/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Kunde udeblivr fra aftale
Fra : nosunshine5
Vist : 901 gange
100 point
Dato : 17-10-09 23:56

Jeg har ind i mellem kunder der udebliver fra aftaler. Og ikke møder op eller betaler for afbudsgebyr.
Er det så bare sur ***, eller kan jeg trække det fra på en elelr anden måde fra årsindkomsten?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-09 23:57

Tandlæger og vel sagtens også andre sender en regning på en udeblivelse, så det kan du vel også

Måske du skulle sende en sms dagen før aftalen og minde dem om aftalen?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-10-09 00:37

Du sender da bare en regning til dem. Det er der da intet forkert i.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 18-10-09 03:14

kan jeg trække det fra på en elelr anden måde fra årsindkomsten?

Håber sg_ ikke jeg skal til dig, man kan ikke få i pose og sæk/ bræk, på samme tid.

Nu er gebyret LOVLIGT at inkassere, om du benytter metoden?, men ligefrem trække det fra på SKAT.
LOL.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 18-10-09 03:18

Går ud fra du er en BOGHOLDER/ revisor.
Hvis ikke klienten møder op, kunne det vel tænkes han? var til afhøring på den nærmeste
og derfor ikke havde tid til en lille samtale, om flere omgåelser af SKAT´s regler.

Men HVIS du arbejder med disse love og regler = Regnskab.

BURDE DU SÅ IKKE SELV VIDE SVARET.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-09 04:51

Hvis man kunne trække det fra ville det nok give anledning til udbredt svindel.

Yderst mærkelig tendens der breder sig hastigt, alt for mange regner tjenesteydelser for givet, gratis eller ej, bliver bare væk og brokker sig når de endelig møder op og der er ventetid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-09 09:06

Hvad er det egentlig du vil "trække fra"

En "manglende indkomst"

En sådan regel må i så fald være en gave til en arbejdsløs....

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 18-10-09 09:09

Selvfølgelig kan du ikke trække det fra i skat. Så fremt du opkræver et gebyr skal du betale skat/moms af det. Såfremt du ikke opkrærver et gebyr er der selvfølgelig ingen skat/moms af dette og derfor kan du heller ikke trække det fra. Såfremt du opkræver et gebyr og derefter ikke får det betalt, så betaler du skat/moms af dette og når det ikke betales, ken du trække det fra igen. Det kræver dog at kunden er gået konkurs eller at du har en advokat der skriver at han ikke mener at du k an fågebyret dækket. Evt. kan du lave noget forretningsbetingelser (på hjemmesiden, ordrebekræftelse eller papip eller hvordan du nu får kontakt med dine kunder) og her skrive at udebliverse koster gebyr (eller fuld betaling). I de tilfælde hvor du ikke får betaling, kan du udstede en kreditnota til kunden.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-09 13:18

Hej

Hvis man har en klar aftale med en kunde - og kunden ikke møder op, så kan man selvfølgelig sende en faktura på et gebyr.

Hvis man håber på at kunden kommer igen en anden gang, så vil jeg dog være varsom med dette "udeblivelsesgebyr".

Det er også muligt der er noget "juridisk" med at kunden før udeblivelsen skulle have været informeret om risikoen for et udeblivelsesgebyr - her er jeg dog lidt usikker da jeg ikke er jurist.

Tandlæger bruger det vistnok en del - men formentlig kun dem som har så mange klienter at de kan tåle at miste dem som bliver sure over fakturaen.

Det med at indføre "SMS service" dagen før (eller et par timer før - afhængig af aftalens art), det er også mere og mere almindeligt, og får helt sikkert mange flere til at møde op - jeg prøvede det for nogen tid siden, hvor jeg havde aftalt med en ejendomsmæger at han skulle vise et hus frem dagen efter, der fik jeg en "huske SMS" en time før vi skulle mødes.
Jeg havde ikke glemt det, men syntes det var en god service.

Hvis du har haft udgifter til mødet, f.eks. køb af brød, kaffe, lejet mødelokale, kørsel til mødestedet m.m., så kan du trække disse udgifter fra i dit firma.

Hvis du vil have "skattefradrag" for den tid du har siddet og ventet, så er det en anden sag - kort sagt "det kan du ikke" - hvis du kunne, så skulle du jo også modpostere (det der med dobbelt bogholderi) og modposten ville jo være en indtægt, hvorved de to poster ville ophæve hinanden.

Når du næste gang er ude for at en kunde udebliver - så prøv at sætte dig lidt positivt op (ved godt det er svært) og ring til kunden og sig f.eks. "hej - jeg ventede dig til møde for en halv time siden - er der sket noget?" - så ved kunden at du har siddet og ventet. Hvis kunden siger han har glemt det, så sig noget i retning af "det var da ærgerligt, men vi kan da aftale en ny tid nu" - jo høfligere du er, jo større chance er der for at du beholder kunden - og kunden er jo ikke i tvivl om at du har siddet og ventet - så hvis han er lidt anstændig, så får han dårlig samvittighed - og husker forhåbentlig den nye aftale.

Håber det hjalp.

