/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
fra win 2000 til XP
Fra : ara
Vist : 558 gange
50 point
Dato : 20-10-09 17:19

Hej.

Jeg vil installere xp på min pc.

Mit problem er at der er installeret win 2000 på den.

Hvordan får jeg det slettet.

Jeg har prøvet med XP cd'en men den vil ikke installere.

Jeg har også prøvet KØR>CMD>FORMAT C: men dette vil den ikke.

hvad gør jeg lige.

Jeg har ikke cd'en med 2000 mere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-09 17:49

Før du går i gang skal du være 110% sikker på at du har alle drivere der skal til.

Især også driver til dit bundkort dma , lydkort og evt usb.

så skal du lave backup på ordentlig vis. Især bankkoder kan ikke bare kopieres, men skal flyttes ved hjælp af bankens progeram, medens man er lokket ind.

Windows er så snedigt indrettet at man ikke kan slette systemfilerne, medens windows er kørende. Derfor kan man heller ikke formattere systemdisken fra windows.

Der er flere veje at gøre det på. Den nemmeste er at boote fra din winddows xp disk og så følge anvisningerne for opgradering.

Ellers må du skaffe dig en anden cd som du kan boote fra. Der findes forskellige på nettet. F.x. large drive tools.

Men som sagt, andre før dig har ikke magtet at installere nyt operativsystem på en gammel computer, uden at det kom til at køre elendigt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-10-09 17:57

Hvis du har 2 partitioner, så installerer du bare XP på en anden partition og så sletter du den anden bagefter. Dog vil det være en god ide at køre med de to styresystemer samtidig i en tid af hensyn til drivere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 17:59

Jeg tror godt at den kan køre xp, men er ikke sikker.

det gør ikke noget at jeg mister koder og lign. min datter skal kun
bruge den til internet/spil.

Bundkortet er asrock 7ks8x og gtafikkort er radeon 9600 XT
amd 2800

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 20-10-09 18:45

Du går i Bios og sætter din maskine til at boote fra CD/DVD drev, du kommer din XP cd i drevet og booter op på den.

Nu vil du kunne fjerne w2000 med en formatering via opstartsmenuen på din XP-cd.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 18:49

Det har jeg prøvet, men det hjælper ikke.

Nu har den stået i en time og skrevet at den undersøger 77813 mb........... atapi.

mere sker der ikke. desværre

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-10-09 18:57

Det burde være såre enkelt, at cd drevet starter XP installationsprogram dvs at du booter fra cd.

Har du prøvet at tænde computeren med xp-en i drevet ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 19:01

ja det har jeg. Jeg tror desværre at cd'en er ødelagt. Den har ridser, og måske det er derfor at den ikke kan løse cd'en.

Jeg er kommet ind til hvor der står om jeg vil formatere, eller rette. Tror det var F3 eller L, Enter jeg kunne vælge imellem. Der skete bare ikke noget når jeg valgte??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-10-09 19:31

Hvis det er cd'en det er galt med, så vil du sikkert heller ikke kunne installere den, selvom en formatering lykkes - endelig kan det være læsehovedet i cd-drevet der kan være lidt skidt på. Du har vel ikke et andet CD/DVD drev du kunne prøve at putte i comp.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 19:44

jo det har jeg. jeg er igang med at prøve et andet drev.

Problemer velter ned over mig lige nu mht pc problemer

Jeg opretter nok flere emner hen over aftenen, eller i morgen.

Nu vil jeg lige se om det hjalp at bytte drev

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 20:31

Så gik der da rigtig L... i den.

Jeg byttede dcrom drev og den begyndte at formatere. efter 39 % gik den kold og der skete absolut ikke mere.

Nu er der ikke noget på pc,en.

kan man ikke formate inde fra dos?

Hvordan er det man gør det. Jeg kan godt komme derind, men kan ikke fu den til at formatere.

Der står a:\>

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-10-09 21:07

Har du en diskette i A-drevet?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-10-09 21:11

Hvis din cd med XP er i udu så kan du ikke få det til at virke. Men prøv dog igen som du gjorde før, måske kommer du længere denne gang?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 21:16

har prøvet 3 gange.

Kan det være HD'en der er istykker?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-10-09 21:40

Citat
Kan det være HD'en der er istykker
Ja det kan det godt, men lyder umiddelbart underligt.

Prøv at tag harddisken ud og formaterer den i en anden computer, bare pas på at det er den rigtige du formaterer, eller evt. put den ind i en USB enhed og formater den der i en anden comp.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 21:54

er igang med at formatere

Kommentar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 22:59

har prøvet med en anden hd. Den går desværre pludselig kold midt i installationen.

Det må være cd'en det er gal med.

Opretter så lige et nyt emne med det næste problem

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 20-10-09 22:59

Tak for svaret bentjuul.