/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
komplet kopi af hard disk
Fra : lham
Vist : 1876 gange
50 point
Dato : 20-10-09 06:24

Har anskaffet extern HD. Da jeg ikke er sikker på hvad der er data og hvad der er programmer styresystem mv, vil jeg gerne have fat i et program ( helst gratis) der KOPIERER hele HD over på den externe, med EN !!!! enkelt komando.
Jeg ved godt at programmer og andre sager der kopieres over på den externe nok ikke vil virke på en anden PC , men folk klogere end jeg skulle så vidt jeg har forstået kunne se hvad der er data og programmer på den externe og så kunne installere alle mine data på en ny PC som har fået programmer installeret.

Win xp pack 3

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-10-09 07:37

Citat
- Ubesvarede 4
- Besvarede 106
- Annullerede 71
- Slettede 0
Ialt 181

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-10-09 09:27

Jeg bruger Norton Ghost, der "Cloner" disken. Jeg gør det for at have en clonet disk, hvis der skulle ske problemer med den der kører i computeren.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 20-10-09 10:24

Ja Ghost og Acronis kan gøre det.
De findes begge på denne boot CD
http://www.hirensbootcd.net/
Rul lidt ned og klik på Download

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-10-09 16:58

DriveImage XML - V2.12 for Windows
English (1.78MB)
Image and Backup logical Drives and Partitions

File Size:1.78 MB
Price: Private Edition Free - Commercial Edition - Buy Now
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 22-10-09 11:51

Tak for svaret Eyvind.
Ser fornuftigt ud med Acronis -har lidt generelle PC problemer pt så venter med afprøvning til maskinen er på dupperne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 12:22

Ok - men det foregår sådan at backup skal lægges på en anden partition.
Altså eks. C: lægges på D: eller E: og den fylder ca. ½ af den brugte del af partitionen.
Men ellers bare spørg når du er klar.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-09 17:49

eyvind
ved ikke hvordan man laver parttioner, men det er viktigt at kopien ikke kommer til at ligge på den HD der er indbygget i PC-en men i den externe med USB tilslutning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 20:04

Ja den kan ligge på en USB harddisk - men du skal være lidt forberedt på at hastigheden ikke er så stor når den skal ud gennem USB.
Men jeg har da også benyttet det nogle gange.

Hvis du ikke har et brænderprogram så kan du hente et her:
http://www.hirsenet.dk/cdburnerxp.htm
Som også viser hvordan der brændes en bootCD

Når du så starter comp. med denne hirens boot CD

Vælg Hirens bootCD
vælg 2 og enter
vælg 3 og enter
Nu går resten af sig selv - hvis altså Acronis kan se din eksterne harddisk.

NB.
Windows med filsystemet FAT 32 kan ikke se harddiske med filsystemet NTFS

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-10-09 08:05

Eyvind
Som det fregår har jeg meget lidt PC forstand.
Fået hirensbootcd downloaded-hvad pokker skal jeg bruge den til ? ( endsige brænde )bortset fra den indeholder Acronis, som jeg ikke kan finde på den .
Kan jeg ikke få en gratis version af Acronis uden de andre 170MB
Jeg synes ikke jeg blev klarere på hvad det er der skal parttioneres og hvordan jeg gør det !
Den externe er en ca 330GB HD og er døbt H

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 08:49

Ok - så tager vi det langsomt.

1. Du har hentet og gemt Hirens boot CD
2. Du har nero brænderprogram > start Nero > kopi og backup > brænd billedefil (iso)
.........find den hentede hirens (evt. sæt filtype til alle hvis du ikke kan finde den)
.........brænd > nu har du en bootCD

3. Eller du har ikke Nero brænderprogram
.........hent dette lille brænderprogram > http://www.hirsenet.dk/cdburnerxp.htm >
.........følg vejledningen

4. Nu er du først klar til at bruge Acronis backup program
5. Læg BootCD i skuffen og genstart
Vælg Hirens bootCD
vælg 2 og enter
vælg 3 og enter
Nu går resten af sig selv - hvis altså Acronis kan se din eksterne harddisk.

Hirens boot CD arbejder kun når computeren er startet op med denne bootCD

Fortæl hvor langt du er nået - og eller spørg.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-09 07:18

Som jeg skrev kan jeg ikke finde Acronis på Hirens-og det med partitioner hvad blev der af det.

