/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maskinbroderi
Fra : eln
Vist : 1323 gange
200 point
Dato : 14-10-09 20:50

jeg skal have broderet et navn på en jakke af fleece , en lidt tynd kvalitet ,var nede i stofbutikken og fik noget vliseline der skulle stryges på ,det kunne jeg sagtens bruges sagde de ,det kan jeg bare ikke det går i stykker og så syr maskinen på samme sted og laver huller .Jeg ved ,man kan få noget til at sætte bag på stoffet der kan holde, men kan ikke huske hvad det hedder ,er der en herinde der kan hjælpe vil jeg blive meget glad.

mvh.eln

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 14-10-09 20:54

Du skal have fat i en tykkere kvalitetstof vliseline. Det skal ries på inden du begynder at sy.
Alternativt kan du købe lim til stof, det er på papir og man stryger det først på vliselinen, så trækker man papiret af og det stryges på stoffet. Derefter er det en god ide at ri kanterne, så giver vliselinen sig ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 21:11

Dobbelklæbende fliseline, kan da ikke bruges, hvis det kun skal klæbe på den ene side (bagpå?)

Måske det er en forkert fod(/nål/stinglængde du bruger, siden stoffet ikke flytter sig.

Jeg har også læst et eller andet sted, at man kan bruge bagepapir til bagsiden af stoffet, så det glider nemmere, jeg har aldrig selv prøvet det, men jeg ville da lave en syprøve

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-09 21:49

Har du en elektronisk symaskine eller en mekanisk?

Kommentar
Fra : eln

Dato : 14-10-09 21:51

problemet er, at fliselinen ikke er stærk nok ,for flere år siden broderede jeg meget , men jeg har glemt hvad det var for et underlag jeg brugte dengang

Kommentar
Fra : eln

Dato : 14-10-09 21:55

det er en brother galazie 2000

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 21:57

Måske det var en idé at købe noget dobbeltklæbende fliseline OG noget bomuldsstof, det giver noget mere stabilitet.... men hvis stoffet er meget tyndt, kan det blive noget stift med de to ting på bagsiden

Jeg ville prøve med bagepapiret, det kan godt være lidt svært at få det af igen, men jeg tror det hele vil glide nemmere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-09 21:58

Alm. fliseline, kan købes i forskellige tykkelser, så vidt jeg ved??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-09 23:31

Alm vliseline kan købes i op til 10 forskellige tykkelser, nogle har lim på bagsiden til påstrygning.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 19-10-09 16:40

Tak for svaret granner01.
problem igen ,hvilkent svar skal man acceptere ,jeg tager så det første.
efter mange forsøg fandt jeg en rigtig god løsning ,strøg først vliseline på, så det lige dækkede navnet, der skulle broderes ,derefter det man kalder riveflis det blev sat fast i broderrammen så virkede det bare perfekt

mvh.eln

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-09 18:12

Godt klaret, men man skal kende markedet for vliseline.