/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køleskab..
Fra : Rosalil
Vist : 2357 gange
200 point
Dato : 17-10-09 09:36

Det ser ud til at jeg skal have et nyt køleskab, men hvad skal jeg nu vælge?

Ja størrelsen er jeg ikke i tvivl om, men i forhold til energibesparelse hvad er det så lige der er godt at vide? Feks fik jeg oplyst hvad A+ betød da jeg i sin tid skulle udskifte fryseren. Det var da rart så kunne sælger ikke bilde mig ind at A var lige så god som A+.
Og er der nogle mærker som en af jer har erfaringer med? Hvad er det for tekniske begreber der skrives om - hvilke har en vigtig betydning?

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 17-10-09 09:42

Et godt sted at starte er på elsparefondens hjemmeside, hvor de fleste hvidevarer er energimærket.
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/koeleskabe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 09:44

Citat
men i forhold til energibesparelse hvad er det så lige der er godt at vide?

Hvor længe du havde tænkt dig det skulle holde

Jo kortere tid - jo mindre vigtig er energibesparelsen....

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 10:22

Tak for de hurtige svar

Refi du ved som et godt udgangspunkt, så skal man have mest muligt, længst muligt for færrest mulige penge

På elsparefondens hjemmeside fandt jeg så et evt køleskab, nej faktisk to..
Liebherr KTPes 1750 til prisen 5189 kr og Liebherr KTP 1750 til 3919 kr Modellerne er umiddelbart identiske, bortset fra de to små bogstaver og prisen. Begge har klassen A++, hvad det så betyder?Har også søgt andre steder på nettet for at se hvad forskellen er, men det er lidt uoverskueligt, er der andre som ved hvad de små bogstaver betyder?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-10-09 10:41
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 10:42

es = ekstra spiritus, dvs. pladsen til det.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 10:50

Luffe

Er det for sjov?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 11:02

Eller bruges der sprit til at køle ned med og er der plads til mere nedkøling og hvad er så forskellen på A++ og A++ es?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 17-10-09 11:38

Ramme alvor....

Ved andre ting som man søger på nettet såsom computerdele kan det også være særdeles vanskeligt at finde ud af hvad små bogstavvariationer står for.

Nå, på hjemmesiden har jeg fundet es-modellen, men ikke den anden
http://www.liebherr.com/hg/en/products_hg.asp?menuID=101405!332106-0_18440-0

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 12:24

Luffe

Tak for linket, det er super godt. Mærkeligt at der er to varedeklerationer på den samme vare med samme navn? Der er nok andre end mig, der ikke kan finde ud af hvad forskellen er med og uden es og ca 2000 kr.

Altså jeg har svært ved at finde ud af om det med spritten er en morsomhed eller ej. Jeg kan sagtens se det sjove, men her ser man hvor nemt det er at vildlede en uvidende. Nå jeg vil forstå det som sjov, når du ikke uddyber.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 12:28

Citat
Mærkeligt at der er to varedeklerationer på den samme vare med samme navn?

Ikke spor mærkeligt - de er beregnet til forskellige landes lovgivning....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 12:29

Det er en morsomhed

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 12:36

Jeg har fundet ud af hvad es betyder..........................

KTPes 1750 = rustfrit
KTP 1750 = hvid

Nu er så spørgsmålet så hvad er forskellen på A++ og A+ og A
Og er der overhovedet nogen forskel på hvilket der holder længst, når der er elektronik indblandet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 12:41

Citat
Nu er så spørgsmålet så hvad er forskellen på A++ og A+ og A

Energi/strøm forbruget og dermed prisen

A++ er dyrest i indkøb men billigst i brug....

Deraf mit tidligere svar - hvor længe skal det holde.....

Det skal jo holde en del år for at prisforskellen på A og A++ er tjent hjem.....

Og så glemmer vi lige det samfundsmæssige

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 12:42

Refi

Måske, men ikke umiddelbart synligt, da der står det samme i begge. Og det kun er tilfældet for den ene model selv om der er 9 forskellige modeller beskrevet.

Liebherr er for mig et nyt mærke, det er jo ikke ensbetydende med at det er bedre, de har jo ikke så stor erfaring, som mere kendte mærker. Er der nogen som kan give mig lidt viden om den slags vurderinger?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 12:54

Rustfrit, selvfølgelig.....er nok det eneste der skulle retfærddiggøre den prisforskel.
Men der er også noget der hedder dagspriser, udgåede modeller dratter ned i pris.

