/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Styring af nyt gasfyr
Fra : kb_nielsen
Vist : 7728 gange
150 point
Dato : 16-10-09 07:25

Har lige fået opsat nyt Weishaupt naturgasfyr (model 15A-W-PEA) , som erstatning for gammelt oliefyr. Mit spørgsmål vedrører styringen af dette nye fyr. Der er i øvrigt også installeret ny udeføler, men ikke natsænkning.

På fyret indstiller man på et display elektronisk rumtemperaturen, således at det er fyret der "bestemmer " hvor varmt der skal være i huset, og ikke termostaterne på radiatoerne - disse står helt åbne. Mit spørgsmål er nu, om én (på pædagoisk facon) kan forklare, hvad det egentlig er man indstiller på fyret. Er det fremløbs- eller retur temeperaturen fyret måler på..eller hvad?? Grunden til mit spørgsmål er, at VVS'erne stillede fyret på 22 grader - det gav så en rumtemperatur på over 24-25 grader i huset og et brændvarmt returrør. Nu har jeg skruet helt ned på 18 grader, og huset holdes på omkring 21,5 grad i nattetimerne, hvilket jeg synes er passende. VVS'erne fortalte at grad-indstillingen skal tolkes som vejledende, og at der sagtens kan forekomme udsving alt efter issolering af rør, type radiatoerer osv. Jeg vil bare gerne forstå, hvordan styringingen i bund og grund egentlig fungerer på sådan et moderne gasfyr?? I øvrigt blev det også fortalt, at på et Weishaupt er 22 grader = 22, mens 21=20, 20=19 osv. Derved har jeg stillet mit fyr på 17 varmegrader, der altså giver 21,5 i rummene...hmm.

Håber én kan hjælpe med afklaring.

KB Nielsen

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 150 point
Dato : 16-10-09 09:46

Nu kender jeg ikke lige "dit fyr", men grundlaget er nok stort set det samme med hensyn til indstillingerne.
Som udgangspunkt, så har din gasinstallatør forpligtigelse til, at sætte dig 100% ind i betjening af fyret - det er et af kravene der stilles for at blive autoiseret på området.

Den udvendige føler "fortæller" ikke en pind om hvor varmt du har det inde, men regulerer alene fyret ud fra en forudindstillet udetemperaturskala. Fyret har fremløbstemperatur.

Dit fyr har formentlig forskellige indstillinger, hvor du fx kan have omstilling - evt. automatisk - fra sommer/vinterindstilling. Den indstilling på 22 grader kan godt tænkes, at være denne omstilling, som du så skal lade stå - hvis det er vinterindstillingen. Sommerindstillingen kan så vær fx 18 grader. Disse indstillinger starter/stopperopvarmningen. så fyret når ude temperaturen henholdsvis falder/stiger.

Derudover har du nok knap med en skala på fx 1-7. Den skal du bruge til at regulere din fremløbstemperatur på radiatorene, hvor der ikke er ret stor forskel, men kan nok regullere med 3 grader.

Den vigtigste faktor/knaper den der regulerer FODPUNKTET! Det er nemmest at forklare FODPUNKTET på den måde, at fyret starter med at varme vandet op ved fx 22 grader og slukker igen ved fx 40 grader. Fyret arbejder ved en given indstilling i det interval. Fodpunktet kan ændre, således, at det fx starter ved 30 grader og slukker ved 65 grader. (Denne høje indstillinger er dyr i drift) Det er således dit fodpunkt = start og stop temperatur, du skal indstille dit fyr efter.

Hvis du forestiller dig en streg, hvor lavest fodpunkt er til venstre fx 22 grader, og højre side af stregen går op til 40 grader, dvs, den går skråt op til højre, så er det disse to temperaturer du kan hæve/sænke - dem skal du absolut have styr på af økonomiske og klimamæssige grunde!

Herefter kan du finregulere med knappen der fx går fra 1-7. For hver grad du går op eller ned sparer/bruger du ca. 5% mindre/mere gas.

En anden ting du skal være OBS på er, at når du lufter ud, og der bliver koldt i rummene, så fortæller din udeføler ikke, at der er blevet koldt i rummene, så derfor får du ikke mere varme.

Vi har et Bosch fyr, som iøvrigt har kørt uporklageligt siden instalationen I 1966, men hvor det også tog meg lang tid at finde ud af hvordan det fungerede tilfredsstillende - med hensyn til udluftningen, kom det aldrig til at virke, hvorfor vi instalerede mekanisk udluftning med varmegenindvinding formelst 35.000 kr. så nu skal vi ikke lufte ud, og får det derfor ikke koldt.

Som udgangspunkt fik vi også af vide, lige som dig, at alle radiatorventiler skulle stå helt åbne, og det kan man da også godt gøre, men når nu udeføleren er/skal være placeret på nordsiden og solen på denne årstid varmer stuetemperaturen op til 23-24 grader, er der jo ikke behov for at fyret varmer, så det kan vi så slukke, men så får vi det koldt på badeværelset!

Vores radiatortermostater er fra 1979. Jeg har lige i går skiftet alle syv ud med nye pakdåser og termostater. Vi lader fyret køre. Radiatortermosteterne lukker nu selv ned/op, således at fyret kun bruger energi til at varme baderummet - radiatorene er kolde, men når solen går ned, lukker de op.

Det er måden vi kører fyret på. Vi har 130 kvm. bolig, lavenergi glas og 300 mm på loftet, og bruger mellem 1.000 og 1.100 kbm årligt med 23 grader på badeværelset og 21 grader i øvrige rum.

Håber dette hjælper di lidt på vej.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 16-10-09 12:04
Kommentar
Fra : kb_nielsen

Dato : 17-10-09 08:40

Tak for svarerne - særligt dig alka.
Er der nogle der har erfaring med netop et Weishaupt fyr og dettes styring?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-10-09 09:05

Helt enig med Alka , det er den gasinstallatør du har købt det af som har det ansvar at forklare dig hvad det går ud på det er jo en del af det du har betalt for......

Det hjælper jo heller ikke at spørge smeden om hvordan vaskmaskinen virker.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-09 09:24

Selv tak kb_nielsen. Prøv evt, at kontakt:

http://www.weishaupt.dk/mainMenu

og hør hvadde siger - så kommer du det nok ikke nærmere kb_nielsen.

Godkendelse af svar
Fra : kb_nielsen

Dato : 25-10-09 07:22

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-10-09 17:15

Selv tak kb_nielsen