/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
skel
Fra : movser
Vist : 1141 gange
50 point
Dato : 13-10-09 16:48

Nogen der ved noget. Mine naboer spurgte for 3 år siden om vi skulle fælde den fælles hæk og sætte hegn op, det lød godt indtil de bestemte det skulle være et naturhegn med bark. Det var jeg ikke intereseret i så de valgte at fælde hækken så rødder og stubbe stod tilbage. Dette umuliggjorde at det nye hegn ku stå i skellet så de satte det på deres egen grund. Jeg fik så fornøgelsen af at fjerne stubbe og rødder fra hækken. Nu er det imidlertidig rigtig grimt hos mig solsiden barken skaller af i store flager og piller jeg det løse af får jeg besked på at lade være det er deres og står på deres grund. Det falder meget i højden fra 1.80 til ca 1.50 jeg har så plantet kirsebærlauerbær men det tar jo år inden de er deroppe hvor det kan skjules. Nogen der ved reglsæt for denne sag, gider ikke være uvenner men vil sku ikke irettesættes som en uartig pige.
tak for svar.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-10-09 16:59

Hej.

Vil foreslå dig at henvende dig ved din kommunes hegnsyn.
De kan kigge på det og evt afgøre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-09 17:02

Inden et besøg hos kommunen, kan du lige læse lidt af hegnsloven her

http://www.hegnsloven.dk/

og som jeg ser det, har naboen ret (dumme skid) det er hans hegn, han har selv købt og betalt/opsast det på egen jord

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-10-09 17:06

Husker et program på DR, mener det var sidste år.
Hvor naboer nærmest var i krig pga sådan noget.
God "underholdning" men egentlig forfærdeligt for de implicerede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 17:38

Inden du går i gang :

Jeg har haft en lign. sag. En dag i december kom jeg hjem og beboeren forenden havde skåret hækken ned til 3o cm.
Jeg "flejnede" fuldstændig fordi det var gjort uden min medvirken. Han havde en filosofi om at det var den eneste måde at redde hækken på. Det var muligt, men jeg ville ikke gå at kigge 3-4 år ind til ham.
Jeg skrev og lagde billeder osv ved til kommunen. Deres konklusion var, at det bedste var at jeg talte med ham selv og at det var yderst svært at forfølge osv,
Nå, men det er en længere historie....jeg spurgte om hvordan jeg skulle forholde mig hvis, jeg på min side ville oprette et hegn eller lign.
De sagde, at hvis jeg ikke skulle have ham på "halsen" skulle jeg stille det min. 1 meter fra skæl og det lyder det jo ikke til at din nabo har gjort.

Det endte dog med, at jeg satte et midlertidigt flethegn- men 1 meter fra hækken og han betalte efter lang snak ½ delen af udgiften.

Så jeg tror at hegnsynet i de fleste tilfælde vil anbefale at du selv laver en aftale, men hvis du skal klage, så prøv den der med at det står så tæt på skellet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 17:41

Og --- at de ikke har været med til at plante en ny hæk i skellet, glemte jeg lige.

Kommentar
Fra : movser

Dato : 13-10-09 17:46

Det står måske 20 cm på deres grund, men jeg mener det er sku da mig der skal se på bagsiden og i og med at solen står og bager slipper det grimme bark og det ser frygtelig ud. Det er det de mener jeg ikke må røre. Altsåta de størstestk. af
Det står kun på deres grund fordi de ikke gad rødder og stubbe fra hækken, det har jeg gravet væk.
Jeg vil ingen udgift ha på hegnsmand.
Naboskabet skal helst også bevares så vi kan sige goddag når vi mødes. Men jeg har masser grund så jeg er skide ligeglade med deres 20 cm som de åbenbart går meget op i de har foræret mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-09 18:15

movser..........jeg syntes du skulle tage et par øller med ind til naboen, og spørge om de ikke vil være så søde, at de i det mindste gør noget ved hegnet så det bliver pænt at se på

Hvis det bliver sværtet, holder det jo også længere

Smuller54.........hvis hækken er en ligusterhæk, har din nabo ret i, at den kan reddes ved at blive klippet langt ned, og den gror hurtigt op igen...........men det er meget forkert af ham, at gøre det uden at spørge dig

