/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Fjerne ubntu par
Fra : Millister
Vist : 733 gange
500 point
Dato : 23-10-09 12:37

Hej, jeg vil gerne ha sletter ubuntu og den partition (er det ikke sådan det hedder?) det ligger på. Da jeg gerne vil ha' lavet en større partition med Kubuntu.

Men hvordan får jeg det slettet?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-10-09 12:40

Download den CD - som du vil installere = Kubuntu.
Brænd den ud på en CD - og Boot derefter maskinen på CD'en

Derefter kommer du i Install mode - og du kan via denne redigere din jharddisk efter dine ønsker.
Dog husk at editering af partionerne kræver en formatering - dvs sletning af filsystemet.
Men der er simpelthen en interface - der hjælper dig med denne del af installationen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 12:43

nemlig som Peque skriver og pas nu på at det den rigtige partion du sletter, husk backup først, hvis nu --

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 12:45

Citat
Dog husk at editering af partionerne kræver en formatering - dvs sletning af filsystemet

Altså jeg må slette alle filer på ubuntu partitionen, når jeg rediger den til at være større, men ikke filer uden for partitionen?

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 12:46

Eller de BLIVER slettet, når jeg rediger i den*

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 12:51

Gparted er på den live cd du henter, tror jeg det er den på Ubuntu live cd, brug den fra live cd og rediger dine pertioner, installer så Kubuntu på den partion som du har bestemt til det, jeg synes selv at det giver mere overblik at formatere og gøre partioner større eller mindre, når det foregår med et partions værktøj i stedet for under installationen.
Jeg finder lige et link til min Gparted guide

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 12:53

For at få styr på de partitioner skal du bruge et program der hedder gparted.
Det program findes også i Kubuntu og ubuntu men det er ikke sikkert du kan unmounte partitionen med styresystemet.

Vil du fjerne ubuntu og beholde Kubuntu - skal det afinstalleres.

Gparted som er programmet der kan hentes her.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/

Det skal brændes på CD som iso-fil og køres i live tilstand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 12:54

Her en en række billeder hvor jeg bruger Gparted fra Ubuntu live cd, jeg forbereder en partion til Windows, du skal vælge ext4 som fil format i stedet for ntfs på den partion som du vil installere Kubuntu på: http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 12:55

Citat
men det er ikke sikkert du kan unmounte partitionen med styresystemet.
jow det er sikkert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 13:04

NEJ det er ikke sikkert, når det gøres inde fra ubuntu................................

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-10-09 13:05

Tja - tag en backup af de ting på maskinen som skal bruges - og istedet for at bruge alle mulige trejdepartsprogrammer - så brug det default i installationen.

Du bruger reelt fdisk eller cfdisk - under installationen, hvilket er ja hip som hap.
Syntes dog ikke altid lige - det er smart at blande flere programmer sammen når man ikke har styr på grundbegreberne - og det kan være farligt.
Men reelt set - alt hvad du skal bruge ligger på Kubuntu installationsCD'en!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-10-09 13:08

@Eyvind:
Du kan ALTID -ligesom evig og ALTID - unmounte en partition - pånær root-partitionen!

Det eneste tidspunkt hvor du kan unmounte denne - er hvis du kører på en LiveCD!

At umounte en partion som er mounted undervejs mm - kan ALTID unmountes!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 13:11

Gparted er ubuntu's eget program og vist ikke noget 3. parts program.

Hvis der ikke er styr på partitionerne - er det i hvert fald ikke under installationen af k/ubuntu at det skal gøres.

Så er den bedste oversigt når gparted bruges.

Ps.
Jeg forudsætter at kubuntu allerede er installeret og ubuntu skal fjernes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 13:16

Citat
Det eneste tidspunkt hvor du kan unmounte denne - er hvis du kører på en LiveCD!

Det er jo ligesom det jeg prøver at fortælle, men jeg har oplevet at den medfølgende gparted på ubuntu CD ikke kan unmounte partitionen med styresystemet.......................ubuntu.
Og det er lige som forudsætningen for at kunne krympe eller udvide.

Derfor vil jeg bruge en selvstændig gparted på egen CD - nemlig

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-10-09 13:21

Nu mener jeg - et trejdepartsprogram - da det ikke er en del af installationsprocessen!

Det er altid noget nemmere kun at bruge et medie end 2 undeer installationen.

Milister virker ikke lige som den mest velbefarede bruger og jeg tror ikke lige helt han er klar over hvad han er igang med.

Hvis han havde mountet/home som en seperat partion - kunne han undgå at formatere denne og flytte sine indstillinger med over til den nye installation.

Men sådanne som jeg forstår det - er Ubuntu Installeret - og han vil nu gerne følgende: Have fjernet den nuværende installation af Ubuntu og prøve Kubuntu istedet for.
Samtidigt udvide sin partition - således den bliver større.
Men ligger der flere operativsystemer på maskinen - og kan det lade sig gøre at give mere plads uden det laver ged i de andre OS

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 13:21

Citat
Vil du fjerne ubuntu og beholde Kubuntu - skal det afinstalleres.

Bliver det ikke slettet, når jeg ændre i partitionen?

Og så er jeg lidt forvirret med om jeg skal hente Gparted eller om jeg bare skul bruge Gparted ved Kubuntu installationen?

