/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skift fra XP til 7
Fra : leob
Vist : 865 gange
300 point
Dato : 23-10-09 01:26

Jeg har XP som styresystem, men vil nu gerne skifte til Windows 7.
Min PC har to HDs som er opdelte med ialt 9 partioner.
Selve XP-styresystemet ligger på een partion (C) og de tilhørende programmer liggere i alt væsentligt på en anden partion (D).
De andre partioner rummer f.eks. mit arkiv (Word, Exceldokumenter m.m.m.), mine rejsevideoer, mine installationsprogrammer, min sidste nye back-up m.v.

Nu vil jeg gerne skifte til Windows 7.
Jeg har kørt UpgradeAdvisor og det rimelig godt ud, men for en sikkerheds skyld vil jeg gerne beholde det gamle XP system sideløbende med det nye Windows 7 og så skifte under den daglige opstart, hvis

jeg løber ind i ting, som 7-eren ikke kan klare umiddelbart.
Senere vil jeg fjerne XP system med tilh. programmer.
Jeg forestiller mig at købe en 7-upgrade version (jeg har koden til XP-installationssystemet) og under installationen (når den formentlig gør opmærksom på, at der allerede et et styresystem) blot bede den om

at lade det være og installere det nye på en "ren" partion med ca. 40 GB.
Jeg vil altså ikke upgrade XPs system til 7eren på samme gamle C-partion, men lave en ny, ren 7er.
Tanken er så, at jeg har fire partioner (2 med styresystemer og to med programmer til hvert sit system) og derudover har de eksisterende andre partioner med breve, billeder, installationsprogrammer, backups

m.m.
Jeg kan således bl.a. på en forholdvis nem på geninstallere programmer fra min installationspartion og over på den nye 7-programpartion.

Mine spørgsmål er disse:
Er det korrekt, at begge systemer kan "se" disse øvrige 5 partioner (på samme måde, som jeg kan se eksterne USB-drev)?
Kan jeg læse og evt. rette i et brev i en partion, som oprindelig er fra det ene system, lægge det tilbage hvor det kom fra og derefter igen læse det fra det oprindelige system, blot med de evt. rettelser?
Er der iøvrigt ting, jeg bør være opmærksom ved denne fremgangsmåde?

leob

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 23-10-09 05:21

Jeg har haft Xp - Vista - Ununtu på hver sin partition og de kunne hver især sagten se alle andre partitioner.

Så det kan du sagtens. Du får endda ved start en mulighed for at vælge hvilket styresystem du vil starte op på

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-10-09 09:06

Du kan have 5 styresystemer, hvis du har 5 partitioner.

Jeg kan da forestille mig at når du installerer / så får du mulighed for at formatere og ændre størrelse på partition. Det gør man når man installerer XP, så hvorfor ikke.

Hvis du har 2 styresystemer, så vil det være sådan at når du starter op, så vil maskinen spørge dig, hvilket styresystem du vil logge på. Så vælger du system. Du kan ikke hoppe frem og tilbage mellem styresystemer som du kan med programmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 09:12

Citat
Jeg forestiller mig at købe en 7-upgrade version

Den kan du IKKE bruge til XP - kun til Vista Så du skal købe en fullversion.

Men derudover kan du sagtens køre med flere styresystemer - det vil dog næppe være muligt at få adgang til XP programmer uden at geninstallere dem..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 09:50

Jeg ville nok lige tænke en ekstra gang med alt det du har på computeren.
Måske skal der laves en stor backup af dit C: og dine filer på de andre drev.

Du kan ikke "køre" programmer fra win 7 som ligger på XP
Du kan ikke hente programmer fra XP over til win 7
Du kan læse og skrive på filer / dokumenter / billeder osv. på XP fra win 7

Win 7 bør ligge på sin egen partition.

Win 7 kan køre med de fleste XP programmer i kompatibel tilstand.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 09:55

Refi,
Jeg har også et par Vista installationsprogrammer, som blot aldrig er installerede. Det er vist heller ikke nødvendig? Kan jeg ikke bare lægge Vista-dvd!en plus evt. kode?
Jeg er sikker sikker på om Vista dvd!en i sig selv er en upgrade fra XÅP. Tror du det gør noget?
lepb

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 09:58

Eyvind,
Det er jeg klar over. Bl.a. derfor har jeg de fleste kørende programmer liggende som installationsfiler på en speciel partion, som jeg jo gerne skulle kunne se fra 7eren.
Jeg har tænkt mig forinden at tage backup af alt
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 10:05

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener, men som sagt...

XP og Vista/Win7 er 2 meget forskellige styresystemer....

Vista til Win7 er som far og søn

XP til Vista/Win7 er som onkel og tante - familierelationerne er længere ude...

Og som tidligere skevet (og som eyvind også siger) PROGRAMMER skal installeres påny - dok og billeder osv. er ikke noget problem at få adgang til....

Det optimale vil stadig være slet ikke at blande dem....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 10:13

Ok - og alle partitioner kan ses af win 7 som benytter filsystemet NTFS
NTFS er bagudkompatibelt og kan derfor se og røre filer på filsystemet FAT 32 (hvis XP har Fat 32)

I hjælp og support skal du søge på >>kompatibilitet<< og så kommer der en god anvisning på at køre gamle programmer i win 7.

