/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ussr Tozz
Fra : Johnzon
Vist : 5463 gange
50 point
Dato : 13-10-09 14:04

Jeg mangler et ekstra gevær til havjagten. Nu ser jeg så, at Korsholm har et Ussr Tozz haglgevær på tilbud til 1700 kr.
Er der nogen herinde der erfaringer omkring Tozz geværet ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-10-09 14:38

Hejsa!
Kender ikke det våben, meeeen--alene prisen får mig til at stejle, man får som regel hvad man betaler for og en haglsprøjte der er billigere end end luftbøsse??? lyder i mine ører ikke rigtigt.
Håber der dukker een op der kan hjælpe dig.
Jeg bruger selv en Brno på havet---robust gevær til en fornuftig pris.
Knæk og bræk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Johnzon

Dato : 13-10-09 16:58

Hej Dabj.
Jeg studsede også over prisen. Men i følge oplysninger fra Korsholm, skulle der være masser af jægere der benytter omtalte gevær på havet.
Derfor fik jeg den gode ide, lige at forespørge på Kandu, om der var nogen der evt. bruger det - eller har brugt det.

Trangboringen på gæveret er; 1/1 og 1/2 - Så alene der, kræver det squ sin "mand" når først hagl nr. 1 - 2 i 32 g. ladning skal igennem løbet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-09 07:05

Til den pris kan du jo prøve, hvis ikke den holder til miljøet er det ikke verdens undergang.
Boringen er ok til det brug.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-09 13:13

Hej Johnzon.

Du har ret, der er en del jægere der bruger Tozz til havjagt.

Du skal bare være klar over, at Tozz ikke er godkendt til at skyde med stålhagl. (Men jeg er sikker på, geværet kan holde til det)

Og som du selv siger, er dens boring, 1/1 g 1/2 trangboret - men du kunne jo evt. besøge en bøssemager og få løbene boret op.

Med hensyn til prisen.

Russiske Rubler er = 19 øre værd - Såeee, der er jo ikke noget at sige til geværet er billigt.

Hvis en amerikansk dollars var 19 øre værd - hvad tror du så prisen på f.eks. Winchester var.?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 17:56

Hej Johnzon.

Jeg formoder at der er tale om den hæderkronede TOZ, som nok er et af de mest anvendte haglbøsser i det gamle Sovjetunionen. Den er typisk russisk - og der er ikke kælet for detaljerne. Men den virker - og så er den naturligvis trykprøvet til moderne jernhaglsammunition - altså 1200 kg pr. cm2. . Det er jo ikke nogen oldsag. Der er ikke produceret en eneste 12/70`er efter 2. Verdenskrig, som ikke er trykprøvet til 1200 etc. .Jeg kunne da godt tænke mig at se beviser for, at den ikke skulle være trykprøvet til jernhagl.

Der opstod mange misforståelser i forbindelse med indførelsen af jernhaglene. Folk valfartede til bøssemagerne, og i tusindevis af jægere fik ødelagt deres bøsser. Årsagen var, at de første jernhaglspatroner ikke var forsynet med haglskål - og derfor ville der være risiko for løbssprængninger ved for hård trangboring.
Nu er alle moderne jernhagpatroner forynet med haglskål - og problemet er pist væk. Derfor skal du heller ikke få bøssen åbnet, hvis du skal bruge den til havjagt. Her skal du simpelthed bruge mindst et fuldt trangboret løb.

Med venlig hilsen
Tonganeseren

Har man en haglbøsse fra før 2. Verdenskrig, hvor den kun er trykprøvet til 1000 kg. pr. cm2, skal man nok være mere forsigtig med hvilken ladning man bruger.

Men køb du bare Toz`en. Den er trykprøvet og klar til jernhagl. Faktisk et rimelig godt tilbud fra ellers hundedyre Korsholm.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-09 18:13

Hej Johnzon.

Der er startet en Toz-debat på Jagtformidlingen.

Og jeg gentager atter, Toz er ikke godkendt til brug af stålhagl

Citat
Der er ikke produceret en eneste 12/70`er efter 2. Verdenskrig, som ikke er trykprøvet til 1200 etc.

Vrøvl, Tonganeser.

Citat
Men køb du bare Toz`en. Den er trykprøvet og klar til jernhagl. Faktisk et rimelig godt tilbud fra ellers hundedyre Korsholm.

