/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kiptænding på flere kontakter?
Fra : SchumannKS
Vist : 2695 gange
40 point
Dato : 20-10-09 12:00

Hej...

Først takker jeg for nogle gode bud og god hjælp til mange løsninger på problemer..

Sagen er den at jeg (er meget nys) er med på et ombygningsprojekt fra gammel bager til nye forretningslokaler.

Her er selvfølgelig elektrikker, tømmer, murer, malere osv.

Men har ikke kunne lade være at følge med i elektrikkerens arbejde..

De har været så smarte at dele lys op i: loftlys venstre, loftlys højre, væglys venstre og væglys højre..

Ahh... Så tænker jeg med den viden jeg har for kip, at der må lægge en hel del ledninger og sidder 4 relæ`er i tavlen..

MEN.... Det gør der ikke. Efter de er blevet helt færdige med lokalerne og jeg er blevet mere og mere nys blev jeg nød til at finde ud af hvordan det dog fungerede. . .

Jeg går ud til tavlen og der er kun 2 relæ`er og tænker jo som det første. Hold op så er han ikke engang færdig og lokalerne er afleveret. Men efter jeg har leget lidt med kontakterne finder jeg hurtigt ud af at alle 4 kontakter tænder lys i alle 4 (loftlys venstre, loftlys højre, væglys venstre og væglys højre) forskellige positioner.. Ud og tjekke og lige meget hvilken kontakt jeg bruger "klikker" det end kiprelæ..

Hmm..

Hvordan kan det være??? Jeg har prøvet at finde noget på nettet om dette men har hverken kunne finde diagram`er eller nogen anden forklaring på hvordan det er lavet...

Så tænker der sidder en elektrikker eller en og anden klog ekspert (ikke at elektrikker ikke er det for der er stor respekt for deres store viden og et kæmpe arbejdsområde) som kunne hjælpe mig med en forklaring eller noget diagram som kunne give min forståelse for hvordan det er lavet..

Håber på hjælp så jeg igen kan få min nattesøvn tilbage..

Schumann.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 20-10-09 12:50

DEt er formentlig det man kalder en intiligent styring, der er programeret via en PC.
Hvordan ser kontakterne ud, er det den slags med 2 vandrette tangenter der kan vippes til begge sider?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-10-09 12:50

Det er da bare et relæ / box med 2 indgange og 2 udgange, så det er der ikke noget mærkeligt i.
Der kan fåes relæ / box med flere ind/udgange.

Kommentar
Fra : SchumannKS

Dato : 20-10-09 13:29

Hmm... Det er eltako s12 mener jeg. . . ???

Det er i mine øjne et helt alm. kip relæ. jege synes ikke (da jeg kom til at kigge inden for i tavlen) at der var flere indgange og udgange..

Hvis nu det var et relæ med 2 ingange og 2 udgange ville det så virke på 4 forskellige tændinger???

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 20-10-09 13:54

korespondance

Kommentar
Fra : SchumannKS

Dato : 20-10-09 14:43

Korrespondance?????? Øhh... Hva mener du med Korrespondance?????

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 20-10-09 15:02

Det kalder man det når man kan tænde og slukke det samme lys ved flere kontakter.

Kommentar
Fra : SchumannKS

Dato : 20-10-09 15:14

Jo... Men i det her til fælde der ved jeg at der sidder et kiprelæ som "klikker" når man tænder og slukker men tror ikke du har læst det rigtigt eller også har jeg fået forklaret det helt forkert. . Man tænder kun ét sted men på 4 kontakter til 4 steder der kommer lys.

Men der er via ét relæ...

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 20-10-09 15:21

ok, så har jeg misforstået spørgsmålet

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 40 point
Dato : 21-10-09 05:20

Citat
Hvis nu det var et relæ med 2 ingange og 2 udgange ville det så virke på 4 forskellige tændinger???

Citat
Jeg går ud til tavlen og der er kun 2 relæ`

JA, for der er jo 2 relæer, det giver ialt 4 tændinger / kontakter til tænd/sluk af lys

Kommentar
Fra : SchumannKS

Dato : 21-10-09 07:27

Det der gør jeg ikk forstår det er at det kun er det ene kiprelæ der "klikker" og det andet er i tavlen kun forbundet med et udtag som sidder hvor der skal vare noget "bar"

Men jeg må ned og tjekke op på det igen..

Eller mange tak for kanon svar..

Er stadig åben for flere bud måske nogle der kender nogle links eller noget diagram??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-09 08:29

Den ene relæ/box er så et med 4 ind /ud gange, og det der er ved siden af er en transformer til forsyning til kiprelæet.

Godkendelse af svar
Fra : SchumannKS

Dato : 26-10-09 07:09

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-09 09:33

Selv Tak