Kan se digital TV

Det yderste af Als kan ikke se digital TV

Men pas på med Boxer hvis du bor i SønderJylland - der er vist noget med Boxer og manglende kanaler til de Tyske stationer.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 16:54

Ja det ser en del bedre ud.

Der er en sender 16 km væk. Men sender den kun dr?
Og den Eyvind anbefalede sender den så andre kanaler - feks tv2

Vil det sige, at jeg skal have forskellige antenner sat op hvis jeg også vil modtage tv2 og/eller svensk tv? Eller er det så de der strittende antenner jeg skal have? (jeg mener de stritter jo i forskellige retninger) Er det det der er forskellen på de forskellige antenner?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 16:56

I øvrigt ser jeg digital TV på en ganske almindelig antenne.
Og mit gamle ekstra Tv ser det på en V antenne fra 1800 og hvidkål.
( Og en digital modtager/omformer )

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 16:57

Eyvind

Ja men hvad med næstved, Vordingborg og Nykøbing F?
Og har det nogen betydning at jeg ikke abbonere på Boxer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:58

Nej nej nej....

Du skal IKKE have forskellige antenner

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 16:59

Eyvind

Mit problem er at det ikke er muligt at sætte strikkepindene fast, den læner sig op af gardinet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:07

Citat
Mit problem er at det ikke er muligt at sætte strikkepindene fast, den læner sig op af gardinet

Det er slut når du smider dem ud

Både DR og TV2 (og alle deres øvrige kanaler der er gratis) sender på det nye sendenet som hedder DIGI-TV - de ejer det i fællesskab - derfor er der samme dækning...

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:10

Refi

hvad er så forskellen på boxantennen og den digitale UHF antenne? (altså den der stritter?)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:18

Der findes ikke noget der hedder digitale antenner

Det er misbrug af ordet....

Der findes antenner der IKKE er så retningsbestemt som andre antenner - men de modtager lige godt - den retningsbestemte (en UHF f.eks.) skal blot være indstillet PRÆCIST...

Enhver "strikkepind" kan kaldes en digitalantenne - bare den ikke er af plastic

Boxer har deres eget sendenet i Danmark - bl.a. pga. de også sender andre kanaler end DR og TV2 - og de har endnu ikke fuld dækning - men får det hen af vejen....

Boxer er blot et selskab som f.eks. TDC eller Stofa eller hvad de hedder allesammen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 17:25

Hvis du har så godt signal at du kan tage det på stueantenne så er det bare at få fat i en UHF antenne (sildebensantenne) og så op på loftet, når du nu ikke er glad for højder) og så drejer du den indtil lillemor siger "nu er den der"
Der hvor du hurtigst finder signalet er sikkert 90 grader i forhold til stueantennens V.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:28

Ja ja ja, jeg ved det godt. Og tusind tak for at du gider forklare mig begreberne.

Ok, jeg omformulere spørgsmålet lidt, hvad er forskellen på den boks der hedder "Digitaly DA6000" og de strittende antenner som hedder "Digi 14 W E21-69" og "UHF 100 element antenne"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:30

De 2 sidste er retningsbestemte og skal indstilles PRÆCIST - (job for en fagmand)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:30

Derudover fylder de 10 gange så meget

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 17:32

Digitaly DA6000 er, så vidt jeg kan se en pakke du køber, mens sildebensantennen er gratis at modtage kanaler på.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:33

stig54

Jeg er "lillemor"
Skal farmend så blive stående der når jeg råver, nu er den der.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:36

Citat
Digitaly DA6000 er, så vidt jeg kan se en pakke du køber, mens sildebensantennen er gratis at modtage kanaler på.

ER DET RIGTIGT! Så er det i hvert fald ikke det jeg søger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:36

Nej - det er ikke nogen pakke - de nævner blot at den kan bruges i forbindelse med Boxer....

Det er et ENGANGSKØB - der modtager ALLE de gratiskanaler der måtte være.....

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:38

stig54

Det er ikke sådan jeg læser annoncen, hvor kan du se det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:39

Hvis der er en farmand skal strikkepinden da bare stikkes gennem hatten hvorefter han jages op på loftet - så er der fred til "soap-operaen"

PS..

Husk madpakken - ellers kommer han ned igen - med billedudfald til følge

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 17:47

Skal man forresten bruge et specielt kabel eller kan jeg bruge et magen til det gamle? Eller ligefrem det gamle, som ikke ser så gammelt ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 17:50

Jeg Gogglede og det er rigtigt den kan købes både med og uden pakke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 17:51

Kablet er det samme

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 18:06

Jamen jamen jamen, det lyder da næsten for godt til at være sandt.
Det eneste jeg mangler er så bare en stærk ung mand der kan kravle op af stigen og sætte bosken op under tagskægget på min 10 meter høje gavl

Kan man også finde det her på kandu.dk

Tusind tak for hjælpen til jer alle sammen, det har været meget berigende at blive klar på nogle af begreberne og få en smule indsigt i udvalget og nogle af disses egenskaber.

Forresten refi hvilken erfaring har du egentlig med Digitaly DA6000?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 18:34

Citat
Forresten refi hvilken erfaring har du egentlig med Digitaly DA6000?

Desværre ingen Vi har KabelTV + 1000 Astra kanaler (mest tyske)

Men jeg har KUN hørt/læst rosende ord....

Citat
Kan man også finde det her på kandu.dk

Det er sikkert ikke umuligt Der er såmænd ikke så mange ben i det for en "handyman"......

Men er der ikke nogen i området der går og fusker med den slags hjælpsomhed for et par kolde og en god frokost...

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 24-10-09 18:39

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 18:42

Selv tak....

Husk lige at det bliver regnvejr den næste uges tid.....

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 01-11-09 09:32

1. november, meddelelse på tv: kanal ikke fundet

De to strikkepinde kan alligevel ikke trække signalet ind. Så det var godt jeg lige har konsulteret jer herinde på kandu, sælgeren vidste det ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-11-09 10:19

Hvorfor bruger du også 2 ???????

Med lidt held er det blot et spørgsmål om at flytte dem lidt.....

Meeeeen indendørs antenner er ikke hvad de burde være