Hvis du har benyttet Partition Magic til at lave partitioner, og den driller så kan jeg anbefale et program der hedder gparted (gratis)
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/#

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 10:13

refi,
jeg mener, at hvis 7eren kun vil upgrade fra Vista, har jeg også denne, blot ikke installeret og jeg ved faktisk ikke, om det er en upgrade version vista jeg har. Betyder det noget?
Jeg er helt med på at installere programmerne igen fra min inst.partion over i en ny programpartion knyttet til 7erens styrepartion.`
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 10:15

eyvind,
jeg har brugt part magic flere gange uden problemer. Ellers har jeg vist 2-3 andre sådanne programmer, men tak foir linket
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 10:24

Citat
at hvis 7eren kun vil upgrade fra Vista

En upgradeversion af Win7 fungerer KUN med Vista...

Hvis du opgraderer din Vista til Win7 er Vista VÆK...

Du kan IKKE upgrade en Vista så du både har Vista og Win7

Har jeg forstået dig rigtig ????

Det du kan gøre vil så være at upgrade din Vista til Win7 og DEREFTER installere din Vista igen på en ny partition...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 10:40

Partition Magic har lavet ballade hos mig sådan her:
Start med de 2 rescue disketter og så meddeler PM at der er fejl på partitions tabellen og om PM skal fixe problemet................................ved OK er det gået galt og harddisken var ulæselig.
Det er Partition Magic 8 som har lavet ballade.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 10:58

refi
jeg er ikke sikker på, om vi forstår hinanden.
Med upgrade mener jeg, at jeg kan nyinstallere et styresystem (7eren) i en ny partion uden egentlig berøre det gamle styresystem. Til den ende mener jeg, at jeg bare smider 7-installationen i og - når den spørger om dokumentation for at jeg har en gammelt styresystem - lægger jeg kortvarigt dene gamle inst.dvd i og taster evt. kode. Derefter kan man vist bare køre videre med nyinstallationen. Når man så lægger den nye på en ren partion har man begge styresystemer og kan vælge under opstarten.
Jeg tror, at du ved upgrade mener, at den nye 7er skal lægge sig ovenpå og dermed erstatte det gamle system. Det kan man vist ogå og får derved automatisk visse brugeroplysninger m.v., med, men det plejer ofte at give lange opstartstider mv og man risikerer også at få fejl fra det gamle med over. Så derfor vil jeg ikke gøre det.

Det du nu har gjort mig i tvivl om er:
Kan man nyinstallere 7eren fra en billigere upgrade dvd og kan man til den ende bruge
enten en XP upgrade inst.dvd som dokumentation
eller skal det være en XP full-grade dvd
eller skal man have en Vista inst. dvd.
I sidste fald skal denne være en full-grade
eller kan en upgrade dvd til Vista bruges?

leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 11:08

En opgrade skal ligge på en eksisterende udgave af windows - ikke på en frisk partition.

Så du kan lave en frisk installation af vista på en partition og så opgradere den.

Om du kan opgradere fra Xp er jeg usikker på.

Om du kan opgradere fra en Vista som er opgraderet fra XP er jeg usikker på.

Det tager efter sigende laaaang til at opgradere via internettet.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-09 11:19

eyvind,
er du sikker?
jeg har tidligere brugt en upgrade dvd. Den gang erstattede det nye system godt nok et eksisterende med mener at jeg under installationen svarede slet det tidligere og installer påny
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 11:20

Citat
Til den ende mener jeg, at jeg bare smider 7-installationen i og - når den spørger om dokumentation for at jeg har en gammelt styresystem

Du roder rundt i begreberne...

Hvis det er HELT NY Win7 du vil lægge ind har du INTET at bruge dokumentation til - der medfølger NY nøgle...

En upgrade lægger sig OVENI den gamle

Du kan IKKE nyinstallere en upgrade - den skal bruge det gamle system (Vista) - XP kan IKKE upgrades til Win7...

For overhovedet at upgrade noget skal du have en fullversion af det du vil upgrade...

En upgradet Vista (fra XP) kan IKKE upgrades igen til Win7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 12:24

Lav en ekstra Partion på din harddisk og installer den nye Windows 7 på den og behold XP indtil videre, det mit forslag og så kan du slette XP partionen når du har flyttet alle filer over og er klar til kun at bruge Windows 7.
XP kan ikke oprette en ny partion men du kan hente og bruge EASUS gratis partions program til det, skub til din nuværende partion så den bliver mindre og genstart computeren, under genstarten sker partioneringen: http://www.partition-tool.com/download.htm

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 25-10-09 09:13

Tak for svaret Fijala.
Det var et hurtigt og kortfattet svar på mine hovedspoørgsmål.
Hvis jeg kunne dele pointene har både refi og eyvind givet gode input til mine overvejelser.
JKeg har selv fundet frem til et par web-steder med interesante oplysninger vedr. Windows 7 installation m.v.

typer 7
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

priser
http://www.pcworld.dk/art/11184?fpindex&fppos=2&a=block&i=113

flere os'er
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Install-more-than-one-operating-system-multiboot
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Can-I-have-more-than-one-operating-system-on-my-computer-multiboot

installation
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Installing-and-reinstalling-Windows

leob