/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
System bachup
Fra : olarsen
Vist : 767 gange
100 point
Dato : 14-10-09 18:20

Har jeg forstået det korrekt , at hvis jeg tager en systembachup, (øjebliksbillede) så kan jeg, efter at have geninstalleret XP (f.eks. efter et disknedbrud), restore systembachup'en og køre videre derfra som om intet var hændt? Skal en restore i så fald ske inden man geninstallere sine applicationer?
Eller er det i det hele taget noget værd at lave en systembachup?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 18:36

System backup er vel godt nok, men jeg laver altid bacup af partitionen med programmer.
Det gøres hos mig med en live CD og kan så genoprette det hele ved nedbrud.
Kan også bruges til at sætte ny harddisk i.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-10-09 20:45

Hvordan laver du en backup med en live CD, har ikke hørt udtrykket før, og hvordan restore du så hvi du installere en ny HD. Er det noget á la 'Ghost'?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-09 20:46

System backup er en backup af systemet (programmer) og ikke dokumenter (det er filer)

Så hvorfor ikke tage backup af det hele som det er foreslået af Eyvind?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-10-09 20:52

Jeg tager separate backup'er af de filer som jeg ønsker at sikre. Systembackup er noget jeg ville tage for hurtigere at komme igang hvis/når jeg geninstallere min XP, - hvis det har en værdi at gøre det på den måde!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 21:17

Ok - men det må andre råde dig i, for jeg bruger det som sagt ikke.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-09 22:38

Halløjsa
Systembackup. Tjah! Hvad er det lige præcis du vil? Hvis du ønsker at genskabe dit system inklusive de programmer du har installeret på et givet tidspunkt, vil jeg mene at et komplet image af dit C-drev, minus de foldere/dokumenter/filer du i forvejen har backup af, er det rigtige. Der findes mange forskellige programmer til at lave og geninstallere et sådan image.
Jeg kan kort fortælle hvordan jeg gør. Jeg har 2 fysike HD'r i min maskine, en kun til systemet og programmer (C-drevet), desuden har jeg så en ekstra disk D. På D har jeg så alle mine dokumenter, musikfiler, billeder osv. Disse foldere/filer laver jeg jævnlig backup af.
C-drevet, altså hele systemet, brugerindstillinger, programmer osv. laver jeg så et komplet image af ca. 1 gang hver måned, der kommer jo løbene opdateringer til programmer, system, Java osv.
Imaget lægger jeg så på D-drevet, det går hurtigst til en HD. En gang imellem laver jeg dog også et på DVD'r. Hvis uheldet så er ude, kan jeg boote computeren fra min rescue CD, og geninstallere hele systemet inklusiv programmer og indstillinger på ca. 10-15 minutter, når det sker fra HD til HD, fra DVD'r tager det noget længere tid.
Til disse operationer har jeg længe brugt Norton Ghost, dette program har dog den ulempe at det skal genstarte i DOS-mode for at lave imaget, og det har i et par tilfælde resulteret i at systemet blev totalt smadret. Nu bruger jeg Paragon Drive Image, som kører fuldt under Windows, dog selvfølgelig ikke når der skal laves en geninstallation af et image.
Håber dette hjælper dig lidt undervejs.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-09 22:39

NB. Du behøver ikke geninstallere Windows først, når du bruger et image, da ligger hele systemet i imaget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-09 01:33

Er det en slipstream CD/DVD du efterlyser, der installerer du Windows og alle Service Packs + opdateringer som er udgivet den dag du brænder CDen, på en gang programmer kan du så lave en liste over så du ved hvilke du plejer at have og kan hente den nyeste version fra internettet, eller bruge en eventuel CD med programmet, hvis du har en sådan, her lidt om XP og slipstream CD:
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=23&pid=113
og en lille film og samme emne: http://www.youtube.com/watch?v=ixdcPOQM5vA

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-09 16:30

Brassovitski NOW YOU ARE TALKING BUSINESS.
Det som du skitserer i dit svar er nok det nærmeste jeg kommer noget brugbart/nem løsning. Jeg har to ens (74,5Gb) HDD i min PC, men bruger kun C drevet til systemet, alle data ligger på en NAS.

(Kan man spejle systemet på D drevet? og boote herfra? )

Hvis jeg bare kan lave en kopi af mit system med alle programmer, så er jeg helt tilfreds. Som jeg forstår det laver man bootCD som bruges til at starte systemet op med, derefter 'kopiere' man sit image over fra f.eks. D drevet eller en DVD!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 16:43

Backup:

Partition med C: windows
Partition med Data

Der kan laves et image /spejl /kopi og det lægges på Data-drevet.

Når det image lægges tilbage på C: kan der køres videre.

Lægges også programmer på data-drevet kan det give lidty problemer hvis programmet er installeret efter den fremstillede backup

Backup laves med en gratis CD som hedder Hirens boot CD og der ligger et program som
hedder Acronis.
Acronis er et backup program som køres direkte fra CD når den er bootet op.

Et image kan lægges på andre haddiske men virker kun på den samme computer

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-09 16:47

Brassovitski,
Jeg har kigget på en hj.side som hedder http://www.techsupportalert.com/content/paragon-drive-image-free-today-only.htm, her kan man få Paragon Drive Image 9.0 gratis. Siden hedder også 'Gizmo's freeware'

Er notorisk mistænksom over for alt hvad der kan downloades fra nettet - især hvis det er gratis.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 18:04

Hopper ud af spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-10-09 19:00

Citat
Brassovitski NOW YOU ARE TALKING BUSINESS.
Det som du skitserer i dit svar er nok det nærmeste jeg kommer noget brugbart/nem løsning. Jeg har to ens (74,5Gb) HDD i min PC, men bruger kun C drevet til systemet, alle data ligger på en NAS.

(Kan man spejle systemet på D drevet? og boote herfra? )

Hvis jeg bare kan lave en kopi af mit system med alle programmer, så er jeg helt tilfreds. Som jeg forstår det laver man bootCD som bruges til at starte systemet op med, derefter 'kopiere' man sit image over fra f.eks. D drevet eller en DVD!

Hej igen
Jeg fik en gratis version igennem Komputer for Alle nr. 8-2009. Prøv om du stdig kan få bladet eller evt. låne det på biblioteket, inklusiv CD. På Cd'n er der en gratis udgave af version 9 Pe (Pe=Personal), under installationen, skal man koble op til Paragon og få en gratis licens/serial til programmet. Der er iøvrigt en rigtig god kort vejledning i bladet. Artiklens overskrift er "Det ultimative sikkerhedsnet".
Jeg kan sige at det er meget nemt, når man lige har prøvet et par gange.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 21-10-09 05:23

Tak for svaret Brassovitski.

Kunne ikke lige få fat i bladet, men har downloadet en trialversion af Paragon Drive Backup og vil så lige afprøve det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-10-09 12:56

hej olarsen
Hvis du vil have fat i en free version kan jeg måske hjælpe dig, post evt. en privat besked her i systemet til mig.