/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Se lige engang.
Fra : bb1
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 16-10-09 12:58

Link:

Det ædle vildt.
Agerhøns og ikke mindst jagten på dem for stående hund regnes af mange for en af jagtrepertoirets klassikere. Det er vel de fleste bekendt, at afskydningen af agerhøns de seneste årtier har været stødt faldende, og at det ikke mindst skyldes det intensiverede landbrug.
I samme periode har en række enkeltpersoner og forskellige sammenslutninger af hundesportsfolk, jægere, forvaltere og landmænd forsøgt at gøre vilkårene bedre for de ædle men for tiden trængte fugle.
OG DET HJÆLPER.
Både på disse sider og parallelt i Jagtmagasinet på dk4, har vi de seneste seks år beskæftiget os med dette emne, og i næste uge gøres der status.
Det sker naturligvis her på HuntersMagazine og det sker i Jagtmagasinet på landsdækkende dk4.

Fredning er døden.
I forbindelse med forhandlingerne om de nye jagttider – de der træder i kraft den 1. april 2010 – var der forslag om at frede agerhønsene. Det blev ikke til noget, i denne omgang skal man måske tilføje...
I næste uges udgave af Jagtmagasinet giver såvel Danmarks Jægerforbund som en erfaren vildtforvalter deres bud på hvad en eventuel fredning vil betyde for de danske agerhøns. Og de er helt enige. Det vil være de smukke og ædle fugles endelige undergang. Hør hvorfor i næste uge på dk4, hvor den stemningsfulde oktoberjagt afsluttes med et rigt træk på krikænder.

Jagtmagasinet om den aktuelle fuglejagt sendes første gang mandag aften klokken 22.00 og derefter på en række forskellige tidspunkter i de kommende dage.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvem var det der rejste denne sag og hvornår?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 14:40

Det er lige her:

Det er dyrenes Beskyttelse der foreslår en midlertidig fredning.

http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=2879

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-09 15:30

Det er spild af tid at besvare spørgsmål fra bb1, de fleste spørgsmål bliver annulleret

- Ubesvarede 7
- Besvarede 24
- Annullerede 40

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 15:52

bb1

Du skulle tage og afslutte dine spørgsmål med accepter. Så bliver de også afsluttet på Kandu og ligger ikke og "hænger"

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-09 16:50

- ans og granner, manden er uden for pædagogisk rækkevidde. Pænt af jer at prøve, dét er rigtig "kandu ånd"...

God weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 17:51

Stouenberg

God weekend til dig også. Men den som intet prøver, intet vinder.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-10-09 20:33

Rigtig granner01 - hvorfor være så negativ som Hr. Stouenberg er

Lad os så komme tilbage til det det drejer sig om nemlig agerhønen og ikke "manden" tak.

Tråden her er i forvejen fri for hylerne, så det skulle være muligt at føre en fornuftig debat

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-10-09 21:04

skyd lortet!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-09 22:10

Debat om hvad? Agehønen er desvære snart uddød i Danmark, den bliver trængt af de store ensartede marker uden føde muligheder for kyllingerne, den bliver skubbet væk af stordriften i landbruget, som urfulgen blev skubet væk da heden blev opdyrket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-09 22:11

Fredning er ingen løsning, snarere tvært imod vil en fredning fremme agerhønens tilbagegang, fordi jægerne mister interessen for fuglen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-10-09 22:42

o.v.n. gode synspunkter,men skal vi blot opgive, er der slet intet vi kan gøre?

Mange landbrug er gået over til økologisk drift og her er der virkelig en mulighed for at gøre noget for fuglenes levesteder..

Følg også med på Facebook gruppen red agerhønen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-09 23:01

Nej vi skal netop ikke give op, det er ikke meneskets log at være opgivende, ja mange landbrug er lagt om til økologi mit eget inklusive, måske for mange eller for hurtig, i år sælges økologisk korn som konventionel fordi der er overpruduktion, så mon ikke mange vil overveje en ekstra gang inden omlægning fremover - desværre for faunaen er økonomien en faktor vi er nødt til at regne med, stordriften er heller ikke noget landbrugerne gør for sjovs skyld, de er mere eller mindre tvunget til stordrift af den meget forhadte EU støtte

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-10-09 23:50

Rigtig nok men netop EU støtten giver mulighed for plante frie zoner og tilskud så det kan betale sig at plante non food afgrøder, for at binde kvælstoffet, et tiltag som kommer os alle og især vandmiljøplanen og vores havmiljø til gode.