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 18:40

Yes jeg ved det Nordsted1- ville ikke fortælle en historie så lang...
Manden havde jo ret, hækken er fin idag, det tog 4 år, men det var bare det at jeg ikke var taget med på råd, som gjorde mig flintrende arrig. Og jeg gad ikke se på deres "l..." i 4 år.
At vi skulle en masse ævl og skævl og truende adfærd inden vi fandt løsningen, det var så det.
Det jeg ville fortælle var bare, at deres hegn er opsat, ligesom mit på egen grund. Det gør at hegnssynet, næsten ikke vil røre ved sagen. Det er rigtig dårligt ikke at tale sammen, hvis man vil have en ny hæk- så er rækværket meget tæt på skel, fordi en ny hæk vil have det svært- alt efter lys selvfølgelig.
Hvis man ikke vil betale for hegnsyn, kan det være svært at overtale nabo til at føre det hele tilbage til Normalen- altså
De burde--- være med til at betale en ny hæk, men jeg tror efter min erfaring, ikke at hegnssynet vil være særlig behjælpelige og det vil under alle omstændigheder ikke føre til et fortsat godt naboskab. Så "ølverne" er også min bedste anbefaling. Men sikke nogen sk...ri...
Ja, jeg kan godt mærke, at jeg føler meget med dig Movser- og mit blod kommer helt i kog

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-10-09 19:42

Altså, det skulle have været tager op for 3 år siden da de fældede hækken og ikke nu.... MEN... Det de gjorde; hvis hækken står i skel; er klart en ulovlighed i forhold til hegnsloven.... Fælles hække/hegn må man ikke bare fjerne...

Så juridisk har du "krav" på at de genetablere en tilsvarende hæk, men efter 3 år konklusionen nok være at du har "stiltiende acpteret"

Men som andre siger så er den med øllerne en go løsning mange gange... Det er ihvertfald den måde man ka komme længst med... Men man ka jo så sige at den glemte de så lige....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 20:07

Citat
Altså, det skulle have været tager op for 3 år siden da de fældede hækken og ikke nu.... MEN... Det de gjorde; hvis hækken står i skel; er klart en ulovlighed i forhold til hegnsloven.... Fælles hække/hegn må man ikke bare fjerne...

Ja, det var også mit udgangspunkt, selvom vores hæk ikke var fjernet helt, men i praksis i min kommune- var de ikke meget for at røre ved sagen- slet ikke hvis jeg ikke havde prøvet alt inden.Og sagde de, at hvis jeg valgte at køre sagen, ville det under alle omstændigheder blive et kompromis- for nu var hækken jo skåret ned- så det jeg sparede ved at køre en sag- investerede jeg i mit eget hegn.
Movser vil ikke køre hegnssyn, kan kun true med det... som indfaldsvinkel til at få naboen i tale. Men det er nok ikke lige det der fører til fortsat godt naboskab.

Omvendt skal de jo ikke gå og belære og være kritiske overfor, hvad der sker på den anden side af hegnet.- Men hvis de ville køre en sag på det - så lad dem dog det.

Kommentar
Fra : movser

Dato : 16-10-09 19:53

til expres

Er stiltiende accepteret også den anden vej. Jeg mener jeg er træt af at hører på at de faktisk ejer noget af den jor inde hos mig. Jeg har jord nok, tænker også på når de sælger hvad så det drejer sig om 50 cm immervæk en del meter løbende.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-10-09 21:43

Nej man kommer ikke til at eje andre matrikeler (dele her af) men man kan vinde hævd på at ha brugsretten men mener man så skal over (25?) 30 år... og det ka stadig være svært... Men i tilfælde af at de sælger og den nye ejer ikke kommer på på din side af hegnet og holder dette stykke ka man vel sige du har brugsret.... Men da skel ofte er noget som ka "flytte" sig med årene, så vil man nok i et sådan tilfælde få landmåleren til at sætte skellet af på ny... Og står der så en stor hæk en halv meter ved siden af så vil et hegnsyn nok sige at hækken er fælles og skel er på nabo side af hæk... men er det et hegn, så vil det nok være skellinien som er skel... Men dette er KUN min formodning.... Det er jo et flydende område....