Åltså lige nu har Vista 80% af pladsen og ubuntu resten, jeg vil så bare gerne ha' ubuntu helt væk med Partition og så lave den samme installation, som jeg lavede med ubuntu i sin tid.. Bare hvor det nu er Kubuntu der har 80% af pladsen.. Lige nu snakker i bare som om jeg har en masse partitioner...

Kan jeg bare smide kubuntu cd'en i, ændre den partition ubuntu ligger på (Hvilket betyder at den automatisk bliver formateret eller skal jeg slev gøre det først?) og så installer kubuntu på den nu meget større partition uden af ha' rørt ved Vista delen (Der fylder under de 20% af harddisken)

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 13:24

Citat
Jeg forudsætter at kubuntu allerede er installeret og ubuntu skal fjernes

Nej, Kubuntu er ikke installeret.. lige nu er der kun Ubuntu og Vista på.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 13:27

Citat
Men sådanne som jeg forstår det - er Ubuntu Installeret - og han vil nu gerne følgende: Have fjernet den nuværende installation af Ubuntu og prøve Kubuntu istedet for.
Samtidigt udvide sin partition - således den bliver større.
Men ligger der flere operativsystemer på maskinen - og kan det lade sig gøre at give mere plads uden det laver ged i de andre OS

Korrekt! Jeg skulle måske have giver lidt flere oplysninger i starten, men de skulle gerne være her alle sammen nu i mit indlæg lidt længere oppe ellers så spørg!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 13:27

Ok det var noget andet.

Start med Kubuntu live CD
Find programmet gparted som ligger her > system > administration > gparted
Nu kan du krympe din windows partition
Evt. slette din gamle ubuntu partition (swap må godt blive liggende)
installer Kubuntu og vælg det frie område

det var jo noget nemmere.......................

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 13:41

Det lyder som der hvor vi startede Eyvind

Et godt brænder program til at ligge kubuntu over på en en dvd? -er lige ved at downloade det..

Er kommet til at ligge ubuntu over på på en dvd, så det bare lå som en fil, altså at når man puttede disken åbnede den bare nautilus, hvor man kunne se .iso filen lå, og det skal helst ikke ske igen, da det er den sidste dvd jeg har liggende..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 13:50

ja -kommunikation er en svær ting.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 14:13

Citat
ja -kommunikation er en svær ting.

Det må man sige!

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 23-10-09 15:19

Jeg er ved at installer nu og er nået til 4 trin "klargør diskplads"

her kan jeg vælge at bruge hele hele disken eller angive partitioner manuelt (avanceret)

Når jeg så vælger at gå ind og angive partiton ved jeg ikke helt præcist hvad jeg skal gøre.. har prøvet lidt men kan ikke få det til at virke.. Derinde ligger /dev/sda og sda 1, 5 0g 6

på 1'eren må vista ligge, da alt pladsen er der ved filtype står der ntfs, hvilket ikke helt hænger sammen med hvad ovn tidligere skrev?

På 5'eren må ubuntu ligge med filtype ext3????

6'eren er swap

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 16:04

Inden der sker noget for hurtigt.

1. Har du startet Kubuntu op i live tilstand.
2. Har du skrumpet windows med gparted.
3. Har du slettet ubuntu

Forsøg ikke at springe over det lave gærde.

Før du har lavet plads til Kubuntu skal du ikke installere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 21:16

Alt det Eyvind fortæller kan du gøre under installationen af Kubuntu, som Peque allerede har fortalt men måske foretrækker du at skubbe rundt på partionerne inden du installerer? Du kan så bruge Gparted som jeg gør på de billeder som der er link til i et tidligere indlæg, slet partionen med Ubuntu og flyt eventuel rundt på de andre partioneres størrelse, det gør du ved at trække eller skubbe på den bjælke som viser harddisken, og opret så en ny partion på den tomme plads, alt kan slettes og nye partoner kan oprettes med Gparted fra Kubuntu live cd, det passer ikke at du ikke kan slette Ubuntu med det værktøj.
Ved du godt at du kan oprrette en partion og lægge Home på den, så alle dine ting og sager altid er der når du installerer en ny Linux, Ubuntu - Kubuntu eller hvad de nu hedder alle sammen ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 21:18

Vælg manuel installation når du vil lægge Kubuntu på en bestemt partion, husk ext4 som filformat

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-09 21:24

ovn - du drejer mine anvisninger ud i det blå - og jeg ved ikke hvorfor.
Opret en selvstændig tråd og fortæl alt det du ikke har prøvet men bare tror på.

For at spørgeren ikke skal blive forvirret, hopper jeg af tråden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-09 21:26

Sorry - forkert profil................som slet ikke skal være i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 21:34

Jeg ved godt at Eyvind er emesen og jeg skriver ikke noget som ikke er afprøvet på egen computer jeg prøver ikke at dreje noget i en forkert retning og jeg prøver ikke at jage dig ud af tråden, nogen vil have datteren og andre moderen, spørger kan vælge hvilke forslag som der skal erbejdes videre på

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 23-10-09 21:34

Men jeg er stadig hoppet af tråden..........................

Millister - jeg håber at du får en god installation der ikke er for indviklet.

Godkendelse af svar
Fra : Millister

Dato : 25-10-09 11:37

Så lykkedes det! Men lidt indviklet blev det nu.. især fordi jeg måtte installer helt om, dader var alt for mange bugs i den første installation

Men nu virker det vist!

Kommentar
Fra : Eyvind