/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Er badevægte præcise?
Fra : HomoSapien
Vist : 5737 gange
100 point
Dato : 18-10-09 23:28

Er der nogen der ved om en tilfældig badevægt, elektronisk eller viserudgave er præcise?
Hvis de står på 0 som udgangspunkt, kan de vel ikke vise 2 kg forkert?

Skal man have den slags de har hos lægen, før man kan stole på noget?
Der er vel en grund til at de har dem og ikke en vægt fra Netto.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 18-10-09 23:50

Som udgangspunkt ja.
Men for at lave en test skal man sammenligne med mindst to andre, og helst andre typer.

Dem man ser hos læger og i butikker skal kontrolleres og kalibreres hvert eller hvert andet år, ellers må de ikke bruges. Ser Du nærmere efter i manualen eller en mærkesedlen på vægten er den mærket med "Må ikke bruges i salgsøjemed"
En badevægt skal nu også kun være orienterende, altså at kunne vise de udsving man får, men derfor er det jo stadig rart at den viser rigtigt.

Jeg stod i sin tid for kontrol af returnerede badevægte hos en grossist, kun få af reklamationerne omhandlende forkert vægt passede, resten fik kunderne tilbage......hrmph !!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-10-09 23:57

Du kan ikke regne med, at de viser præcis vægt, og du kan endda opleve, at vægten vises forskelligt alt efter hvor vægten er placeret, skævheder i gulvet kan have indflydelse, men du kan regne med, at hvis vægten er placeret det samme sted hele tiden, vil udsving i vægten være relativt præcise, så du kan altså se hvor meget du tager på eller omvendt.

For at kende misvisningen kan du veje noget som du med sikkerhed kender vægten på, og som vejer min 20 kg.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 18-10-09 23:59

Køb to kilo mel - pakkerne vejer +/- et par gram og tag pakken hen i butikken hvor vægten skal købes og afprøv de forskellige

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-10-09 00:22

2 kg er bare ikke nok ti lat angive om en vægt beregnet som personvægt er præcis

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-09 00:57

Der var engang fine elektroniske badevægte på markedet.
De var med rigtig vægtmekanik og straingage. . Det giver stor nøjagtighed uanset hvordan man står på vægten , og ret uafhængigt af underlaget. De er ligeså nøjagtige som lægevægten.
Vægtene koster flere gange så meget som de billige kinesiske, som nu oversvømmer markedet.

De kinesiske er lavet meget primitivt og kan sagtens veje 2 kg forkert.
Det er ikke elektronikken som er dårlig det er selve mekanikken og vejecellen.
Nogle af dem er så smarte med elektronikken at den husker sidste måltal og viser præcis det samme, hvis man vejer igen kort efter og ikke har forandret ret meget.
På den måde skjuler de, hvor unøjagtige de er.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-09 09:13

En mekanisk vægt er afhængig af såvel lyfttryg, temperatur som luftfugt, hvis du skal være helt nøjagtig. I DK er dette uden betydning.

En digital vægt, er ikke afhængig af disse ting, da det er et kredsløb, som "belastes" strømmæssigt/modstande.

Du kan jo veje dig på et apotek eller hos din læge, og så skynde dig hjem og veje dig på din egen vægt, så vil du kunne se forskellen. Du skal naturligvis veje dig i samme påklædning.

Men om din vægt vejer to kg for meget eller for lidt, så vejer den stort set ens hver gang, så den vil vise dig om du har taget på, eller du har tabt dig, det er vil det det drejer sig om.

Hvis du kun vejer20 kg, er 2 kg jo en stor forskel, men hvis du vejer 200 kg. er det vel kun af teoritisk værdi!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-10-09 09:27

en adevægt bruger man som udgangspunkt kun til at registrere udsving i ens vægt. om den vser 60 eller 62 kg som udgangspunkt er egentlig ligegyldigt. man skal bare bruge en samme vægt hele tiden.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-10-09 15:08

Ja de nok mere præcise dem hos lægen og de skal ikke have udskiftet batterier.
Underlaget har også betydning. om det et blødt gulvtæppe eller om det hårdt.
Det har også betydning om man lægger vægten på tæerne eller på hålen.

Aner ikke hvorfor de er så upræcise de elektroniske vægte.
Men hvis du bare bruger vægten samme sted og står på samme måde med den samme mængde tøj på så det sikkert fint nok til at de kan sammenligne de enkelte vejninger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-09 15:43

Jeg har en elektronisk badevægt. Og den kan sagtens ændre min vægt 2-400 gram i løbet af to vejninger lige efter hinanden......... Jeg HAR overvejet at købe en ny.

Men jeg har også sådan en mekanisk "lægevægt" som man brugte i gamle dage, --med lodder, der skal flyttes indtil vægtstangen er i balance. Den kan justeres med et lod inden man stiger op på den.
Den har jeg bare ikke lyst til at have stående på badeværelset. Dels er det et stort skrummel, og dels har den sikkert ikke særlig godt af fugten. Den er et arvestykke.
Men den er egentlig heller ikke så voldsomt meget mere præcis end den elektroniske. For det lille "gram-lod" kan jo sagtens stå en lille smule skævt, og selve vægtstangen kan også stå en anelse skævt uden at man opdager det...

Jeg tror bare, at vi er blevet så vant til, at alting skal være så præcist.. Før i tiden var det nok at vide om man vejede 60 eller 61 kilo. De der 100-gram er jo bare en tissetår eller et glas vand...

HVIS du vil kende din nøjagtige vægt, så prøv at gå i en svømmehal eller i en sportshal. Dér har de nogle gange en nøjagtig vægt i omklædningsrummet. Prøv evt. at spørge personalet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-09 15:46

En badevægt vil være mest nøjagtig omkring 80 kg.
Alt efter hvor dyr den er afviger den i nogle procenter, og defor vil vejning af et par kilo ikke give et klart billede af hvor god den er.
Bruger vægten en straingate til at måle vægten, spiller det også ind hvordan den er konstueret.

En kæmpe vognvægt bruger også en straingate til at måle vægten - men også en masse stænger til at overføre (ballancere) trykket fra alle 4 hjørner. ( 8 hjørner når også anhængeren vejes samtidig)

Godkendelse af svar
Fra : HomoSapien

Dato : 19-10-09 19:16

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : ninni1

Dato : 27-06-10 14:19

Badevægte er meget forskellige. Nogle er mere følsomme end andre.

Jeg havde en OBH elektronisk vægt, som kunne vise op til 2 kg forskel to gange straks efter hinanden.

Den kom med en lang instruks om, at
- gulvet skal være hårdt
- gulvet skal være 100% plant
- vægten må ikke flyttes
Der var nok flere ting endnu... Jeg holdt mig til reglerne og den kunne stadig ikke finde ud af det.

Idag har jeg en Opera (fra Elgiganten) og den vejer bare rigtig nøjagtigt. Viser det samme flere gange i træk - lige meget om jeg har flyttet på vægten eller ej.

Hilsen,
ninni