/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Mont. af køleskab på opvaskem.
Fra : topaware
Vist : 3637 gange
100 point
Dato : 13-10-09 13:01

Jeg vil gerne sætte et køleskab ovenpå en opvaskemaskine, men har mødt lidt skepsis fra min hvidevareforhandler. Er der nogen her, der har erfaring med dette? Jeg forestiller mig enten en vaskesøjlemodel eller, hvis dette bliver for ustabilt, at lave en vægmonteret hylde, som samtidig hviler på opvaskemaskinen, og som køleskabet kan stå på.
På forhånd tak for jeres råd.
Vh Martin

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 13-10-09 13:10

jeg ville nok lægge en tyk træplade på opvaskemaskinen og fastgøre den på bagvæggen, så den ikke "kører" med ud når døren åbnes. Evt. også en liste på den plade så køleskabet ikke kurer ud over kanten.
Køleskabet må ikke stå og vride for så lukker døren ikke tæt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-10-09 13:12

Dårlig idé, især når vaskemasinen centrifugerer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-10-09 13:13

vaskemaskinen skulle der stå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 13:14

Stig - det er vist en op-vaskemaskine.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-10-09 13:27

Ja så skulle jeg alligevel have taget brillerne på. Når det er en OPvaskemaskine kan jeg ikke se problemet. med eller uden briller

Kommentar
Fra : topaware

Dato : 13-10-09 13:29

Ja det er ganske rigtigt en opvaskemaskine, og da den ikke laver de store vibrationer, forstod jeg ikke helt min forhandlers skepsis. De eneste problemer jeg kan forestille mig er, at opvaskemaskinen ikke kan holde til køleskabet / at køleskabet kræver mere stabilitet end opvaskemaskinen leverer.

@Eyvind - det lyder som en fornuftig løsning, men kan man ikke blot bruge en vaskesøjle-model? Eller tror du ikke rammen i opvaskemaskinen er stærk nok til at skabe et stabilt underlag?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-10-09 13:40

Jeg ville også vælge Eyvinds model med en plade ovenpå opvaskemaskinen - på den måde flytter du vægten ud på opvaskerens ramme, og så kan jeg ikke se nogen problemer i at sætte et køleskab ovenpå .......

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-10-09 13:45

Jeg ville nødigt at min opvaskemaskine begyndte at centrifugere. Det var dagens gode, tak for den. Fik nogle meget sjove billeder ud af den.

Det eneste jeg synes der kan blive et problem, er måske at varmen fra opvaskemaskinen måske kan påvirke køleskabets effiktivitet. Kan mindes noget med at en fryser virker bedst og mest effektivt, hvis den kan komme af med den varme den laver. Men det er der sikkert nogen der ved noget konkret om det også er aktuelt for de køleskabe der laves i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 14:02

tror du ikke rammen i opvaskemaskinen er stærk nok til at skabe et stabilt underlag?

Nej, for køleskabet træder på 4 punkter og det kan opvaskemaskinens topplade nok ikke klare.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-10-09 14:08

Som Eyvind siger:
Citat
Nej, for køleskabet træder på 4 punkter og det kan opvaskemaskinens topplade nok ikke klare.

derfor en plade ovenpå opvaskeren, så du fordeler vægten af køleskabet og flytter det ud på kanten hvor opvaskeren er mest stabil

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-10-09 14:11

Jeg tror at du kan lave en søjle uden plade imellem, men vil du være sikker så sæt dog den plade imellem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 14:31

Stig - prøv lige at tage toppladen af en opvaskemaskine, så vil du se hvor svag den er til at bære et køleskab på kun 4 punkter.

Ps. De gamle Hobart Kitchenaid opvaskemaskiner kunne godt have klaret det.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-09 14:34

Hmmm..... dårlig ide......der vil blive et problem med meget is i bunden at køleskabet, for når opvaskeren varmer vandet op og når den skal tørre porcelænet.... har set flere døje med is i bunden af køleskab/fryseskab.......

Bassebo...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-10-09 14:52

Støttepunkterne ligger jo netop ude i kanterne olg hjørnerne på OPvaskemaskine. det vil også være en dårlig vaskemaskine hvis den slipper varme ud det gør min ikke, den er isoleret ellers havde min bordplade nok ikke haft det så godt

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-10-09 15:09

Det er stadig en opvaskemaskine!!!!!
De skal af med en masse varme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 15:18

Det med varmen ville også være min største bekymring- min opvaskemaskine er spritny og bordpladen bliver altså varm.
Den ødelægger ikke pladen, men varmen kan altså mærkes gennem en 3,5 cm. tyk bordplade
Det kan betyde at køleskabet kører oftere for at køle ned.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-10-09 15:26

Det er lige der jeg vil hen. Det bliver sværere for køleskabet at komme af med den varme den producerer for at lave kulde, så der er i hvert fald ingen tvivl om at køleskabet bliver dyrere at have kørende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 15:30

Is dannes på kølefladen og ikke i bunden af køleskabet.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-09 18:46

Det kan du da sagtens, de skal bare ikke røre hianden. Du skal være 100% sikker på at fløden bliver til smør, og alt andet vælter rundt inde i køleskabet.

Køleskabet kan formentlig sagtens holde til rystelser, men kan indholdet ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-10-09 22:03

thulin ???
Citat
Køleskabet kan formentlig sagtens holde til rystelser, men kan indholdet ?

hvor meget ryster din opvaskemaskine ???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-09 22:09

@bennymanden ha ha ha, ja den havde jeg da læst forkert.

Sikke meget sjovt man kan få på engang.

Kommentar
Fra : topaware

Dato : 14-10-09 14:37

Tak for alle de mange gode råd! Jeg sætter en plade imellem og håber det bedste.
Vh Martin

Godkendelse af svar
Fra : topaware

Dato : 14-10-09 14:39

Tak for svaret Eyvind.