/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hastigheden ustabil...
Fra : McBobo
Vist : 1850 gange
100 point
Dato : 22-10-09 22:58

Hej Kandu..
Jeg har fået problemer med min internet forbindelse i forhold til hastigheden..
Den sidste uge har jeg dagligt lavet en hastigtest med programet TPSpeedStat, samt testet på
TDC hjemmeside og Speedtest. Min forbindelse er en 21/2 Mbit. men får godt det halve!
Forbindelsen variere fra 8.63 Mbit til det højeste på 15.4 Mbit... Altså en gennemsnit hastighed på godt/ca. 12/ Mbit
Min udbyder siger at de kan se ud fra billedetest jeg har sendt til dem med TPSpeedStat, at jeg ikke får det fulde udbytte af forbindelse. Man kan ikke se nogen fejl ud til min bopæl... Alså det må være min computer det er galt med. (fx på konfigurationen på din pc, eller på netkortet).

Det sjove er så at når man har kontaktet udbyderen kører hastigheden ok et stykke tid, men falder meget hurtigt igen...

De seneste test jeg har lavet på Speedtest inden for 2 dage
1. 21.78/2.17 Mbit
2. 10.71/ 1.79 Mbit
3. 23.55/ 2.05 Mbit
4. 8.55/ 3.01 Mbit

Hvorfor denne ustabil forbindelse....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-10-09 00:19

Det kommer an på trafikken der er på nettet når du er på og tester ,men det er en svinestreg at man betaler for noget man ikke får

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-10-09 01:05

Ja, det svare vil til at købe den store TV-pakke og kun se halvdelen af kanalerne....

Men det skulle ikke være mit problem om der er meget traffik på nettet... så må udbyderen jo kompencer for dette. Skrue op for volumen når traffik er stor m.m.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-10-09 08:14

Måske det er din router der ikke kan trække din forbindelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 09:17

Vi har lige haft et tilsvarende problem med Stofa...

Det viste sig at være "rust" (slidtage/forbindelse) i boksen på vejen.....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-09 09:48

Vi har oplevet det samme et par gange, hvor vi så har fået sat overvågning på,og TDC har givet os ret..........og fejlen var deres (og regningen blev reduceret pga deres fejl)

Prøv at ringe til TDC igen, du kan jo have fået en medarbejder i røret, der ikke har vidst hvad han talte om

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-09 15:45

Citat
Vi har lige haft et tilsvarende problem med Stofa...
Det viste sig at være "rust" (slidtage/forbindelse) i boksen på vejen.....

Hvis I så de kasser som STOFA har her i byen, så ville det nok undre, at der over hovedet kommer noget igennem.
De fleste kasser ud for husstandene, er tæret af rust nær ved jorden, fordi hundene bruger dem til at pisse op ad.
Andre kasser er tapet sammen, eller blot trukket en plasticpose hend over. Sådanne tilstande er standard og har stået på i flere år, uden der er gjort noget som helst.

Telia og Stofa som i dag er det samme, er noget SKOD!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-09 16:40

Citat
Telia og Stofa som i dag er det samme, er noget SKOD

Nej nej....

De har skam rettet fejlen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 08:32

Du skal ringe til dit teleselskab og få dem til at lave en måling på din db samt hvor høj hastighed du kan modtage på adressen. Problemet er at hvis du i systemet er sat til højere hastighed end du kan modtage vil den hele tiden forsøge at sende den hastighed ud, til skade for dig som kunde, da det kan give varierende måling hos dig men i sidste ende også en ustabil forbindelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 08:43

Vi fik vores hastighed sat ned, så nu kører det stabilt

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-10-09 22:15

Tak for jeres svar.... Hastigheden kører ok lige nu, men lad os nu se i næste uge - Der er den nok galt igen!

Så meget for så lidt.... Det kan ikke passe at man skal være lidt af en IT-nørd for at blive guide igennem sådanne test.... Og hvad hjælper det i sidste ende.... Intet? For det sker gang på gang at hastigheden springer i øst og vest..

Og det meste nederen er at man får en masse tekniske forklaringer på hvorfor hastigheden kører som den gør! Det kan jeg ikke bruge til en skid... Hvis de sælger et produkt på 21/2 Mbit... skal de levere 21/2 Mbit og ikke ca, der er trafik på nettet, best efford og hvad de ellers kan komme på!

Har sendt mail til min udbyder for at få løst problemet og dette er et udsnit af hvad de havde at sige
Håber andre kan bruge disse oplysninger til noget..... Mvh. Mcbobo

Mail 1...
Tak for din henvendelse.

Umiddelbart står alle indstillinger for din forbindelse korrekt i vores system.
Din forbindelse står til 21/2 Mbit, men jeg kan godt se ud fra din fejlmelding, at det er ikke det, som din computer måler.

Vi har derfor brug for flere oplysninger, for at kunne fejlfinde.

Hvordan kører din forbindelse på andre tider af døgnet?

