/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Våde spånplader
Fra : ab59
Vist : 4856 gange
20 point
Dato : 21-10-09 13:13

Jeg fik lagt væg til væg gulvtæppe på fornylig lagt spånplader i soveværelset. Det viste sig at tæppet var fugtigt (inden det blevet monteret). Der gik 2 døgn før det var tørret. Der jeg klagede til butikken, kom de forbi og kiggede om tæppet var skadet. Vandet havde trængt igennem. Der var fugt pletter på spåneplader flere steder på gulvet. Butikken lovede at skifte tæppet med et nyt. Mit spørgsmål er, kan disse fugt pletter (som nu er tørre) være skadelig efter der er lagt nyt tæppe på?
Skulle jeg gøre mere eller bede butikken til at erstatte noget?
Jeg vil være taknemmlig for godt råd.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-10-09 13:25

jeg ville ikke være tilfreds pladerne har taget skade måske ikke nu men senere, de skal også skifte pladerne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-10-09 13:32

Det er almindelig kendt at spånplader ikke kan tåle at blive våde, de udvider sig og bliver i stand til at smuldre - så jeg ville også som 1133 skriver, forlange at spånpladerne bliver skiftet - i alt fald de plader som har været fugtige.
Når det er tæppeleverandørens skyld, så bør du forlange det hele udbedret til den stand det var i før deres fejl opstod.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 21-10-09 13:48

Hvis du selv har lagt tæppet på er der nok ikke noget at komme efter.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-10-09 14:59

Citat
kan disse fugt pletter (som nu er tørre)

- hvis det er tørt, sker der ikke mere...

Få, på skrift, en aftale med leverandør af tæppet om, at du kan vende tilbage, hvis der skulle blive problemer med pladerne pga. fugt. Personligt har jeg sgu aldrig hørt om nogen der leverer våde gulvtæpper???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-09 15:46

Der findes efter sigende specielle spånplader, som kan tåle fugt ( bortset fra pletter).
Men almindelige spånplader taber styrken og duer ikke mere bare de en gang har udvidet sig på grund af fugt.
Spånerne slipper hinanden i mange af limningerne, når de svulmer op. skaden er uoprettwlig.
Derfor er spånplader ikke gode til gulv.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 20 point
Dato : 21-10-09 17:59

du kan mærke om spånpladerne har taget skade. normalt vil de føles glatte, men hvis de har fået så meget vand at de har taget skade, vil det føles som når du lader hånden glide hen over savsmuldstapet.
find et sted hvor der ikke er skjolder på spånpladen og et sted hvor der er skjolder. hvis der er en tydelig forskel, bør du gøre opmærksom på det.

Kommentar
Fra : ab59

Dato : 22-10-09 08:02

Tak til jer alle.
Jeg ved hellere ikke hvordan tæppet blev vådt men det var regnvejr den dag hvor det blevet leveret og montert. Spånpladerne blev hurtig tørre efter tæppet var fjernet men man kan se vandmærker. Jeg har taget billeder og har reklamation på skrift.

Godkendelse af svar
Fra : ab59

Dato : 23-10-09 08:14

Tak for svaret trimare46.