/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Kan hun bestemme ??
Fra : rasmine1954
Vist : 806 gange
40 point
Dato : 17-10-09 10:06

Min mand har hver anden weekend samkvem med sin nu 12 årige datter.
Hendes mor og jeg er fint på talefod og der er normalt ingen problemer før nu.

Jeg har en søn der sidder inde - og vi besøger ham 2 timer hver lørdag og han kommer på udgang hver 3. uge og bor så hos os under udgangen.

Mor vil ikke have at datteren tager med på besøg i fængslet i vores weekend - pigen elsker sin sjove stedbroder og han er også meget glad for hende.
Mor har den fulde forældremyndighed og hun er desværre typen der kan finde på at opfinde sygdom eller andet der forhindrer os i at have hende.

Vi mener ikke at hun skal blande sig i hvad vi foretager os når pigen er på weekend. Det er rigeligt at hun ringer eller sms'er til datteren om hvad vi laver og hvad vi HAR lavet under besøget.
Besøget foregår i særskilte besøgsrum med mulighed for hvis vejret er godt at sætte sig ud i den lukkede gårdhave.
Fængslet er ikke for hardcore forbrydere.

Vi støtter min søn og hans forlovede alt det vi kan - det er vigtigt for en indsat at have et godt bagland og at han føler sig accepteret selvom han har begået en dumhed som han nu straffes for.

Er der nogen der ved noget om det eller skal min mand henvende sig i statsamtet.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 10:14

Den eller de som har forældremyndigheden, bestemmer også hvad et 12 årigt barn må foretage sig.
Om det så er fornuftigt eller ej, er en anden sag.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-10-09 11:45

Jeg er meget enig med moderen, fænglser er ikke et sted for børn, hvad enten det er for "hardcore" forbrydere eller ej.

Jeg synes det er fint, at i støtter din søn, og det har han sikkert brug for, men at han sidder der er formodentlig hans egen skyld.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 13:24

Jeg ved ikke om jeg er ening med moderen eller ej. Men jeg skulle selv tænke meget over det hvis mine børn skulle besøge fænglset.

Kom ud fra ovenstående svar til at tænke på, at man jo skal støtte begge børn i deres livssituationer som ikke ligner hinanden.
Det er jo ret svært at skjule hvad der sker for det ene barn, (og det skal man jo heller ikke) og når sandheden om fængselsopholdet kommer frem, opstår der på en eller anden måde en utryghed hos det andet barn. Og her er det vel ok at vise hvad det handler om, hvad det reelt er der sker for broderen. Men derfra og til en forestilling om at det er helt almindeligt og aceptabelt at opholde sig i et fængsel, der er et rum som jeg godt kan se som et dilemma der skal tænkes nøje over.

Hvorvidt den ene forælder har hals og håndsret over hvad der sker hos den anden forælder, det har jeg ingen anelse om. Det tror jeg ikke lige umiddelbart, men i dette tilfælde tror jeg nok at moderen har en vis ret til at blive hørt. Det er jo ikke ligegyldigt hvad moderen/faderen gør, ud fra kendskabet til barnet hver anden week-end.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-10-09 14:04

Du må sige til 12 åringen at hun må holde sin kæft til moderen. Ellers får hun ikke blive med ind i spjældet, men må vente i bilen.
alimak

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 14:06

DET lyder ikke særlig sundt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 14:35

Det er vel ikke sådan at du "rasmine1954" prøver at overrule moderen til barnet, som jo trods alt ikke er dit og dermed heller ikke dit ansvar og ret til at opdrage.
Du er der jo ikke hele tiden og klar til at svare på spørgsmål omkring det at være i fængsel.
Et fængselsophold skulle jo nødigt blive til en idoltilværelse.
Ville du selv syntes at det var i orden, hvis andre begyndte at opdrage dine børn, uden din accept.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 14:50

Eyvind

Andre mennesker har en opdragende virkning på alle. For børn bliver de i deres opdragelse meget påvirkdede af deres omgivelser, selv om de har forældre er de der kun i en kort stund ud af dagens timer. De opdrages af andre børns forældre, af andre børn, af pædagoger som de passes af og af deres lærer, af deres bedsteforældre og alle andre voksne der omgiver dem.

Men det er rigtig nok at man som bonusforældre skal tage snakken om forskellige forestillinger og hensigter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 16:30

Jo jo Rosalil - men dette lyder for mig som et slagsmål mellem voksne, hvor et barn bruges som våben........................
Der var da absolut ingen som skulle vælge hvordan indgangen til livets realiteter skal være, for mine børn.

