/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træbeskyttelse og temperaturer
Fra : pukker
Vist : 1515 gange
100 point
Dato : 15-10-09 16:22

Jeg har et træ-sommerhus, som jeg havde planlagt at give en gang sort heldækkende træbeskyttelse den kommende weekend. De lave udetemperaturer vi har lige nu, får mig dog til at standse lidt op, da der på malerbøtten står angivet en arbejdstemperatur ned til +5.

Selvom jeg maler om dagen ved +7-10, vil temperaturen om natten jo være nær frysepunktet eller under.

Mit spørgsmål er om man kan male under sådanne betingelser eller om det er bedst at vente til foråret?

Kan oplyse, at det er et gammelt sommerhus, der har fået mange gange, men som trænger på de udsatte steder.

venlig hilsen
Pukker

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-09 16:29

Du bør overholde de angivne temperaturer, og der kan komme rimfrost om natten.
Og det er ikke godt når overfladen ikke er tør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 16:38

ALDRIG male i måneder med R

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-09 16:40

Det være træbeskyttelse på terpentin basis du bruger og den kan bruges ned til 5 grader, men jeg tror nok jeg ville vente til træet er tørt.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 15-10-09 18:41

du er desværre for sent ude i år.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 15-10-09 19:19

Har lavet et godt tip med dette, men du får det også lige.
Prøv dette i stedet, billiger og langt mere holdbart samt sundere for dit hus:

Original LinoliemalingHalkvej 84, Halk

6100 Haderslev
Tel. 75 75 23 42
Tel. 75 75 23 82

og her er anvisninger så du kan læse lidt om dette produkt.

ANVISNINGER til Bygningsbevaring
ANBEFALINGER
På udvendigt høvlet træ anbefales, både som nymaling og genmaling:
• Linoliemaling
• Kaseinfarve
• Kaseintemperafarve
På udvendigt ru træ anbefales, både som nymaling og genmaling:
• Linoliemaling
• Kaseintemperafarve
• Svensk slamfarve (kun på nyt træ eller tidligere slamfarvet træ)
PRODUKTER
Linoliemaling
Linoliemaling skal bestå af kogt linolie (hørfrøolie) hvori man blander (river) fint pulveriserede
(malede) uorganiske farvestoffer (pigmenter). Linoliefarve består således
principielt kun af to ingredienser: Linolie og pigment.
Vi har over 300 års erfaringer med linoliefarve her i landet, og mange af de udvendige bygningselementer
af træ på ældre bygninger, som f.eks. vinduer og døre, der har holdt i flere
hundrede år, har aldrig været behandlet med andet end linoliefarver. Det har bl.a. vist sig, at
linolie og linoliemaling arbejder godt sammen med træ, fordi linolien er i stand til at tilføre
træet ny livskraft, og fordi det er en dækkende, men samtidig smidig og diffussionsåben maling,
træet kan ånde igennem. Linoliefarve har malerkodningen 00-1.
Egenskaber m.v.:
Linoliefarver er anderledes at male med en moderne malingstyper, og den tørrer, patinerer
(ældes) og nedbrydes på en helt anden måde end disse - plus at den også ser en smule anderledes
ud.
Linoliemaling skal påføres i meget tynde lag. Man skal "strække", stryge og trække malingen
tyndt ud med penselen. Lagtykkelser på over 1/4 mm vil have tendens til at rynke. Man vil
ofte kunne se en let aftegning af penselstrøgene i overfladen. Disse skal derfor "stryges op"
med let hånd til sidst, med strøgene lagt parallelt med træets årer.
Linoliefarve vil under normale omstændigheder være "støvtør" på 1-2 døgn, hvorefter nye
malingslag kan påføres med forsigtighed. Malingen kan ikke tørre i mørke eller kunstlys,
hvorfor man skal påregne længere tørretider om vinteren end om sommeren. Ved tilsætning
af sikkativer (tørrelse) til malingen, kan tørretiden bringes ned på omkring 12 (dagslys)timer.
Visse pigmenter, f.eks. sorte, kan give meget lange tørretider, op til en uge.
Linoliefarver har normalt en livslængde på 15-20 år, afhængig af træets og malingens kvalitet,
den håndværksmæssige udførelse samt omgivelsernes belastninger. Det er en god idé at
"regenerere" linoliefarvens bindemidler og kulører cirka hvert 5. år, ved påstrygning af rå eller
kogt linolie udefra.
MALING AF TRÆFACADER - med traditionelle malingstyper
side
Center for Bygningsbevaring, RAADVAD 40, 2800 Lyngby, Tlf +45 45 96 99 90
www.bygningsbevaring.dk
ANVISNINGER til Bygningsbevaring
Hvis malingen på denne måde stadigvæk har fat i bunden, men blot er lettere krakeleret
(som slangeskind), kan man udmærket nymale ovenpå den gamle maling efter en afvaskning,
samt let slibning og afbørstning.
Kraftige farver vil ofte få et hvidligt skær efter 5-6 år p.g.a. nedvaskning af de farvede pigmentkorn,
hvorved pigmenternes hvide fyldstoffer (kridt) blotlægges. En strygning med rå
eller kogt linolie vil straks få den gamle farve tilbage.
Fabriksfremstillet linoliemaling
Der findes i dag en hel del færdigproducerede linolieprodukter på markedet. Fordelen ved
dem er, at en del af dem er blandet af farvepasta fremstillet på en trevalse. Olie og farvepigmenter
er revet sammen - på god gammeldags maner - til den fineste kvalitet farvepasta.
Denne pasta blandes herefter op med linolie/linoliefernis og måske lidt standolie ( som gør
olien blankere) og måske sikkativ/ tørrestof.
Problemet ved de færdigblandede produkter er, at man ikke altid kan gennemskue hvad der
er tilsat. I nogle tilfælde burde malerkodningen være højere end den ofte angivne 00-1, især
hvis produktet indeholder sikkativ (tørrestof) sammen med et opløsningsmiddel og måske
også et fungicid (svampehæmmende stof). I visse tilfælde er der tilmed konstateret tilsætning
af opløsningsmidler - f.eks. citrusolie eller vegetabilsk terpentin, formentlig tilsat for at reducere
produktets viskositet (fortynde det). Hvis man af arbejdsmiljømæssige årsager vil undgå
disse ting, må man forlange et udførligt produktblad fra forhandleren.
Ved sammenligning af priser med andre malingstyper, skal man være opmærksom på malingens
"tørstofindhold, d.v.s. bindemidler og pigmenter - uden de forskellige opløsningsmidler,
herunder vand, der fordamper og derfor ikke indgår i malingslaget. I linoliefarve er tørstofindholdet
omkring 115%, da linolien vokser i vægt og volumen under hærdningen. Plastmaling
har et tørstofindhold på cirka 40-50 %, idet de indeholder 50-60 % vand. Linoliemaling
“strækker” derfor dobbelt så langt som f.eks. plastmaling.

