/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søren Nielsen Buchwald
Fra : kurtfj
Vist : 2145 gange
500 point
Dato : 18-10-09 18:12

Hej
Jeg er kørt fast i min slægtsforskning ved Søren Nielsen Buchwald, jeg kender ikke nøjagtig sted og tid for hans fødsel, men det bør være omkring 1740. Han bliver gift med Maren Andersdatter Knie og de er bosiddende i Skælskør Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt i 1768, hvor deres første barn, Anna Birgitte Buchwald bliver født.

Er der nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-10-09 19:33

Hej

Jeg har en Knie - der bliver gift i Bjersted, Skippenge Herred - mon de kan være derfra?

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 19:37

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skelskør købstad, Søndre side af Ahlgaden, 54.1, FT-1787, B6575
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen Buchvalt 54 Gift hosbund forhen farver
Maren Kniie 48 Gift hans kone
Dorthe Sissillie [Buchvalt] 14 Ugift datter af første ægteskab
Anne Marie [Buchvalt] 11 Ugift datter af første ægteskab (efter alder må hun være født ca.1776)
senta

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 18-10-09 20:20

Hej Senta, det er rigtig nok med at Anne Marie Buchvalt er født i 1776, men jeg kan ikke greje den, for der er også en datter der hedder Anne Birgitte Buchvalt og hun er født i 1768, så har må jo have været gift 2 gange, selv om der står barn af 1. ægteskab.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 21:05

Skælskør Vester Flakkebjerg Sorø Skælskør 1760 1815
fødte opslag 19 højre side finder du Dorthe Sissillie født 1774 har du prøvet at lede efter forældrenes vielse i kirkebogen på ao??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 21:14

Anne Birgitte Buchvalt
konfirmeret 1782
Skælskør Vester Flakkebjerg Sorø Skælskør 1760 1815
opslag 94 piger højre side
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 21:21

Skælskør Vester Flakkebjerg Sorø Skælskør 1760 1815
fødte piger 1768 opslag 11 nederst på venstre side meget utydelig

Anna Birgitte Buchwald
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 21:49

her er fra folket. dda 1771
jeg tror ? han er født i Skælskør jeg finder ham ikke født der udfra hans alder i 1771 + 1787 er han født ca.1733 håber oplysningerne hjælper dig videre
senta

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Søren Buchwald Mandens erhverv: Borger og Farver, nærer sig af Professionen
Mandens alder: 38 Mandens civilstand: Gift

Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 32
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Skælskør Købstad Herred: Vester Flakkebjerg
Amt: Sorø
Indtastningsnr: C0642 Løbenr.: 93

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 18-10-09 21:55

Hej Senta
Har ledt efter vielsen i Skælskør, men kan ikke finde den og det er jo logisk nok, for jeg ved ikke hvilket sogn, Maren kommer fra og det er jo sikkert der vielsen har fundet sted.. Har været igang med nogle vilde skud, da jeg fandt nogle Knier som var døbt i vor Frue, Sokkelund Herred, men det var en forbier.
Jeg kender godt forældrene til Maren. Det er Anders Andersen Knie og Birgitte Christensdatter Møller, men stadig uden at vide, hvor de kommer fra.

Jeg har også kikket på alle børnenes dåb, for at se om der ud af fadderne var et eller andet hint, men nej, heller ikke der, for det var lokale borgere, ikke umiddelbar familie.

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 18-10-09 21:59

Mange tak for din store hjælp Senta, jeg håber virkelig jeg finder hans dåb i Skælskør, men jeg tror lige jeg venter til i morgen, for jeg synes øjnene er ved at være trætte.

Mvh. Kurt Johansen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-09 22:37

har du fundet Maren Andersdatter Knie +Søren Nielsen Buchwald døde det er også en mulighed
god jagt
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 18:42

de får en søn i1773det ved du vel?
senta

SkælskørVester FlakkebjergSorøSkælskør 17601815
opslag 17 højre side niels andreas født 1773

Niels Andreas BUCHWALD
Sex: M

Event(s):
Birth: 07 Jan 1773Place: <Skaelskor, Soro, Denmark>
Christening: 11 Jan 1773Place: Skaelskor, Soro, Denmark

Parents:
Father: Soren NIELSEN BUCHWALD
Mother: Maren ANDERSDR KNIE

Source Information:
Batch Number: C206141
Source Dates: 1760 - 1836
Film or Fiche Number: 52492
Collection Details: Skaelskor; Den Danske Folkekirke

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 19-10-09 18:56

Ja, ham kender jeg vældig godt, for det er min kones direkte forfader og det er af samme grund, at jeg gerne vil have fundet fortsættelsen. Jeg har siden i går kun fundet et barn mere af Søren og Maren, så jeg ialt har fundet 8 børn og så har jeg som det var meget almindeligt den gang også fået begravet et par af dem, men har endnu ikke fundet hverken dåb eller død for Søren eller Maren.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 19:45

Dorthe Sissillie født 1774er det evt denne Dorthe Buchvald 27 Gift hans Kone

fra dda folketælling 1801
Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Skibbrogade, 191, F214, FT-1801, B9470
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Adam Ferdinand Bache 26 Gift Husbond Toldbetjent
Dorthe Buchvald 27 Gift hans Kone -Henrich Lund 4 - hendes Søn -
Martin Lund 2 - hendes Søn -
Kirstine Hansdatter 18 Ugift Tjenestepige -