Du må meget gerne tage nogle flere tests, og meget gerne også med IT- og Telestyrelsens hastighedsmåler TPSpeedStat, som du finder på http://bredbaandsmaaleren.it-borger.dk/ - bare hent programmet uden at oprette en bruger, og så log in.
Vi vil meget gerne have skærmbilleder af en færdig test. TPSpeedStat kører tre download-tests og tre upload-tests, og vi vil meget gerne have sådan et fuldt testforløb indsendt.

Vi vil desuden gerne have følgende informationer.
Hvis du ringer ind til os skal vi nok guide dig hen til informationerne. Jeg har dog vedhæftet et par guides til hjælp.

-   Hvilket styresystem bruger du på din(e) computer(e)? (Windows XP, Vista, Mac OS X osv.)
-   Bruger du en router eller andet udstyr?
-   Hvis du bruger en router, skal vi bede dig om at pille denne af og sætte en computer til direkte med et kabel, eftersom en routers indstillinger eller andre forhold kan gøre, at hastigheden bliver forringet
-   Når du sidder direkte på med et kabel:
o   Hvilken IP-adresse får din computer?
o   Hvilken fysisk adresse har din computer?
o   Hvilken undernetmaske?
o   Hvilken standardgateway?
-   Har du afprøvet med en anden computer
-   Har du afprøvet med et andet kabel?

Du skal desuden være opmærksom på, at hvis sagen ender med, at vi skal sende en tekniker, og teknikeren finder ud af, at problemet ligger på dit udstyr, risikerer du, at vi sender regningen videre til dig. Det er derfor vi gerne vil have så mange informationer som muligt, og at du selv tester udstyret efter ovenstående.

Mail 2

Tak for dine hastighedstests og informationer, der viser at du ikke måler nær den hastighed du skal have.

Jeg går ud fra, eftersom det er den samme fysiske adresse jeg kan se tændt på forbindelsen lige nu, at du har din computer tilkoblet direkte uden brug af router?

Som jeg nævnte i tidligere mail, hvis vi sender en tekniker, og denne sætter en computer til og han måler en korrekt hastighed, vil du muligvis modtage regningen for teknikeren. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du selv kan lave denne test, med at låne en anden computer og sætte til, vente op til en time til den får lov at komme på nettet, og så tage en test med denne computer. Hvis denne giver samme resultat, må vi se nærmere på problemet. Jeg kan som sagt stadig ikke umiddelbart se nogle problemer på din forbindelse, men efter din test, vil vi sende den videre til vores driftscenter.

Mail 3

Du ringede ind i går og talte med min kollega.

Han forklarede dig, at vi kan se, at dit udstyr kun henter med 1/10 af hvad den burde, dvs. med 10Mb i stedet for med 100Mb, som er den hastighed der hentes/sendes med på lokalnetværket.
Vores driftscenter har tjekket din forbindelse direkte til stikket, hvor dit udstyr sidder, og den hastighed er korrekt og den som du har opgraderet til.

Driften siger så også, at fejlen kan ligge flere steder, fx på konfigurationen på din pc, eller på netkortet.

Vi anbefaler at der afprøves andet udstyr INDEN vi evt. sætter en tekniker på sagen, da det er dig selv der vil modtage regningen for teknikeren, hvis fejlen ligger på dit eget udstyr.

I vores system står du til: Nuværende hastighed 10 Mbps Pakke:(21504/2048)
Hvor der burde stå: Nuværende hastighed 100 Mbps Pakke: (21504/2048)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 22:22

Det var da en go' nat læsning der ville noget - og jeg altså ikke læst det hele -

Vi bestilte og betalte for 20Mbit, pc'en brækkede ned i en uendelighed, og når vi testede forbindelsen var vi på max 14 Mbit

Efter vi havde været sat på overvågning et par gange var der en tekniker der fortalte os, at i vores by kunne vi slet ikke komme op på 20 Mbit - flot ik?

Vi har nu fået sat hastigheden ned til 10 Mbit (og får stadig de 14Mbit) og det kører upåklageligt
(vi er tre pc'ere + tv uden problemer)

De penge vi har betalt for de 20 har vi fået reduceret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 22:24

Ups læser lige slutningen...........det bliver interresant at prøve med en anden pc på dit netværk... håber du har ret og at det ikke er din pc den er gal med

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-11-09 23:32

Har fået hastigheden til at køre igen... Takker for svarene til alle..
Jeg give Nordsted1 et "Accepter svar", da han/hun har været mest aktiv i min søgen på problemet

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 12-11-09 23:32

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : pws_dk

Dato : 03-03-10 17:50

Der skulle vel ikke være et lille geni derude som kunne lave et "script" så man kunne affyre og køre TPSpeedStat (downloaded) fra IT-Borger med faste tidsintervaller (data skulle jo pr. automatik blive samlet op i en Database hos It-Borger) ?
Lidt træls at skulle huske dagen igennem at trykke "Start Test"..
Mvh Peter