/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af frugttræer
Fra : lham
Vist : 1381 gange
100 point
Dato : 21-10-09 14:44

Stor "nyanlagt" græsplæne efter nedpløjning af jordvarme.

ØNSKE : frugttræer der bliver lige så store og gode klatretræer som i mormors have men som er moderne sorter.

Altså yder hurtigt/yder meget /vokser hurtigt/ skurvresistente/ må ikke kræve sprøjtning/

GROFORHOLD: fed østjydsk muld /god naturlig vandtilførsel/ sydvendt åben skråning/afstand mellem træer ca 10 mtr.

GIV FORSLAG TIL
æblesorter ( ikke annanas og Belle Boskop )
pæresorter ( blød konsistens)
blommesorter( stabilt givende meget søde )
kirsebærsort ( ikke sur )

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-09 15:11

Jeg kan varmt anbefale dig sødkirsebærret - Stella

http://www.haveshopping.dk/product.asp?product=1406

Bærrene er modne sidst i juli, har hjerteforemde store frugter, og sidst men ikke mindst - det er selvbestøvende - en rigtig god ting at huske på hvis ikke der er frugttræer i nabohaverne

Clara Friis pæretræ... dejligt sprødt og grønt

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/169.html

Og den store blomme Vicoria

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/997.html

Og så kan jeg godt selv li' cox Orange æbler

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsMore&iProduct=750&sName=Cox-Orange.-Cble-Cox-Orange-

Bortset fra pæretræet, vokser de alle rimeligt hurtigt, og giver også frugt med det samme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 15:13

Nå for dælen da, du er ikke til sprøde pærer, så må du lige se bort fra Clara

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-10-09 15:14

Nordsted, du er altid så flink...

- Ubesvarede 5
- Besvarede 106
- Annullerede 71
- Slettede 0
Ialt 182

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-10-09 15:16

- hvis vi kunne give Iham opskriften, ville vi alle være frugtavlere...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 15:24

Øv det havde jeg ikke set Stouenberg

Men nu har jeg lige fundet et link, og så kan jeg lige så godt gøre mig selv totalt til grin, og give ham det med

http://www.planteriget.dk/default.aspx?pageid=332

Nederste pærer mener jeg er blød--- bemærk at ingen af træerene er selvbestøvende, så du skal have to for at få frugt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-09 15:36

Når man ikke sprøjter er det vigtigste at få sorter som er meget resistente overfor viklerne( orm )
og monilla, som får frugten til at rådne.
Skurv er en meget mindre plage.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-10-09 15:41

Hvis du kun skal have et æbletræ, så vil jeg anbefale Aroma, et dejligt æble, der -i modsætning til Cox Orange- sjældent får skurv, og giver et godt udbytte uden at skulle sprøjtes el. andet.

Victoria-blommen, som Nordsted1 anbefaler, kan jeg kun være enig i. Men alle blommetræer jeg kender har et svagt rodnet, så de er ikke gode klatretræer.

Det er kirsebær derimod, Stella eller Van er gode sorter.

Williams er en dejlig og sund pære.

Men jeg ville nok i dit sted tage rundt og snakke med planteskoler, om hvad de kan anbefale i forhold til det du ønsker. Ikke kun en, for de vil sikkert anbefale det de har hjemme, men flere!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-09 15:45

Vagnr... jeg vil faktisk sige, at blommetræet er stærkere end kirsebærtræet... vores kirsebær træ er ca 18 år, og det er ikke til at klatre i for voksne mennesker, men blommetræet derimod kan man nemt komme i toppen (dvs vi har fældet vores nu)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-10-09 16:41

>Nordsted1 Jeg har haft et victoriablommetræ, der væltede, en af vores venner det samme, det fik vi rejst med spil og tovværk, men efter 4-5 år har det netop lagt sig ned igen. Derimod har mine unger klatret flittigt i vores store kirsebærtræ, altsammen lige ud til vandet, så masser af vind.

Men det kan da godt være, situationen er anderledes med andre forhold for træerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-09 19:23

Æble: Transparente Blanche. Det tåler ikke lang transport eller lang tids opbevaring, men det er tidligt og smager skønt lige fra træet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-10-09 21:40

Jeg er lige kommet hjem fra et foredrag og Æblesmagningsaften med Laurits Balle, direktør i Danske Frugtavlere.

Hans forslag til sunde træer med velsmagende æbler til private var:

Discovery
Guldborg
Rød Aroma
Rød Ingrid Marie
Holstein(er) Cox (i stedet for cox orange)
og nye økologiske sorter

Arista
Santana
Rubinola
Topaz

De fem første kender jeg og er enig, og jeg sidder lige nu og tygger på den sidste, Topaz, fik et med hjem, dejligt æble, sprødt, sødme og syre, ret kraftig god smag.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 22-10-09 06:45

Tak for svaret Nordsted1. og andre gode indlæg.
Har bestemt mig til kun at købe selvbestøvende arter, og træer der bliver omkring 4-6 mtr. Vil så ta i planteskolen og høre deres forslag og have jeres forslag med.

Stouenberg:
prøv lige at forklare hvorfor du viser "min statestik"

Jeg har tidligere forklaret hvad jeg gør med "de skide" pointts
Får jeg svar jeg kan bruge får det for mig mest brugbare svar points
Ellers foretager jeg mig intet da det jo kan være der kommer indlæg på et spørgsmål 2 mdr efter det er stillet.
Endvidere mener jeg Kandu automatisk sletter spørsmål efter 3 mdr

ER der noget jeg har misforstået mht. "Kandu regler " skrevne/uskrevne ?