Venlig hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-10-09 18:32

@ LeifHansen og Leo.pedersen
Tak for nogen konstruktive svar. Jeg har sms service hvor de der ønsker det få den. Og jeg ringer altid op til dem der ikke dukker op, for det kunne være de huskede det som en anden dato/tid elle hvad der nu kan gå galt når der er mennesker indblandet.
Jeg er altid høflig når jeg ringer, for netop det at kunden føler sig velkommen og vil komme igen er jo alfa og omega som erhversdrivende.
Jeg gør mit bedste for at oplyse om udeblivelse gebyr og har det skrev et på en planche ved disken med en begrundelse hvorfor. Da ikke alle kan forstå hvorfor de skal betale når de har ladet en sidde og trille tommelfingre. Hvor en anden kunne komme til.
Og i mit fag er det lidt sælgers marked da der ikke er nok af os endnu. Så de gange en kunde udeblvier for mange gange. Hvilket er tre gange, uden at betale for mit vedkommende. Så beder jeg dem finde et andet sted. Hvilket er sket gang. Jeg er blevet mere kontant, hvis jeg fornemmer det er en der bare driver og ikke kan holde aftaler. De må finde en anden.

Jeg var ikke ude efter at trække det fra i skat. Så meget kunne jeg indse. Men der var en kollega der nævnte hun trak det fra årsindtægten: Hun skrev en udeblivelse faktura på hver og en på de samlede antal bestilinger der var udeblevet.
Det kan godt blive en anseligt antal kroner for sådan en som ´mig.

mælkergodt, du ved vist ikke meget om revisore. Hvis jeg var det, ville jeg vide hvor jeg skulle lede for at få svar. Og det er jeg så ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-09 20:27

Hvad er det egentlig for en "forretning" du driver

Meget af det du skriver lyder lidt "amatøragtigt" og skriver du tilsvarende på en SMS er det da vist ikke så sært kunderne ikke fatter det

Men at du skulle kunne trække noget som helst fra i din INDKOMST vedr. "manglende fremmøde" - den går altså IKKE.....

Hvad er det dog du vil trække fra

Du kan da ikke trække noget fra der IKKE eksisterer

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-10-09 23:06

@refi
Tja det virker amatøragtigt, i det jeg kun har været i gang under et år. Så bær over med mig. Havde jeg ikke brug for at stille spørgsmålene, men allerede kendte svaret. Ville jeg jo ikke stille dem.

Men tak for at påpege noget jeg alerede vidste.
Jeg ville ikke trække de manglende kunder fra i skat. Hallo. Den har selv jeg forstået.
Jeg var ude efter at vide om man kunne trække det fra årsindkomsten. Da en havde nævnt muligheden. Og det var det jeg ville undesøge næmere. Og som du selv og flere påpeger kender i ikke eksistensen af den mulighed. Så er jeg da det klogere.

Om det at sende en sms med en venlig/neutral påmindelse til de kunder der ønsker det, er amatøragtigt mener jeg ikke. Og den er i rimelig klar tale og har været brugt uden at der har været brugt uden misforståelser af en kollega i flere år. Og brugen af sms-påmindelser er heller ikke en del af mit spørgsmål, men foreslået af flere. For at hjælpe med at nedbringe antallet af udeblevne kunder. Bare lige for at slå det fast.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-09 23:40

Citat
Jeg ville ikke trække de manglende kunder fra i skat.

Citat
Jeg var ude efter at vide om man kunne trække det fra årsindkomsten

HVAD er forskellen

HVAD er det du vil trække fra årsindkomsten

Som sagt er det lidt svært at trække noget fra der IKKE eksisterer

og din "drift" af firmaet (uanset om kunden kommer eller ej) går jo under alle omstændigheder ind i dit regnskab....

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 21-10-09 06:20

Årsindkomsten er det som du betaler skat af. Så trækkker du fra det ene sted, trækker du fra det andet sted.
Jeg tror at din kollega ikke helt har vidst, hvad hun snakkede om, eller har misforstået et eller andet. Begge dele er jo desværre meget normalt .

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 21-10-09 19:45

Hej

Jeg er bogholder for godt 30 små firmaer - og udarbejder også regnskaber og selvangivelse for alle dem som ikke er ApS eller A/S (det er cirka 15 styk).

For et par år gjorde en af mine kunder et fremstød i Tyskland - det betød en del kørsel og rejseudgifter.

Kørsel, mad og overnatning kunne han selvfølgelig trække fra.

Hans venlige bankdame fortalte ham så, at han også kunne tælle sine timer samme og få skattefradrag for dem...

?

han blev ved og ved med at sige det til mig, på trods af at jeg venligt gjorde opmærksom på at bankdamen tog fejl - til sidst fik jeg ham overbevist, men tror stadig det nager ham lidt.

Så der er desværre en del - også proffesionelle - som har en forkert opfattelse af dette her emne.

Jeg har forøvrigt engang været med til bogføre så vi fik skattefradrag for et fejlslagen projekt, det var medens jeg var lønmodtager i en større industrikoncern. Der kom chefen glædesstrålende ind til mig, og fortalte at revisionen havde godkendt at vi "aktiverede" timerne som de ansatte havde haft - og afskrev udgiften (sammen med materialerne på projektet) i de følgende år.

Så det kan faktisk godt lade sig gøre - det er dog en umanerligt dårlig ide - for i det år hvor man opgør projektet, der skal man beskattes af værdien.

Så set over den samle årrække, så er der ikke sparet skat - man har derimod lånt skattefar pengene rentefrit i nogle år.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 21-10-09 20:34

Tak for svaret Leo.pedersen.