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 19:47

kan dette være maren ?
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, Skibbrogade, 179, F202, FT-1801, B9470
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mette Møller 46 Enke - Fattig
Maren!! Buchvald 62 Enke - Fattig
Anne [Rasmusdatter, H. Jochum] Plagmans [Kone] 50 Enke - Fattig
Mariane [Dorthea] Plagman 6 - hendes Datter -
Marie Friderichsdatter 11 Ugift Tjenestepige

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 20:48
Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 20:57

kende du nygårdssedler ?
ellers er adressen her http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=12
jeg fandt en maren knie født 1741 far anders andersen

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 19-10-09 21:28

Endnu engang mange tak for alle de oplysninger du har givet mig. Kendte ikke nygårdssedler, og tråden i Dis var faktisk temmelig interessant, da den indeholder en del oplysninger som jeg ikke havde i forvejen.

Vedr. Maren, så kan det sagtens være hende du finder i Kalundborg og også hendes datter længere nede ad gaden. Jeg kan bare ikke finde dem på den originale folketælling fra 1801 i Kalundborg, men nu har jeg fået en masse at arbejde med.

Mvh. Kurt Johansen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 21:46

ao. folketælling 1801
opslag 39 nr.202
opslag 41nr.214
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 22:05

hvis det er din dorthe har du her hendes vielse 1+2 x
Kalundborg Vor FrueArsHolbækKalundborg Vor Frue 17701815
viede 1797 opslag 368 venstre side dorthe buchvald og lund osv
samme bog opslag 372 venstre side viet 2x dorthe buchvald
senta

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 19-10-09 22:12

Takker igen og ingen, men nu stopper jeg for i dag, der er jo en arbejdsdag, en af de lange der lurer i morgen, så jeg får først kikket videre på onsdag.

Mvh. Kurt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-09 22:26

jeg googlede lidt og fandt dette fra 2005
er det din efterlysning ?

From: J & K Sindberg <sindbergj@pobox.com>
Subject: Niels Andreas Buchwald (1773-1828)
Date: Sun, 30 Oct 2005 21:33:03 -0500

Listers,

Niels Andreas Buchwald, born 7 Jan 1773
in Skælskør, Vester Flakkebjerg, Sorø, DK.
Parents: Søren Nielsen Buchwald and Maren
Andersdatter Knie. Wife: Maren Andersdatter
Funder (1770-1850) of Viborg.
Per 1801 Viborg Købstad census Niels was age
28 and mesterskrædder, klædenhandler, and
amtsmand, living with wife, 2 children, and
mother-in-law and 8 workers at St. Mogernsgade
no. 7.

Niels is brother to my 4th g-grandmother,
Dorthea Cicilia Buchwald. Her son and
Niels' nephew, Henrik Sørensen Lund, may have
lived with or have been sponsored by Niels while
living in Viborg. Henrik lived with wife and
2 sons in Skive at Nørregade per the 1834
Viborg census before moving to Raasted
(Ringkøbing Amt) where he bought a mill.
Henrik is my 3rd g-grandfather.

If you have more info, please email me directly.

JimS
sindbergj@pobox.com

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 20-10-09 06:15

Nej, det er ikke min efterlysning

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-09 17:15

fra denne adresse http://tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php#T
finder du i thisted
1221 tødse /ørslev mors nørre thisted 172 en præst morall gift med en knii referatet finder du på side 397 tødse /ørslev .
derudover er der fra dda 1787 denne folketælling
Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Nørre, Tødsø, Tødsøe Bye, , 1, FT-1787, B2682
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hans Morell46 Gifthosbondesognepræst
Christ.Birgithe Knie37 Giftmadmoderevt. en søster til din maren
Peder Morell8 -deres barn
Anne Birg Morell7 -deres barn
Christ: Maria Morell6 -deres barn
Anne Cath: Morell3 -deres barn
Jacob Jacobsen27 Ugifttjenestefolk
Anders Nielsen50 Ugifttjenestefolk
Anders Christensen18 Ugifttjenestefolk
Anders Andersen14 Ugifttjenestefolk
Lars Christensen14 Ugifttjenestefolk
Inger Jensdatter27 Ugifttjenestefolk
Johanne Madsdatter26 Ugifttjenestefolk

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-10-09 18:20

ANDERS ANDERSSON KNIE
Marriages:
Spouse: ANNE BIRGITTE CHRISTENSDR MOLLER Family
Marriage: 06 APR 1735 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

de får en datter se det kan være ophavet til maren andersdatter knie

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 500 point
Dato : 21-10-09 09:03

ANDERS ANDERSSON KNIE
Marriages:
Spouse: ANNE BIRGITTE CHRISTENSDR MOLLER

Vor FrueSokkelundKøbenhavnVor Frue 17221774
viet opslag 56 april 1735 venstre side
du finder oplysning om ANDERS ANDERSSON KNIE på denne adresse
http://tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php
+ navne register
knie
side 189 der står hvor han er capelan/ præst osv
håber du finder ophavet.
mvh
senta

Godkendelse af svar
Fra : kurtfj

Dato : 21-10-09 09:45

Tak for alle de oplysninger du har fundet til mig, jeg har endnu ikke fundet Søren Nielsen Buchwald, men jeg er sikker på det lykkes med alt det, jeg nu har fået at arbejde med og det er også begrundelsen for at give dig pointene.

Med stor tak

Kurt Johansen