/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
sikker fjernelse af hardware??
Fra : ara
Vist : 2843 gange
100 point
Dato : 17-10-09 01:51

Hej.

Har købt en extern harddisk.
Når jeg vil lukke pc'en prøver jeg først at fjerne enheden. Jeg får denne bsked.

ENHEDEN KAN IKKE STOPPES PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT. PRØV AT STOPPE ENHEDEN IGEN SENERE.

Der sker det samme med min gamle extern HD.

Hvad gør jeg lige her. Jeg kan jo ikke bare lukke pc'en. Det har HD'en vel ikke godt af?

mvh

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-09 02:29

Jo hvis du ikke får lov at fjerne harddisken, på grund af den meddelelse, så er det eneste du kan og bør gøre: Luk Windows og computeren før du fjerner harddisken.
Du har sikkert et vindue vist på skærmen som viser indholdet på din eksterne harddisk, eller har haft det og gået videre til en anden mappe uden at lukke vinduet først, når du får besked om at hardwaren ikke kan fjernes, luk alle vinduer og forsøg igen, beskeden kommer fordi der er en aktiv forbindelse mellem computer og harddisk, når du slukker computeren så lukker Windwos alle netværks forbindelser først, så derfor er det mest korrekte at slukke computeren før du fjerner harddisken, hvis altså det er helt umulig at lukke forbindelsen med Sikker fjernelse af hardware

Kommentar
Fra : squig

Dato : 17-10-09 07:53

medmindre du kører windows over din eksterne harddisk hiver du bare stikket ud af computeren (usb'en)

hvis du ikke er i gang med en filoverførelse den ene eller anden vej er det mega lige meget. har selv 2 eksterne harddiske, og gider ikke "stoppe enheden" fuldstændigt ligegyldigt...

har haft dem i flere år, og aldrigt haft skyggen af et problem, bare en sikkerhedsforanstaltning fra windows.. intet vigtigt

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-10-09 07:58

kunne det tænkes at der køre en page fil på det drev.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-10-09 08:46

Du skal ikke "bare hive stikket ud" det har jeg prøvet, det gik ud over en 500GB disk som så ikke kunne læses!

Som o.v.n. og edison skriver, der er noget der bruger disken, enten stifinder eller indekseringstjenesten eller et andet program

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-10-09 09:22

Hvis du en enkelt gang skulle komme til at rive USB stikket ud, er det ikke sikkert, der sker noget, men ved gentagne gange går softwaren ned - og måske også HDD.

Du skal ABSOLUT IKKE FJERNE USB STIKKET MED VILJE!!!

Når du ikke kan lukke den externe HDD ned, er det pga. at dit styresystem har fat i noget på disken. Du kan/skal bare slukke din PC'er som normalt.

I de gode gamle dage, når man slukkede en PC, så blev HDD ikke låst, da der ikke var grund til det, men skulle den flyttes, så skulla man ind i DOS og skrive en kommando, så HDD kunne blive låst, hvis PC'en skulle flyttes fysisk. I dag sker det automatisk, når du lukker dit styresystem ned.
Hvis du tager dist USB stik ud inden HDD er låst, så er det den kan blive ødelagt - derfor skal du vente enten til den fortæller dig, at du kan fjeren hardwaren, eller du slukker for din PC'er som normalt, så vil dit styresystem låse din externe HDD - + de øvrige du måtte have.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 10:09

Citat
medmindre du kører windows over din eksterne harddisk hiver du bare stikket ud af computeren (usb'en)

hvis du ikke er i gang med en filoverførelse den ene eller anden vej er det mega lige meget. har selv 2 eksterne harddiske, og gider ikke "stoppe enheden" fuldstændigt ligegyldigt...

har haft dem i flere år, og aldrigt haft skyggen af et problem, bare en sikkerhedsforanstaltning fra windows.. intet vigtigt

Ja den er god nok hvis du er ligeglad med dine data.
(dog kan nogle eksterne drev sættes til at kunne)

Hvis meddelelsen kommer om at du ikke må fjerne - så åbn lige en mappe i drevet og luk igen, så kan det være at den vil standses.
Har den ekstra strømforsyning så sluk den først og så ud med USB stikket.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 17-10-09 15:22

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-09 21:53

Selv tak - sluk du bare computeren før fjernelse af harddisken, hvis den ikke kan afbryde