/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
seagate
Fra : ultra2
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 16-10-09 18:24

jeg har fået foræret en seagate barracuda 7200.7 ultra ata på 120 gb

sat ind i stationær pc med xp home
det er en pentium 4

men den viser kun 32 mb i xp hvor bliver resten af master eller slave gør ingen forskel

bios finder den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 18:56

start > hklik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.
Hvad står der nede ved de farvede felter ud for DISK 1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 19:42

32 mb er sikkert recovery styring.
Slet de 32 Mb og formater hele harddisken.

Hvis computerens fisystem er FAT 32 skal du bruge det samme til den ekstra harddisk.
Hvis comp bruger NTFS bør du bruge det samme til den ekstra.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 20:10

Det betyder ikke noget hvis den end HD er fat32 og den anden kører med NTFS. Det har jeg kørt med i flere år. Win98 kunne kun køre på fat32 og min XP kørte på NTFS

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 20:11

Og du skal selvfølgelig formatede den harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 20:21

Granner du sludrer.

NTFS kan se og røre FAT 32 og NTFS

FAT 32 kan se og røre FAT / FAT 16 / FAT 32 ...........................men ikke NTFS

Win 98 / 98se kan ikke læse harddiske med NTFS

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-10-09 22:56

den er formateret til ntfs

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-09 00:21

Det er ikke formattering men partitionering der skal til.
Derefter formattering.

Den kan også være instillet til kun de 32 MB ( ikke mb som er millibit)
det kan måske ændres med et program, som downloades fra producenten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-09 00:24

xp kan styre ntfs uanset hvad andre drev er formatteret til. så det skulle ikke være problemet.
Visse tussegamle bundkort kunne ikke boote fra store harddiske. Derfor kunne de neddrosles.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 17-10-09 07:08

det kunne måske være her

Drive Jumpers: Applies to Mac and Windows users. On ATA/IDE drives that are larger than 32 GB there is a Capacity Limitation Jumper (CLJ), also known as the Limit Capacity Jumper or the Alternate Capacity (AC) Jumper setting. This jumper will limit the capacity of the drive to 32 GB and should only be used when the BIOS hangs when trying to auto-detect the drive. If you have two jumper shunts on the drive you will need to remove the CLJ or AC jumper. For more information on Seagate and Maxtor ATA jumper settings, see Knowledge Base Answer ID: 3050

som er kopieret fra seagates`s hjemmeside

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-09 07:17

glemte måske lige det sidste vigtige:

If you format the drive with the CLJ or AC jumper then the drive capacity will be limited to 32GB. After removing the CLJ or AC jumper the drive will still be recognized as 32GB. You must reformat the drive without the CLJ or AC jumper to gain the full capacity of the drive, which will erase all the data on the drive. The other option is to create a second partition with the remaining unallocated disc space

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-09 13:29

Når du kigger på størrelsen hvor gør du det så henne. Prøv at gå i Start - højreklik Denne computer - admínistrer - diskhåndtering. Der kan du se alle dine diske og partitioner. Måske den ikke er formateret undtaget på den lille 32mb partition

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-10-09 15:18

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

den kunne ordne det nu viser den 111 mb af 120

bagefter formaterede jeg med xp

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 18-10-09 18:41

nielsjs
jeg glemte at sige at jeg brugte dit råd først og så discwizrard

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 18-10-09 18:42

Tak for svaret nielsjs.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 19-10-09 18:20

velbekomme