/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
vista
Fra : tronddk
Vist : 620 gange
78 point
Dato : 20-10-09 21:33

jeg har jo på min bærebar vista inbygget eller hva det nu hedder hvordan sletter jeg vista for vel heller skifte til linux når det bare er en bærebar (har en stationær ) og vel bruge den bærebar til når jeg bare skal skrive og surfe så behøver jeg ikke et så "tung" styresystem som vista jo er men er det mulig og fjerne den 100 % ?? ved godt man kan lægge den ved siden af vista men kan den fjernes total og hvordan ???

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 88 point
Dato : 20-10-09 21:39

Måske kan du bruge dette.
http://www.kandu.dk/tip19895.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-09 01:02

Her kommer så en anbefaling af Linux Ubuntu, den er nem at lære at bruge og vi er nogle stykker her på Kandu som allerede bruger den, så er det jo nemt at spørge hvis der bliver problemer med et eller andet.
Jeg skrev et tip forleden: http://www.kandu.dk/Tip20216.aspx der er link til sider hvor du kan lære mere om Ubuntu.
Vent til efter den 25. i denne måned, da kommer der en helt ny opdateret distrubution på denne side, efter den 25. vil der stå 9.10 i stedet for som der står nu 9.04:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Brænd den ISO fil du henter på en CD som ISO og genstart din computer med CDen i CD drevet, du skal vælge at starte fra CD ROM og kan så vælge at køre Ubuntu live uden at der sker noget med din computer, den kører simpelhen fra CD drevet, du kan så afprøve om det er noget du vil bruge og når du er klar, så dobbelt klik på Install som ligger på skrivebordet, vælg at bruge hele disken, så slettes Vista og Ubuntu kommer på istedet for, udervejs skal du svare på nogen nemme spørgsmål undervejs, dansk er sikkert allerede forvalgt som sprog, Ubuntu har valgt indstillinger og de valg er sikkert rigtig, blandt andet hviken tidszone du er i og du kan afprøve om dit tastatur nu skriver de rigtige tegn og skifte hvis den ikke gør, du skal også vælge brugernavn og kode ord, det kode ord skal du huske, det skal nemlig bruges for at installere opdateringer og nye programmer, og som før sagt, du skal vælge at lade Ubuntu bruge hele disken så stettes Vista nemlig.
Et forslag: Lad spørgsmålet stå åben indtil du får hentet din nye Ubuntu styresystem og spørg så videre hvis der er noget du kommer i tvivl om med brænding eller installering eller andet.
God fornøjelse med dit nye gratis styresystem
Når du har installeret så kører Ubuntu en hel del hurtigere end Vista

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-10-09 19:02

alle styre systemer er hurtiger en vista (sig en der er langsomer som ikke er over 14 år gammel) har haft Linux Ubuntu på min bærebar og der er prima derfor jeg vel skifte helt men hvis man stadig har vista inde fucker den fuldstændig op i vista efter kort tid havde ubunto i 1 uger på min bærebar for brugte den til 2 eller 3 spil som ikke kunne køre i ubunto og så fucket vista op med at nu manglet den den ene fil efter den anden men hva for et anti virus skal man bruge i ubunto for kunne ikke rigtig finde noget om anti virus til linux ellers har jeg ikke kikket de rigtig

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 21-10-09 19:39

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-10-09 01:13

Hej er du her stadig og læser indlæg ? Jeg synes dit sidste indlæg er lidt forvirrende du skrev ikke i spørgsmålet at du skulle bruge computeren til spil, men det kan Ubuntu altså også, og med fremgangsmåden jeg beskev, så forsvinder Vista fuldstændig, harddisken bliver formateret og alt slettet, troede egentlig at det var det du ville

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-10-09 18:44

jeg ved godt ubuntu kan bruges til at spille støre spil også nået bare ikke at sætter mig ind i det før min pc ikke ikke gad i vista men ja jeg vel slettet hele lortet (lortet = windows vista) og så ha ubunto ind på min bærebar men nu du stadig er her er der noget antivirus , firewall og alt det der til ububto ( har en anden pc jeg bruger hjemme som jeg vel beholde med win 7 ) ( det er mere på farten hvor man vel ha at sin bærebar bare starte hurtig uden bøvl så er ubunto sagen trorg jeg )

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-10-09 18:56

det der men at du siger at den skal fylde hele hardisken det prøvet jeg også den gang jeg sattet den ind siste gang men der sage den før den instalert at den ikke kunne smide windows vista ud på grund af at den var beskyttet af nogle filer som ubunto ikke havde rattiheder til slette ved ikke hva for nogle filer det var for det sagen den ikke (mener det var 9.01 versionen der sage det)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-09 00:51

Hvis der kommer en besked om at Vista ikke kan fjernes (jeg tvivler på at den kommer) så kan du formatere med Gparted som er et program på live CDen, der er intet som er så beskyttet at Gparted ikke kan fjerne det, men prøv nu først at installere Ubuntu her i weekenden når den nye distro er klar, jeg tor ikke du får problemer.
Jeg har 2 computere med Ubuntu, en bærbar Medion og en gammel ubestemmelig stationær, ingen af dem har antivirus det er ikke nødvendig, man kan selv installere virus hvis er man er uforsigtig, du skal nemlig give lov før noget som helst kan installeres på en Linux computer.
Der er en slags netfilter indbygget i alle moderne Linux også Ubuntu men ellers bruger jeg ikke firewall ud over den som er i routeren, det er ret nemt at installere en firewall hvis man ønsker det, men ikke nødvendig hvis man sidder bag en router, læs om UkompiceretFireWall her:
https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/firewall.html