/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Belægning på tallerkener
Fra : jepser30
Vist : 2408 gange
70 point
Dato : 14-10-09 13:31

Jeg har nogle Rosendahl tallerkener som har fået en grim (blå/lilla) belægning efter at de har været en tur i opvaske maskinen. Er der nogen der har erfaring med sådan noget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 14:34

Som jeg husker det - for stor dosis afspændingvædske i forhold til skyllevandet.
Er det noget som er opstået - kan det være for lidt vand i maskinen.

Måske kan det klares med at stå i blød med eddikevand.
Ellers har Mata måske noget skrappere tallerknerne kan blødgøres i.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-10-09 15:01

Jeg tror også, at engang ren eddike kan klare det efter et par timer - man skal da heller ikke smide sit pæneste porcelæn og glas i opvaskeren ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 15:57

Citat
man skal da heller ikke smide sit pæneste porcelæn og glas i opvaskeren ....

Nej da - det skal sættes pænt. Og bruger man maskinen efter forskrifterne...........går det fint.
Guldkanterne på Klg. Porcelæn kan godt tåle opvaskemaskine.
Dette gælder KitchenAid maskinerne.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-10-09 16:44

Citat
Guldkanterne på Klg. Porcelæn kan godt tåle opvaskemaskine.

Altså!! Man sætter aldrig porcelæn med guldkanter i opvaskemaskinen!! Så er man da sikker på, at alle kanterne bliver ødelagt. Hvis man har gæster, og vil bruge det "fine" porcelæn, må man sgu vaske op i hånden. Ellers er det jo ens egen skyld....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 16:55

Jo da - hvis det er fra Kgl. porcelæn.
Så er kanterne nemlig beskyttet i brændingen - modsat det billige porcelæn hvor det ligge ovenpå.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-10-09 17:03

Eyvind.... Hvis en tallerken er belagt med 24 kt guld på kanterne, er det da ikke værd at gøre forsøget! - Og jeg tror ikke på, at det er "beskyttet" i brændingen, men prøv dig frem...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 18:07

Der er ingen af mine gæster som er fine nok til at blive bespist på Kgl. porcelæn.
Og da jeg syntes at det skinner for meget, bruger vi det heller ikke selv.

Men i min til som kørende montør/reparatør for firmaet Berkel-Hobart (bl.a. KitchenAid opv.), blev det faktisk afprøvet om guldkanterne kunne holde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-09 20:56

KitchenAid er da en røremaskine.....eller har jeg sovet i timen ??

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 14-10-09 21:07

Jeg tror ikke på det!!!!! Der er INGEN guldkant, der kan tåle opvaskemaskinen!!!!
Men nu var det jo i grunden slet ikke spørgsmålet:

*Læg bare dine tallerkener i ren eddike i et par timer. Det kan i hvert fald aldrig skade.

Lad være med at smide dyrebart porcelæn og dyrebare glas i opvaskemaskinen - det kan ikke altid reddes!

Jeg ved det, fordi jeg i mine unge dage fik det flotteste stel med 24 kt. guldkanter i bryllupsgave. Samtidig fik vi sjovt nok en opvaskemaskine og med tre små børn, røg hele L..... ind i den - også det fine, hvis der havde været gæster. Det betød nogle meget afskallede tallerkener og vinglas.

Så: lad være med det!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 21:12

KitchenAid > køkkenhjælp er husholdningsproduktnavnet som det amerikanske firma Hobart sælger.
Røremaskinen af samme navn også fra Hobart ser ud som for ca. 40 år siden.
Den har samme hastighedsstyring - nemlig fjederbelastede slyngklodser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-09 00:05

Citat
Den har samme hastighedsstyring - nemlig fjederbelastede slyngklodser.

Perfekt opfindelse og enkelt princip, de blev brugt på de gamle dampmaskiner der skulle køre en bestemt hastighed, slyngklodserne regulerede damptrykket.
Og de sad også på de gamle optrækkelige pladespillere.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 15-10-09 00:12

REKLAME!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-09 01:04

"Reklamen" bider sgu ikke på mig da den K.A. køkkenmaskine ser frygtelig ud.

Det er rigeligt at jeg selv er retro

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 12:58

Reklame - næ, for her har vi da bare en af de billige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 16:17

http://www.kitchenaid.com/flash.cmd?/#/page/kitchen-gallery/
Den lille buttede ovre i hjørnet er den opreklamerede multifunktions røremaskine.

Hilsen fra en forhenværende Hobart montør.