/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
stegning fiskefrikadeller
Fra : smuller54
Vist : 5679 gange
100 point
Dato : 23-10-09 18:02

Nu har jeg købt eller selv lavet fiskefars til "deller" og mine bliver altid flade- når de tages af panden.

Jeg bryder mig ikke om de store deller, som man køber færdige, så jeg vil gerne have dem små.
Jeg har prøvet diverse variationer- start med høj varme- start med lav varme osv. Resultatet bliver altid det samme, det kan godt være smagen er god, men de "hæver ikke"-

er der et trick ??? Det kunne se flottere ud med fiskedeller der er ligeså høje som alm. deller

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-10-09 18:05

Kog dem lidt først. og efterbrun/sprødsteg dem så
Gør jeg altid

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-10-09 18:06

Må desværre selv lave min fiskefars, da jeg jo bor i udlandet.

Desværre; ikke fordi de ikke smager enormt godt, men fordi jeg HADER at gøre kødhakkeren ren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-09 18:11

Pudsigt du lige nævner det nu... min mor er lige så irriteret som dig, så hun har købt en æbleskivepande

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-09 18:14

Brug danskvand at putte i når du rører farsen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-10-09 18:15

Jeg har prøvet med en æggehvide pisket i min hjemmerørte fars og det virker for mig!
Det "ligesom hæver" dellerne hos mig!
MV2

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-10-09 18:25

Nordstedt!

Kødhakker vs æbleskivepande

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 18:31

Citat
Jeg har prøvet med en æggehvide pisket i min hjemmerørte fars og det virker for mig!
Det "ligesom hæver" dellerne hos mig!

ja, det har jeg også prøvet, især hvis jeg har købt færdiglavet fars, som jeg syntes var lidt for fast og hvis jeg har haft det frosset, men stadig det samme resultat.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-10-09 18:44

Som sagt.
Form dem som du ville kødboller til kødboller i karry (jummy). Kog dem lidt (vand med et par laurbærblade, pebberkorn) til de er fast.

Og steg dem så.

Virker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 18:46

Kære Frieda

Det vil jeg lige overveje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-09 18:54

Jeg æææælsker min mands splatudfiskefrikadeller... vi køber farsen færdig på havnen

Ej altså helt spallet ud er de ikke, men de er ikke høje og flotte, men det er jo da også smagen det kommer an på...... jeg må da lige høre hvordan det gik for min mor med æbleskivepanden, næste gang jeg ser hende......ideen er jo da go nok, men om den virker, ved jeg ikke endnu

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-09 18:59

Standardmodellen til at stege fiskefrikadeller er at starte med en kold pande med olie (eller smeltet smør/maggedulle eller hvad du nu plejer at stege med, så er det bare sværere at holde panden kold), lægge alle dellerne på, skrue op til jævn varme og stege dem stille og roligt.

Hvis de alligevel ikke hæver, kan du piske æggehviden til skum, og vende det forsigtigt (ikke piske) i farsen du har rørt, lige inden du steger dem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 19:04

Jeg tænkte nok det var noget med det der varme, men kunne ikke fange temperaturen.
synes nok jeg havde hørt om det et sted, men det du skriver vagnr, betyder at jeg skal starte meget lavere end det jeg har gjort.
og ellers huske det med at piske til skum inden

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-10-09 19:30

Jeg kender en der kommer en ganske lille smugle bagepulver i farsen - det kan ikke smages, men de er altid høje, og bliver i den facon som de er formet til.
Jeg har ikke selv prøvet, kun smagt!
malmin

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-10-09 19:45

Hej med dig

Du skal sørge for at komme MANGE ægblommer i det er et hævemiddel i sig selv.
Dernæst skal du ...som en anden skriver...komme lidt bagepulver i.

Og så steg dem i RIGELIGT og VARMT svinefedt.
Jaja jeg ved det godt alle sundhedsguruer her....men det PASSER altså.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 19:55

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 23-10-09 19:55

et lille apendix til ovenstående tråd, når jeg fryser en god færdig fiskefars , og så efterfølgende tør op og steger så gryner det irreterende , kunne man klemme det her ind i tråden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 20:00

Citat
et lille apendix til ovenstående tråd, når jeg fryser en god færdig fiskefars , og så efterfølgende tør op og steger så gryner det irreterende , kunne man klemme det her ind i tråden

det er netop derfor man pisker æg i efterfølgende, når man har optøet det igen, men om det er piskede æggehvider eller æggeblommer osv, må du se i ovenstående tråd- hvad foretrækker du selv ?
jeg har jo taget stilling i forhold til mit spørgsmål

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-10-09 20:20

Selv tak, smuller54.

Jeg må vist snart lave fiskefrikadeller igen, bliver helt lækkersulten, selv om det ikke er 10 min siden jeg gik fra bordet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-09 20:27

kender det