/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sorte druer
Fra : Sønder
Vist : 1756 gange
200 point
Dato : 16-10-09 15:31

Sidste år flyttede jeg ind i en bolig, hvor der under plexiglashalvtaget i haven vokser en gammel vinstok med fire grene. Sidste år kom druerne fint, men i år har de allerfleste fået en sort (blå/grå/sort) belægning på skallen. Det er tilsyneladende ikke noget der skader mennesker, jeg har spist en del, og jeg er her stadig, men det er ikke kønt.
VED nogen, hvad det kan skyldes, så jeg kan undgå det til næste år -dem jeg har nu kan ikke reddes, tror jeg. Kan det være den tørre sommer eller er det en sygdom?
Sprøjter man vindruer? Jeg ved så godt som intet om vindyrkning herhjemme.

Jeg kan evt maile et foto hvis det hjælper nogen
(Kan jeg vælge, vil jeg hellere have svar fra noget der ved noget end fra gættere)

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 16-10-09 15:45

Hej med dig

Den gamle vindrue skal du beskære i dec/jan. Der skal kun være få fødegrene. Og vindruerne søger deres vand hvor det er til at få, så der hvor vandet kommer i større mængde der kan du gøde til foråret.
Farven og hinden på druerne skyldes nok (som du er inde på) mangel på vand/gødning.

Og du er velkommen til at skrive hvis du har flere spørgsmål.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-10-09 16:17

Har dine vindruer mulighed for vand udenfor overdækningen ? Startede det på bladene ?Har du tyndet og klippet den ?

Som ovenstående siger skal der klippes inden januar og omkring 60 cm af sidste års vækst bevares.

Det lyder ( og undskyld mit gætteri) som om der ikke har været luft nok omkring dem, og at de ikke har fået vand nok- de sygdomme som oftest kommer i et drivhus er gråskimmel - eller meldug som starter som en grålig belægning på bladende som breder sig til druerne.

Grå eller sort belægning kunne tyde på det sidste.
Mine vokser på friland uden overdækning andet end deres eget løv og selv i de tørre perioder må jeg vande.
Var et år udsat for noget gråskimmel, men gav den en kraftig beskæring ned til ½ meter vinteren efter, og de kom sig hurtigt igen året efter og det går hurtigt.
Når først en sygdom har vist sig på en vindrue, er det næsten ikke til at stoppe. Man kan forsøge sig, når de første blade viser tegn.
Jeg ville ikke sprøjte- så går fornøjelsen ligesom af- at kunne gå og nippe og spise velvidende at det er egen avl.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-10-09 16:18

Jeg ved godt at dine ikke står i drivhus, men det kan jo næsten fungere som sådan hvis de er overdækket-

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 16-10-09 16:19

Tak for svaret granner01. Jeg vender tilbage, hvis jeg bliver i tvivl om noget, hvis det er OK!?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-10-09 16:22

Også tak til dig, smuller54, jeg så først dit svar,da jeg havde givet..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-10-09 16:23

det ok- ligemeget med point

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 17:49

Su sender bar en meddelelse til mig, jeg har selv druer på terressen og i drivhuset og en masse i kolonihaven.