/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hjælp, min datter har stjålet
Fra : dinnernow
Vist : 540 gange
40 point
Dato : 20-10-09 09:21

En lang historie kort; Min datters veninde har glemt sin pung i min datters bil. Min datter lader sig friste, og hæver et mindre beløb på kortet, hvorefter det går op for hende, hvad hun har gjort. Hun tænker først, at hun vil aflevere det hele til veninden, og fortælle det. Så tænker hun, at "nej, hvad vil familien ikke tænke". Hun putter pungen i en postkasse, da hun tænker, at så må veninden da få den. Hun bruger ikke pengene, men ruger i et par dage over, hvordan hun får fortalt, hvad hun har gjort. Hun ringer og fortæller sin veninde det, og efterfølgende fortæller hun mig (mor) det. Jeg ringer til venindens mor, men i første omgang har de ikke tænkt sig at melde det, da min datter selv fortalte det. Efterfølgende opfinder venindens mor adskillige ting, som har ligget i pungen, får skiftet låse i hjemmet, osv. Jeg har sagt at hun må give et overslag på, hvor meget min datter skylder, men så tænker jeg, hvad der ville ske, hvis min datter meldte sig selv hos politiet. Min datter fortæller, at der ikke lå de ting i pungen, som venindens mor nævner. Det hele beløber sig til godt og vel 5000. Skal jeg bare betale, eller er det bedre at min datter melder sig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 09:35

Jeg syntes din datter skal melde sig selv-- ene og alene fordi det tangerer afpresning fra venindens mor-- det kan godt være jeg er forkert på den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 09:38

De har jo ikke meldt det, og hændelsesforløbet efter vil nok få politiet til at mene at det er overstået.
Din veninde har ihvertfald overreageret ved at skifte låse, hvem pokker har nøglen i pungen ???

Jeg vil håbe at Din datter har lært lektien grundigt og vil holde sig på den rette vej fremover.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 20-10-09 09:42

You cant make this shit up.

Siden I nu begge er ligegode om det, sig til hende at hun kan rende dig.

Sig at din datter er kommet i tænke om at pigen selv bad hende hæve de penge til hende. Sig un er velkommen til at gå til politiet, sig til din datter at det var der der skete og ligemeget hvem der beder hende om at sige andet skal hun ikke ændre historie... Kort sagt det andet bliver aldrig nænt igen, eller ikke som en lille ja ja du og jeg ved hvad der skete. Politiet vil ikke kunne bevise noget som helst.

Normalt ville jeg sige at hun må tage sin straf, men afpresning SKAL ikke kunne betale sig.

Sig til din datter at det er noget lort og få hende til at love at det i gør er no go fremover, giv hende evt. 2-3 måndes husarrest.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-10-09 10:04

Hvordan mødrene overhovedet er blandet ind i hvad to voksne kvinder foretager sig forstår jeg ikke.

Når det så er sagt, så har hun bare at betale tilbage, og så glæde sig over, at der ikke er tale om en politianmeldelse.

Og at hun først indser hvad hun har gjort, efter at have hævet penge på kortet. Den er sgu for langt ude, den slags gør man ikke uden at bide hvad man har med at gøre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-09 10:12

Citat
Hvordan mødrene overhovedet er blandet ind i hvad to voksne kvinder foretager sig forstår jeg ikke

Den ene er stærkt indblandet i og med det var hende der blev bestjålet.....oder was ??

Men hvordan kunne der hæves på kortet, skødesløshed med pinkode på en håndskrevet seddel ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-09 10:29

Ved nærmere eftertanke, tror jeg bare hun skal lade som ingenting, det er jo ord mod ord, og den mor behøvede jo ikke skifte nøglerne ud

En udgift på 5000 kr, er helt hen i skov..........

Hvis din datter overhovedet skal foretage sig noget, så kan hun stikke veninden en buket blomster eller såårn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-09 11:01

Jeg går ud fra, siden der er en bil indblandet som tilhører din datter, at begge veninderne er voksne mennesker.

Så lad dem selv klare det indbyrdes som voksne menensker.

Og det mest rimelige må være, at din datter har tilstået over for veninden, leveret hendes penge tilbage, og hvis hun ikke har fået pungen med indhold tilbage, så erstatte den og hvad der måtte befinde sig deri (evt. kørekort, sygesikringskort, betalingskort m.v. som beløber sig til få hundrede kroner at få udstedt på ny) og så må det være op til veninden om hun vil gå videre med sagen eller lade den være afsluttet.
Og så må det være op til veninden, om hun herefter fortsat vil tælle din datter blandt sine bekendtskaber.....jeg forstår godt hvis hun ikke vil

Annuller spørgsmålet
Fra : dinnernow

Dato : 20-10-09 14:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-10-09 14:31

hvis hun er under 18år så kun hun jo ikke blive straffet alligevel. Og jeg tvivler på i bliver taget seriøst hos politiet, de vil nok fortælle dig at de har andet at tage sig til end små piger der stjæler og fortryder.

Du kan jo give hende penge til en ny pung og det beløb som var i, men du skal selvfølgelig ikke betale for noget som din datter ikke har stjålet.

Men prøv lige og finde ud af om posten ikke har et hittegods sted hvor du kan hente pungen igen.

Hvem fanden lader sin datter rende rundt med 5000kroner værdier i sin pung. Hvis der ikke var nogen nøgle i den pung så var der ikke nogen nøgle og så skal du sku da ikke betale for at hende den anden skifter låse i sit hus det må hun sku da selv betale for.