Det skal vi som jægere støtte landmændene i, så kan vi få markvildtet tilbage og den lille mands jagt, som så mange efterlyser uden at de evner at definere, hvad de i virkeligheden mener med de ord.

For mig personlig er det også et spørgsmål om jeg blot skal lade 10-15 års arbejde være spildt blot fordi nogle enkelte personer og interesse grupper mener, at den eneste løsning på alting er mindre jagt.

Tiltaget kaldes salami metoden man forkorter jagttiden lidt af gangen for så til sidst at frede den på gælden vildt art – for der bliver jo alligevel ikke skud nogen ifølge vildtstatistikken.

Det er nu sidste udkald for agerhønen - det skal ingen være i tvivl om

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-10-09 18:44

Til Bent Ballegaard.

Hvis det er sidste udkald for agerhønen, er det naturligvis beklageligt - men mon ikke de vildtlevende fugle er godt tilfredse, i stedet for dine kassehøns - det er et forfærdeligt svineri der foregår med "jagt" på de stakkels fugle!! Og du tager ovenikøbet penge for det - skam dig.

Hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-10-09 19:34

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-10-09 18:44

--------------------------------------------------------------------------------
Til Bent Ballegaard.

Hvis det er sidste udkald for agerhønen, er det naturligvis beklageligt - men mon ikke de vildtlevende fugle er godt tilfredse, i stedet for dine kassehøns - det er et forfærdeligt svineri der foregår med "jagt" på de stakkels fugle!! Og du tager ovenikøbet penge for det - skam dig.

Hilsen
Provsten1

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Et tydeligt bevis på personfnidder,som jeg ikke vil finde mig i !!!

INGEN har nogen sinde påvidst, at jeg har eller forretager mig noget ulovligt vedr. udsætning og opdræt - så må jeg være fri !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-09 14:28

Sådan som vejret og udviklingen arter sig, så vil der uværligt ske forandringer med dyr og planter i Danmark. Måske uddør agerhønen, men så får vi noget andet i stedet. Og måske uddør planter og så kommer nogle andre. Det er det der kaldes udvikling og arternes tilpasning. Og vi kan ikke gøre så meget ved vejret, det ændrer sig.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-10-09 18:25

Granner01 Det er ret indlysende, at problemerne for vores markvildt er menneskabt, derfor er det også os, der skal gøre en indsats for at rede dem (forbedre ikke fortsat forringe, deres levevilkår)
- Men når man eksempelvis her på Kandu oplever personer ingen nævnt ingen glemt, der i deres iver for at personfnidre skriver løgne og fordrejer indlæg.
Så er det fuldt forståeligt at det i alle tilfælde ikke er de personer, man skal fæstne sin lid til vil gøre en indsats for vildtet. De vil blot høste frugterne af andres arbejde

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-10-09 01:01

Øjenvidnet du har ellers skrevet så pænt og fornuftigt i andre indlæg i den seneste tid, så hvad er grunden til, at du fyrede det indlæg af i denne tråd?
Du har jo overhovedet intet belæg for dine påstande og du kender slet intet til hvordan min jagt bliver administreret

Kunne du ikke lige for en ordens skyld uddybe hvad du mener med kassehøns og hvor du har din viden om, at jeg ikke overholder jagtloven?????

12 forskellige personer har i år drevet agerhønse jagt hos mig, for stående hund ingen af dem har haft noget at udsætte. I weekenden afholdes der jagt igen med 12 nye mennesker godt nok på alt jagtbart vildt, men det inkluderer også agerhøns. Det vil sige at 24 forskellige personer skulle have overtrådt jagtloven, hvis jagterne var foregået, som du antyder – er det ikke en lidt våget påstand????

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-10-09 01:06

Undskyld Mange gange undskyld Øjenvidne!!!!!!!!!

Der skulle have stået: Provsten1

Det var jo også grunden til, at han blev udelukket fra tråden - men tænk blot alle lige på den der med de 24 mand.............

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 22-10-09 00:12

Tak for svaret Stouenberg.

Du får mine point denne gang, så kan det måske være du for fremtiden vil prøve på selv at leve op til det du selv skriver - tak