Det her bliver mig altfor indviklet (og farligt synes jeg -boot CD huha kan jeg så få min alm vindows til at køre igen mv mv )

Der må sgu da findes ET program hvor jeg bare trykker CLON C til H og så kører det-hvor svært kan det gøres?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-10-09 08:51
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 13:39

Selvfølgelig kan det gøres nemt lham
Men jeg går mere ind for de sikre metoder..............................

Så de nemme vil jeg ikke hjælpe med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-09 15:55

Klaudi
har downloaded Drive Image er det ser lovende ud -copy drive to drive- men men så er det kæden oppe i min øverste etage hopper af-jeg skal vælge patition og nuværende partition vil blive overskrevet-har ikke den fjeneste ide om hvad det går ud på og hvordan jeg gør det-men er temmelig sikker på at her skal man holde tungen lige i munden for ikke at miste vigtige bytes på på C og H-kan du hjælpe?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-10-09 17:36

Når du klikker på Drive to Drive kommer der en oversigt over dine diske,
på den første side skal du vælge den du vil lave en kopi af.
Klik på Next nede i højre hjørne, så åbnes et nyt vindue,
her kan du vælge om ALT skal med ved at markere RAW Mode,
klik Next, her skal du vælge den partition(disk) som skal bruges til kopien af dit drev,
vær sikker på at det er en tom partition(disk),
eller at der ikke er noget på den der skal bruges, alt bliver slettet!

Her er et andet clone prg
http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-10-09 08:53

Klaudi
Raw mode så langt så godt.
nu skriver du så at jeg skal vælge partion DISK ( er partion det samme som disk ? ) dvs min externe harddisk H hvorpå som ser ud til at have en partion ( nr 1 )
På H har jeg ca 25GB ud af 330GB som indeholder data jeg ikke vil have slettet-kan jeg ikke bare lave en partion nr 2 på H på ca 100GB hvor jeg så efterfølgende kan lægge kopien af C ?

Har prøvet at læse en del om cloning og partionering, men mestendels er det volapyk for mig efter de første 5 linier hvor der så går tung teknik i det.

For ikke at blive endnu mere forvirret vil jeg gerne holde mig til dit første forslag DRIVEIMAGE

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-10-09 10:12

Citat
På H har jeg ca 25GB ud af 330GB som indeholder data jeg ikke vil have slettet-kan jeg ikke bare lave en partion nr 2 på H på ca 100GB hvor jeg så efterfølgende kan lægge kopien af C ?

Det skulle kunne lade sig gøre, men har du mulighed for backup af de 25gb data,
så ville jeg da foreslå det, det kan jo gå galt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-10-09 07:27

Klaudi
"skulle kunne lade sig gøre"
nu blinker der røde lamper hos mig !
" De betræder nu farligt område "
Jeg har ikke mulighed for at lave back up på C af 25GB ( der er ikke plads) og skulle brænde dem ud på 700MB CD-er er lidt rigeligt efter min smag -vil det sige jeg skal ud at købe en seperat HD til min Clon ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-10-09 16:07

Jep, den er go' nok den med farligt område, det er det næsten med det hele,
der kan let gå kage i det, et forkert tastetryk er nok

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-10-09 07:51

Klaudi
Ak ja
Det projekt tør jeg ikke alene begive mig ud i -har en nevø der er datalog måske jeg skulle få ham til at hjælpe hvis han kan få tid.
Tak for din indsats -du skulle jo have nogle points men dem fik Eyvind jo tidligt-hvis du ved hvordan jeg kan give dig points så skriv .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-09 08:58

Citat
Selvfølgelig kan det gøres nemt lham
Men jeg går mere ind for de sikre metoder..............................

Så de nemme vil jeg ikke hjælpe med.

Iham - det du gerne vil foretage dig er ikke bare lige..............

At operere med "kørende" partitioner kræver at tungen er lige i munden og at der ikke forsøges med nemme genveje..........................men det kan sagtens lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-10-09 15:56

Citat
Tak for din indsats -du skulle jo have nogle points men dem fik Eyvind jo tidligt-hvis du ved hvordan jeg kan give dig points så skriv .

Det skal du såmænd ikke tænke på.

Syntes det er en god ide at lade nevø'en hjælpe,
hvis du ikke er helt dus med projektet,
håber i får klaret den.