Nej, den er ikke.
Men geværet kan sagtens klare stålhagl - men den er ikke godkendt til det.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 19:50

Og jeg gentager atter, Toz er ikke godkendt til brug af stålhagl skriver Heidi-Ho.

Vil du venligst begrunde din påstand med faktuelle oplysninger.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 19:51

Og hvilke kriterier gælder for en godkendelse til anvendelse af jernhagl - det er ikke stål der bruges???

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 20:04

Lad os bare skære gennem til benet - i stedet for at spilde sagesløse læseres tid.

Man kan ikke anvende damascerede piber til stålhagl.

Moderne haglgeværer er trykprøvet til 1350 Bar og kan derfor håndtere jernhagl. Da 99% af alle moderne haglpatroner højst udvikler 850 Bar, er der masser at give af - selv med ældre bøsser, som er trykprøvet til 1000 Bar.

Derfor kan enhver ejer af en 12/70`er bruge jernhagl - selv om løbene er fuldt trangborede, idet alle moderne jernhaglspatroner er forsynet med en haglskå.

Når Heidi-Ho nu hævder, at den moderne TOZ ikke er godkendt til jernhaglspatroner, er det ren og skær vrøvl, som udelukkende udmunder af manglende viden om emnet.

Men, Heidi-Ho! Lad os nu læse dine argumenter. Og benyt kun argumenter af faktuel karakter. Vi er mange der imødeser dine kommentarer.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-09 20:58

Tonganeser, din invitation til at diskutere faktuelt modtager jeg med glæde.

Lad os starte.
Du påstår;
Citat
Der er ikke produceret en eneste 12/70`er efter 2. Verdenskrig, som ikke er trykprøvet til 1200 etc
.
Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Der findes masser af efterkrigs-bøsser der f.eks kun er trykprøvet til 850 - 900 bar.

At Toz'en kan holde til de danske stålhagl i nr. 3,4,5,6,7 er jeg ikke i tvivl om. Det har jeg også påpeget i de indlæg jeg har skrevet før.

Citat
vrøvl, somNår Heidi-Ho nu hævder, at den moderne TOZ ikke er godkendt til jernhaglspatroner, er det ren og skær udelukkende udmunder af manglende viden om emnet
.
Nej det er ikke vrøvl - og jeg gentager gerne mit statement - Toz er ikke godkendt til stålhagl.

Hvor jeg ved det fra.?? Jamen kære ven, jeg ville aldrig påstå noget jeg ikke anede en dyt om.
Jeg har det fra forhandleren af omtalte bøsse...

Okay, du kalder haglene for jernhagl - og jeg kalder dem for stålhagl. Skal vi ikke bare være enige om, at i daglig tale, blandt jægere, kaldes haglene for stålhagl.?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 21:04

Mens vi venter på Heidi-Ho`s kommentarer, vil jeg lige tilføje lidt til debatten.
TOZ er en uhyre robust skyder, som er næsten umulig at skyde i stykker. Hvis man kan leve med den lidt grove finish, er det en god bøsse at have med på havet.
Da amerikanerne begyndte importen af TOZ, anbefalede den amerikanske importør, at man ikke brugte "steel-shot" i fuldt trangborede løb. Men dette havde at gøre med datidens "steel-shot" patroner, hvor man bare hældte jernhagl i hylstret - altså uden skål.
Men sådan er det jo ikke i dag. Nu bruger man superekspanderende haglskåle og fylder fint plastikgranulat ind mellem haglene, så det hele kan give sig i skuddet.
På TOZ`s hjemmeside står der intet om riskikoen ved at bruge "steel-shot" i bøsser med hel trangboring, og når Johnzon i morgen ringer til Korsholm og spørger, om han må bruge "steel-shot" i bøssen, så vender vi tilbage til probelamtikken. Jeg ringer i hvert fald.

Jeg har anvendt ordet "steel-shot" - som man kan læse. Det er derfor man herhjemme bruger ordet "stål" om jernhagl. Amerikanerne har kun et ord for jern - og det er "steel". Herhjemme skelner vi mellem flere typer jern - hvor forskellen på stål og jern udgøres af indholdet af kulstof. Amerikanerne bruger også ordet "iron", men her betyder ordet "støbejern".