Liebherr kendte jeg heller ikke, det viser sig så at være et kæmpe foretagende med gravemaskiner m.m.
I grunden er der næsten ingen fabrikanter der laver et køleskab selv helt fra bunden, de køber dele fra flere underleverandører, laver lidt justeringer og egen designet låge som f.eks rustfrit.og så selvklart eget navn.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-10-09 12:57

refi

Ovenstående svar henviser til svaret med landenes lovgivning.

Og til svaret på forskellen mellem A - A+ - A++, så har jeg forstået det med prisen osv. Men der er jo også en fysisk forskel, som giver den økologiske/økonomiske forbedring, og den kender jeg ikke.

Jeg var på et tidspunkt ude for at en sælger forklarede at der ikke var den store forskel, og det havde ingen reel betydning. (i forbindelse med køb af en fryser) Da var jeg glad for at jeg havde fået kendskab til hvilken forskel der var tale om.
Med min viden må jeg jo bare tro på hvad som helst, hvis ikke jeg søger viden. Ønsker ikke at stille sælgeren i den situation at udtrykke jeg ikke har tillid til hans viden. Det er meget lettere bare at sige, jeg tænker lige over det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 13:46

Citat
Men der er jo også en fysisk forskel, som giver den økologiske/økonomiske forbedring, og den kender jeg ikke.

Der er ingen fysisk forskel set udefra.... (dog sjældent det SAMME skab findes i nøjagtig samme udgave - så designet er nok ikke helt det samme)

Det "fysiske" ligger i opbygningen - og forskellen er STADIG PRISEN og STRØMFORBRUGET....

Dine varer holder lige længe i et A/skab som i et A++/skab
A/skabet bruger blot mere strøm for det samme arbejde men er måske til ½ pris i indkøb....

Skal det kun holde i 2 år vil jeg foreslå et A/skab
Men skal det holde i 20 år er A++ det eneste rigtige - strømbesparelsen er større end forskellen i prisen og dermed den bedste forretning - og det var vel det du søgte

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-09 11:07

Rosalil, når du sammenligner skabenes strømforbrug, så vælg det skab der har det mindste forbrug pr. døgn, fx 0,48 Kwh, er mindre end 0,83 Kwh pr. døgn - det må jo også gerne svar til dit forbrug og indretning!

Du skal naturligvis sammenlige skabene som har samme rumindhold/størelse - så enkelt er det.

Når du så har fundet skabet, så kan du begynde at søge efter prisen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-09 11:25

0,48 Kwh = ca. en krone i døgnet, kan det blive billigere

Og så gælder de gamle råd stadig: Døren lukkes hurtigt, køleristen bagpå holdes ren og frostvarer tøes op i køleskabet.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-10-09 11:55

Ja jeg kan nok ikke få mere viden om emnet nu.....

LuffeA,
Det er nu lidt sjovt at gravefirmaet lave lillemors køleskab

Nå er det sådan de laver køleskabe og den slags? Jeg tænker bare at firmaer der har samlet køleskabe igennem 20-50 år også har en masse erfaringer og ingeniører, som udvikler nye kvaliteter. Hvorimod gravefirmaer måske starter med at udvikle køleskabe fordi de ansætter en ingeniør der har speciale i køleskabe, og masser af energi til at gå i gang med nye projekter. (sikkert en ny uddannet, som ikke har ægtefælle og børn endnu)

Alka
ja det er nok den vej, men hvis man ser på linket der ligger øverst så er der nu ikke så mange at vælge imellem, hvis man ønsker et A++ skab. Jeg kunne se valget mellem KTPes 1750 og KTP 1750
Nå men det er måske også lige gyldigt om det er A+ eller A++

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-09 12:11

Måske Bosch eller Siemens laver det hele selv.

Bilproducenter laver heller ikke det hele selv, de har underleverandører der også leverer leverer til andre bilfabrikker, og bilfabrikkerne køber dele af hinanden trods at de er konkurrenter.
Og selvklart har de inginiører der fortæller underleverandørerne ting og sager

Kan man se en prismæssig fordel i ikke at investere i mandskab og maskineri lægger man det ud til underleverandører og nøjes med at samle, det er derfor at når f.eks Lindø lukker går det ud over mange andre end bare værftets arbejdere.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 20-10-09 16:19

Tak for svaret LuffeA.