/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ingen varme i radiatorerne
Fra : Borger01
Vist : 454 gange
20 point
Dato : 14-10-09 10:21

Min gaskedel en Thelia producerer varmt vand til fremløb og cirkulationspumpen kører. Returvandet er imidlertid koldt - og der er ingen varme i radiatorerne. Der er varmt brugsvand.

Hvad kan det skyldes?

Hvad kan gøres?

Problemet er opstået efter at fyret har været sluttet nogle dage. Radiatorerne er udluftet. En motorstyret ventil som fordeler vand til varmtvandsbeholderen fungerer OK (kan bevæges manuelt)

Kan der f.eks. være en "prop" et eller andet sted i radiatorsystemet?

Kan der være problemer med varmeveksleren, selvom der produceres varmt vand i fremløbet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 10:57

To muligheder

Enten hænger stifterne i radiatorventilerne. Eller har du luft i pumpen, eller denne sidder fast.

Pil termostaterne af og motioner stifterne. Træk ikke for voldsomt i dem. Så risikerer du stiften ryger ud.

Der sidder en stor skrue foran på pumpen. Løsn den. Mærk med en skruetrækker at ankeret render rundt. Ellers så hjælp den igang. Der render lidt vand ud det betyder ikke noget. Sæt skruen på igen. Evt efterfyld med vand og udluft igen.

Kommentar
Fra : Borger01

Dato : 14-10-09 11:41

Tak for rådene, som desværre ikke har givet varme.

Jeg har mistanke om en "prop" eller eller andet sted. Desværre er der ingen filtre nogen steder.

Er det nogen idé at "skylle radiatorsystemet igennem" ?

Og hvordan kan det mon gøres?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 11:50

Altså pumpen kører (du har haft en skruetrækker inde og mærke). Du har ingen luft i pumpen. Dine ventiler er motioneret og bevæger sig alle. Røret ned ved fyret er varmt. Radiatorerne er kolde.

Har du haft vandet af anlægget?

Snakker vi en eller flere etagers ejendom?

Skylning kan være fornuftigt. "Proppen" er sansynligvis luft. I sjældne tilfælde kan der sætte sig skidt i radiatorventiler.

En fagmand kunne hjælpe dig på meget kort tid, vil jeg gætte på. Det er lidt svært at "fjernreparere" når man ikke har set installationen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 14-10-09 11:51

Hvis du kører med udekompensering, kan det også være udeføleren der er gået og derfor tror det er varmt.

Kommentar
Fra : Borger01

Dato : 14-10-09 13:23

Tak for de gode råd. Jeg har tidligere haft problemet med udeføleren som nu er afmonteret.
Jeg kontakter en fagmand, og tror at gennemskylning er en idé. Desuden er jeg kommet til at tænke på, at selvom cirkulationspumpen "snurrer" fungerer den måske ikke som den skal.

Godkendelse af svar
Fra : Borger01

Dato : 14-10-09 13:24

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 13:27

Netop derfor skal du have proppen af. Det udlufter pumpen, og du kan med en skruetrækker hjælpe den igang, hvis den står fast.