Mvh.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-09 20:30

Jeg troede at linoliemaling kun blev brugt af hippierne i 70érne. Det har alt for let ved at danne hinde og kan ikke trænge ind i eksisterende malingstyper.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-09 20:32
Kommentar
Fra : pukker

Dato : 16-10-09 10:17

Tak for svarene!!

Havde osse selv på fornemmelsen, at det var for sent - nu er jeg sikker!!
Så må huset vente til foråret!

venlig hilsen
Pukker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-09 10:30

Husk at "lukke og slukke" når du mener du har fået svar

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-10-09 15:54

passer ikke at det ikke kan trænge ind, men selvfølgelig kan det blive nødvendigt at slibe først, havde et hus der ikke havde gået nået maling i de sidste 10 da jeg købte det. så det trængte til det, malingen var ligesom brugt, og så var det ikke nødvendigt at gøre noget, andet end at male, men jeg fik god hjælp fra Original LinoliemalingHalkvej 84, Halk
6100 Haderslev
Tel. 75 75 23 42
så jeg følte mig helt tryg ved at gå i gang, men det skulle trækkes godt af, og ikke så nemt at male med som gori, men ligeså flot, og bare det at vide at ens hus kan trække vejret er en god ting.
Hvad får folk til at foretrække gori og lign??? nemheden måske, ingenting skal må tage tid.
men nu har det holdt i 5 år, det får havgusen og en stor at siden får sol hele tiden (når den er der) og det står stadig rigtigt flot. Så min mening er da at det kan betale sig

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-10-09 15:56

der skulle stå fået noget maling

Godkendelse af svar
Fra : pukker

Dato : 17-10-09 10:04

Tak for svaret Eyvind.