/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bedømmelse af natur maling
Fra : stjerneboern
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 15-10-09 23:28

jeg har ingen grund til at lave reklame for dette produkt hvis det ikke var fordi det var godt. og der er iblandet svampe dræber middel i, og oplysningen over dette var bare til info.
Men nogen svarer jo som de deværre har forstand til, og det er selvfølgelig også fint nok, men måske lidt misvisende for andre. Møj kan det jo ikke være for det var jo været brugt i over rigtige mange år, før gori og lign blev opfundet.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 15-10-09 23:37

Hmmm.

Gad squ nok ikke male hele mit sommerhus med Linoliemaling.

Se bare hvad der skete med NordsøMuseet. Det var det Linolie skidteras.

Fy føj....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-09 23:57

I gamle dage da man kalkede de bornholmske gorde blandede man kourin i kalken for at få den specielle gule farve, det gør man ikke mere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-10-09 09:46

De gamle overfladebehandlinger er interessante at læse om og der er stort miljøpotentiale i dem, men så heller ikke mere.
Kort sagt, de duer ikke i dag uden kraftigere tilsætningsstoffer eller blanding af flere produkter

Men før i tiden brugte man altså også anderledes byggematerialer nøje udvalgt fra naturen og finsorterede så kun det bedste blev brugt. Vinduer blev kun lavet i kernetræ, og bundstykkerne blev nøje udvalgt da man gik efter hårdt og "fedt" træ, dvs gerne drivende af harpiks.
Tagkonstruktioner i dyrere byggerier blev bygget af Pommersk fyr der holdt længere end dansk eller svensk fyr, vi ser masser af det i vores bevarede bygninger. Man kunne måske mene at egetræ var det bedste i længden, men egetræ var øremærket til at bygge skibe af. Vi har lige nu rester af store egeskove der blev plantet lige efter at englænderne konfiskerede det meste af vores flåde i 1804.

I dag tager man bare et træ og skærer det op og bruger rub og stub det hele usorteret, dog selvklart knastfrit, og i mange tilfælde bliver det heller ikke lagret længe nok.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-09 14:37

Vi har kolonihavehus og det er malet med linoliemaling. Vi køber det i sverige og det er pragtfuldt at male med og det dækker formidabelt. Så der skal aldrig bruges andet på det hus.

Godkendelse af svar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-10-09 15:45

Tak for svaret granner01.
du har da i det mindste prøvet det. det tror jeg man skal for at vide at der er alt i det og at det holder. Men selvfølgelig hvis man vil at med sine penge, så skal man da bare blive ved med at købe gori o.lign. jeg kan jo personligt være lige glad . bare et godt foreslag, og man kan tage det eller lade være som så meget andet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 15:49

Vi køber vore linoliemaling i Sverige fordi de maler deres træhuse med linolie og i Sverige har de en farve der hedder svensk rød. Den bruger vi og vi køber den i Sverige fordi den svenske stat giver tilskud til den og vi kan få 40 liter farve til under 1000 svenske kroner.

Så du og jeg er helt enige.