/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Penge i miljø ?
Fra : LuffeA
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 20-10-09 15:00

Er blevet ringet op af Danske Bank om møde mht nyinvesteringer i miljø.
De har lavet en pulje der skulle give pote efter mijøkonferencen......efter deres egen mening
Jeg har en pænt stor kapital som er spredt ud og kan godt lide at have is i maven.

Er det dumt at satse 50-100.000 lige nu, eller skal jeg vente et års tid til resten af markedet forhåbentlig er faldet til ro ??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-10-09 15:25

Jeg efterlyste for et års tid siden investeringsforeninger med miljø/vedvarende energi her på Kandu, men de fandtes ikke dengang. Siden lancerede EGNS-INVEST Klima & Miljø som investeringsforening, vi købte for 50K for præcis ½ år siden, de er steget med 20% siden da.

Men selvfølgelig er hele markedet steget i den periode, så det siger ikke så meget, Carslberg som vi købte for 1 år siden er steget 60%.

Men dels tror jeg der må være fremtid i den kommende tid i klima/VE, dels er det for mig en fornuftig del af risikospredningen, har også vindmøller og A-kraft på energisiden, men energi udgør kun ca 20% af investeringerne.

Men som de altid skriver alle vegne (men vist ikke altid husker at sige når de rådgiver kunderne) spredning på brancher og lande, og især, tidligere gevinster er ikke en garanti for fremtidige.

Jeg har nogle gange spurgt, om det betyder man har bedre muligheder for afkast hvis det har været tabsgivende tidligere, men sådan hænger det helelr ikke sammen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 15:52

Der er nu også en pulje i LD, som nogen nok kan huske fik folk med penge i LD mulighed for selv at kunne disponere over 50% af deres kapital i LD i vistnok 2001.
Blandt flere puljer var netop miljø.
Jeg valgte IT og miljø og mistede 8000 kr de første 5 år

Herregud, det var nu ingen katastrofe idet de fleste havde omkring 30.000 på LD-kontoen.

Vestas er lidt i modvind, bogstaveligt talt, så det er nok ikke der man skal satse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 15:56

Tidligere har banken spurgt mig om asiatiske aktier.

Nul, de er for kortsigtede sagde jeg....og fik ret

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-09 16:11

Ja, jeg valgte også den pulje (og et par andre) med samme resultat.

Min viv havde, da Folkebørsen kom, valgt en Hong-Kong investering, men den nåede da lige tilbage på den oprindelige kurs da ATP lukkede puljen ned hos dem.

I øvrigt er det en svinestreg, at regeringen i 2005 åbnede for at vi selv kunne investere vores SP, og nu ligeså stille lukker ned igen i utide, så de der brugte Folkebørsen nu er nødt til at tage et tab, mens de havde regnet med en lang investeringshorisont. Det mindste man kunne have forventet var at man (uden skat) kunne overføre pengene til en anden pensionsordning, men her var ønsket om gang i hjulene ved at sende penge til borgerne pludselig vigtigere end valgfrihed

Men jeg tror nu stadig på de asiatiske aktier på langt sigt (ikke Japan), Kina har jo selv under krisen vækst vi andre kun kan drømme om. Om 5½ år ved jeg om jeg gættede rigtigt

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-09 08:53

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-09 09:04

Selv tak, Luffea, det blev jo kun til en dialog, selv om det vel for mange er et relevant spørgsmål.

Held og lykke med investeringerne.