Hvad så hvis det er besøg hos en eller anden sekt..................er det så også en person uden forældremyndighed som skal kunne vælge det for barnet - nej vel.

Selv ved fælles forældremyndighed skal der være enighed om hvad barnet må og ikke må.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 16:40

Eyvind

Du har ganske ret i at man må blive enige om væsentlige ting. At man skal lytte til hinanden og tage dialogen, og i hvert fald ikke gøre ret meget andet før man er kommet frem til en konsensus.

Men jeg synes nu mere det lyder som om det kan blive en konflikt, ikke at det er en konflikt endnu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 19:09

rasmine1954 er vist gået fra tråden.

Så det vil jeg også gøre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-10-09 19:59

Hej Eyvind

Jeg fangede lige denne fra dig:
Citat
rasmine1954 er vist gået fra tråden.
.
Betyder det, at når man ikke omgående svarer, opfatter du sagen/tråden som løst?

Jeg sidder ikke ved Pc'en hele dagen. Og skal da også ofte lige have tid til at tænke/kigge osv inden jeg melder tilbage. Dette spørgsmål er lige for at finde ud af om man skal blive ved bolden, når man har spurgt om noget og straks melde tilbage??? Forventer du det?

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 20:46

Nej det gør jeg da ikke - men det er bare min fornemmelse i denne tråd.

Kommentar
Fra : rasmine1954

Dato : 17-10-09 21:42

Hej
Nej jeg er ikke hoppet af tråden - men har såmænd været på vores ugentlige lørdagsbesøg hos min søn i fængslet og derefter været på storindkøb i Metro til vores kantine.

Tråden er vist rendt ud på et sidespor hvor vidt jeg ønsker at lave konflikter...overrule moderen osv.
Det er ikke tilfældet...som tidligere nævnt, har jeg et godt forhold til pigens mor og det ønsker jeg at fortsætte med. Pigen kalder mig sin voksenveninde......vi kan snakke om alt muligt.
Jeg ville kun vide om moderen lovmæssigt kan blande sig i hvad vi laver og hvor vi er henne når pigen er på besøg.

Jeg afslutter hermed tråden og min mand vil så istedet henvende sig til de relevante myndigheder.
Tak fordi I gad beskæftige Jer med tråden

Accepteret svar
Fra : donnydk

Modtaget 40 point
Dato : 18-10-09 00:07

Det er altid en god ide at tjekke det med statsamtet men sådan som jeg husker det har moren ikke noget krav på at bestemme hvad bartet fortager sig når det er sammen med sin far, såfremt barnet ikke lider nogen overlast.

hvis moren "opfinder" sygdom i de perioder i skal have hende, så er det jo et spørgsmål om at gå til statamtet med det hvis det er noget der kan bevises, altså at barnet har været "sygt" i lige nettop de perioder i skal have hende.

statsamtet vil i sådan et tilfælde som regel spørge pigen selv hvad hun syntes i sagen og tage det med i sine betrekninger. i værste tilfælde kan i kræve den fulde forældremyndighed eller fælles forældremyndighed hvis moren fortsat forhinde jer i at se barnet.

hus at det er sådan som jeg husker det. og det altid er en god ide at tjekke med juristerne i statsamtet

Godkendelse af svar
Fra : rasmine1954

Dato : 18-10-09 08:28

Tak for svaret donnydk.
Rart at du ikke anser mig for at ville skabe konflikter i denne sag.

Jeg synes bare ikke at det er i orden at barnets mor skal bestemme hvad vi skal lave når hun er hos os. Det er i forvejen sådan, at hvis vi planlægger en tur til Fyn for at besøge min familie, må vi holde det hemmeligt, ellers skal pigen pludselig hjem tidligere end søndag kl. 17 fordi der er "noget" de skal.
Min mand er meget flexibel med sin samkvem - desværre er det ikke det samme den anden vej.

Det fængsel min søn er indsat i, er som tidligere nævnt ikke et af de barske. Han har været indsat siden marts i år og er allerede bevilget fast udgang hver 3. uge, så han er jo ikke til fare for nogen.

Fordomme kan man tids nok lære sine børn

Kommentar
Fra : donnydk

Dato : 18-10-09 15:15

det er nemlig rigtigt. og hvis pigen kan lide at komme med så skal hun da bare med. det er da min mening.

og hun lyder jo ikke til at lide nogen overlast.