Der opstår lettere problemer, jo hårdere en jernlegering er - altså i en jernhaglspatron, fordi hærdet stål ikke giver sig meget i "det lange løb". Jo blødere jernlegeringen er, jo mere kan skidtet give sig.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-09 21:10

"Mens vi venter på Heidis kommentar......." ......Må jeg være fri. Kig ovenover dit eget indlæg

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 21:16

Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Der findes masser af efterkrigs-bøsser der f.eks kun er trykprøvet til 850 - 900 bar.

Giv mig bare 1 ekspempel - og jeg holder kæft i en uge.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-10-09 21:41

Nu frister du mig, Tonganeser.
I morgen åbner jeg våbenskabet og kigger på de 2 AYA'er jeg har stående - President og The Prince, jeg er næsten 100% sikker på, at de "kun" er trykprøvet til 950 bar.

Imellem tiden kunne andre Kandusbrugere lige tjekke deres våben.
Helst våben fra før 1980

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-09 22:31

Hvad var det nu lige Johnzon spurgte om??
Skal alle spørgsmål i dette forum nødvendigvis laves om til privat diskutionsklub.
Undskyld Johnzon, men du får nok ikke mere ud af denne tråd.
Ps. Fjerner fluebenet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-10-09 23:11

Det er jo ikke rigtigt. Indtil for nuværende er der tale om en helt igennem sober diskussion - og som sidegevinst kan læserne se Heidi-Ho få ret i sin påstand, idet jeg lige har fundet en gammel AYA Hunters Gun frem fra bagerste ende af våbenskabet. Har ikke set den i et par år. Men den er fra 1964 og er trykprøvet til 900 kg fra producentens side.
Sådan kan det gå, og det viser sig også, at man kan finde nogle få typer især spanske og belgiske bøsser frem - produceret før 2. Verdenskrig, som alle er trykprøvet til 900 kg - men som er markedsført efter 1945 på det danske marked.

Jamen, så går turen til et frivilligt eksil i en uge, hvor alt står i jagtens tegn.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-10-09 09:57

På mine 2 AYA'er står 950 kg.

Kommentar
Fra : Johnzon

Dato : 15-10-09 10:52

Hej

Det lader til at geværet godt kan bruges til havjagt. Jeg har sideløbene fulgt en debat på jagtformidlingen.

Jeg har ringet til Korsholm og bestilt geværet. Det ankommer tirsdag/onsdag.
Samtidigt forespurgt om geværet var trykprøvet til stålhagl - det er det ikke.
Ifølge sælgeren, er der mange havjægere der benytter geværet, og han var ikke i tvivl om, at det sagtens kunne holde. Men det er ikke godkendt til stålhagl.

Foreløbig tak for svarene.

Og hvad gør jeg så nu?
Annulerer tråden, eller hvad?

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-09 12:36

Hej Johnzon.

Tillylkke med købet af Toz'en - den bliver du glad for.
1.700 kroner.!!!! UHA, det ' billigt......

Til Tonganeseren.
Du skrev;
Citat
Sådan kan det gå, og det viser sig også, at man kan finde nogle få typer især spanske og belgiske bøsser frem - produceret før 2. Verdenskrig, som alle er trykprøvet til 900 kg - men som er markedsført efter 1945 på det danske marked.

- og i citatet skal vi lige lægge mærke til
Citat
produceret før 2. Verdenskrig, som alle er trykprøvet til 900 kg - men som er markedsført efter 1945 på det danske marked
.
Du vil ikke rigtig indrømme at du har taget fejl.
Men jeg kan så fortælle dig, at Miruko 12/70 type MK 60, som er produceret sidst i 1980'erne, er trykprøvningsstemplet = 900 kg. Det samme gør sig forøvrigt gældende for Miroku 12/70 af typen MK 70 - også produceret sidst i 1980'erne, her viser trykprøvningsstempletogså 900 kg.

log ind på jagtformidlingens debatside under haglvåben, der står det med Miruko'erne sort på hvidt.

Såeee, Tonganeser, du bliver nødt til at indrømme du har taget 200% fejl.

Vil det så sige, at du holder kæft i 2 uger.?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-10-09 09:22

Hej Johnzon

Tillykke med din nye haglbøsse.

Du har spurgt om, hvordan du afslutter tråden. Du gør følgende:

Log dig ind på KanDu.
Hvis du hos én af deltagerne synes at have fået et brugbart svar, accepterer du blot vedkommende nederst på kommentaren - således !

Venlig hilsen
Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : Johnzon

Dato : 20-10-09 18:40

Tak for svaret Heidi-Ho.