/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Straf for sex med mindreårig
Fra : taunusanden
Vist : 3276 gange
500 point
Dato : 21-10-09 21:53

Og nej, det er ikke mig, det kunne jeg aldrig drømme om!

Men seriøst, hvor galt kan det gå for en pige midt tyverne hvis hun har sex med en dreng på konfirmations alderen?
I dette tilfælde er det ikke en ung pige det går ud over og det skete ganske frivilligt.

Så vidt jeg kan se er straffen op til 8 års fængsel, men hvilke forhold tages i betragtning i forhold til straf? Udover om det er foregået frivilligt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-09 21:57

Frivillighed har som sådan ikke noget med sagen at gøre, og om det er en pige eller en dreng det "går ud over" er ifølge loven også ligegyldigt.

Men hvis det er foregået frivilligt, og der ikke er nogen der har lidt skade, så er politiet vel heller ikke informeret om hændelsen, og dermed er der ikke den store risiko for at pådrage sig straf

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-10-09 22:00

I dette tilfælde er det anmeldt.
Så der er naturligvist et par stykker der er meget kede af det og urolige for hvad der nu kan ske dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 22:18

Hvis det er parret der er så kede af hændelsen så kan de vel bare nægte - ord mod ord??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-09 22:21

I Danmark er det forbudt at dyrke sex med en under 15. Så er det anmeldt så er det strafbart.
Dog kan det offentlige tage hensyn til de unges alder og frivillighed.
Men hvis det er drengens forældre der har anmeldt, så har de forældreretten oven sønnen til han er 18 år. Og så er det dem hun er oppe imod. Og så må man håbe at sønnen kan sige sine forældre imod og sige det var frivilligt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-10-09 22:26

Ja, det er ord mod ord.

Men hvor finder man viden om lovgivning og straf?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 22:35
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 22:36
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-10-09 22:42

I konfirmationsalderen kan det være meget svært at se om knægten 13 eller 17 år så hun har vel bare handlet i god tro og ment drengen var gammel nok. det fritager nok ikke for straf, men kan mildne den og da det samtidig var i enighed, tror jeg ikke straffen bliver voldsom.

Men egentlig grotesk at et par politiske partier vil putte de samme børn i fængsel, så er de pludselig ikke børn mere

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 21-10-09 22:43

Ja tillykke til knægten

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-10-09 22:46

Ikke for at virke utaknemmelig (undskyld hvis jeg gør!!)
Men de to links havde jeg fundet med google.

Jeg kan finde nogle enkelte sager i aviserne, men ikke rigtig noget anvendeligt udover:
over 12 år = mildere straf
frivilligt = mildere straf

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-10-09 22:48

Hov, der skulle ha' stået:

Men egentlig grotesk at et par politiske partier vil putte de samme børn i fængsel i kriminelle forhold, så er de pludselig ikke børn mere

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 21-10-09 23:55

Jeg synes også det er ude i skoven at det er kriminelt at en ung dreng vil have lidt oplæring af en lidt ældre pige/kvinde.

Jeg kan da ikke forestille mig at det er den unge mand der føler sig voldtaget?

Det er nærmere forældrene der er snerpede.

Så mon ikke det afgøres med et forlig.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 00:00

Citat
Det er nærmere forældrene der er snerpede.

Netop.
Håber du har ret!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-09 00:33

Fra borlig strafflelov:

Citat
§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år.

Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel indtil 12 år.

§ 223. Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. Med samme straf anses den, som under groft misbrug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18 år til samleje.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 11:58

Citat
Så mon ikke det afgøres med et forlig

Hvad vil det sige?

transor, jeg kan godt finde loven, men har endnu ikke fundet nogle eksempler på højeste straf. De eksempler jeg har fundet i aviserne er straffene meget milde.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-10-09 12:03

Nu er 'frivillig' jo nok et bredt begreb?
Tingene kan jo sagtens tage sig 'frivilligt' ud - både for kvinden, familien, medierne, folkemassen og, ikke mindst for drengen selv - MEN - 'frivillighed' er svært at bedømme fordi, hvem skal bedømme om en sexoplevelse i en ung alder har konsekvenser for barnet senere i livet?? Disse eventuelle konsekvenser skal da tages i betragtning, når man skal vurdere sådanne sager. Har et barn nogen som helst mulighed for at vurdere dem? Hvem skal afgøre om barnet, lige i situationen, syntes det var helt vildt spændende at føle sig begæret af en voksen kvinde?
Jeg kender ikke til den sag som åbenbart ligger til grund for dette spørgsmål men ser på situationen generelt.
JEG ville aldrig turde bedømme et barns (yngre eller ældre barn) udsagn omkring en sexoplevelse/sexmareridt, jeg ville aldrig KUNNE! Jer er ikke kompetent til det, kender slet ikke nok til de psykologiske aspekter i det. Det tror jeg at man skal være højt uddannet for at være kompetent til og også gerne have mange års erfaring i sådanne sager.

Hovedsagen er vel at der er udført en ulovlig handling, det er strafbart - og undskyld mig men - gudskelov for dét!

Hmm..prøv engang at tænke tilbage til dengang I var 11-12-13-14 år, jamen folk som var 19-20 år var jo nærmest gamle? Var der en ældre m/k'er som man 'sværmede' for, ja så var vedkommende da helt uopnåelig, både på grund af ALDER, livsstil og livsaerfaringer og, ikke mindst fordi vedkommende 'idol' jo nærmest betragtede unge i den første pupertetsalder som 'småkravl' - 'barnerøve' og 'børnehavebørn'. Man så op til de der var så meget ældre end een selv og ja - måske ville man, HVIS 'tilbuddet' var der.....være 'frivillig' (??)...

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-10-09 12:09

Nu er der jo tale om en overtrædelse af straffeloven, og dermed er forlig ikke en mulighed.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-09 14:21

Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide hvor gammel drengen var da den seksuelle akt forekom?

For mig at se så er der stor forskel på om han var 12 eller 14½

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 14:54

Enig granner, under 12 år er en grænse til strengere straffe.
Han var 13, med begge forældres vidende.
Den ene af forældrene har bare pludselig ændret mening.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 19:37

Dorthe - Jeg ville have været meget misundelig i hans alder, og han presser nu meget på.. Men du kender heller ikke situationen. Jeg frygter bare at den anmeldelse ødelægger mere for dem end forventet :(
Men, det var nu slet ikke det spørgsmålet gik ud på!

Jeg hører gerne om lignende sager.

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 21:52

Tak for svaret granner01.

Jeg håber du har ret, for det er en rigtig træls situation der er på vej og jeg syntes ellers godt om begge parter i sagen. Håber det bedste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-09 21:57

Jeg tror ikke på at straffen bliver noget særligt... det er godt nok ulovligt, men det var ikke en voldtægt... og stadig er det ord mod ord, det er jo den ene forældre der har fået kolde fødder

Måske du kan få svar på Børnetelefonen??

http://www.bornsvilkaar.dk/ForBornOgUnge/TopLinks/Kontakt.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-09 22:21

Selv tak du, jeg kender situationen, jeg har selv 2 voksne drenge som har været teenagere.