/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalket væg
Fra : AsmussPro
Vist : 5199 gange
100 point
Dato : 12-10-09 17:31

Hej allesammen,

jeg er ved at renovere endnu et rum i mit hus. I den forbindelse er jeg stødt ind i en væg hvor der, efter at jeg har pillet 14 lag tapet af, nogle steder sidder et meget tykt lag ( mange lag) kalk. Resten af væggen en lappet med forskellige former for mørtel og spartelmasse.
Mit spørgsmål går nu ud på, hvordan kan jeg få fjernet denne kalk (det smitter helt vildt af). Skal jeg bare pudse det over, skal jeg skrabe det af (hvilket jeg faktisk har været i gang med, men håber at jeg kan slippe) eller findes der en eller anden fiks måde at fjerne det .

Hilsen
AsmussPro

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-10-09 17:48

Hvis du begynder at skrabe det af - skal du under alle omstændigheder pudse bagefter- Det efterlader som regel en masse hakker og dybe fuger.
Vi sprang over efter at have skrabet på et loft og smurte noget stads på, som skulle udjævne det, men desværre- det kan stadig ses.
Når jeg møder det gamle kalk, som forrige ejer ikke har vasket ned, under tapetet- er det typisk de steder hvor tapetet ikke sidder fast.
Efter min bedste overbevisning er der ikke andet end at vaske det ned(af). Et værre svineri.

held og lykke med det videre (hårde) arbejde

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-10-09 18:10

Hvis det er kalk kan det syres væk med saltsyre, det kræver rigtig voldsom udluftning briller handsker osv og så skal der skylles skylles og skylles med vand . Når du så er nået ind til murstenene må du jo tage stillng til om der skal pudses /vanskures /kalkes igen eller andet .
Ja et vådt svineri forestår !

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-10-09 18:11

Er du sikker på at det er kalk og ikke limfarve? Men under alle omstændigheder bør det vaskes ned med en blanding af grundrens og vand!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-10-09 20:37

hvis det er kalket har du to muligheder:
1. skrab det løse af (her hjælper et hakkejern og en stiv kost gevaldigt)
eller
2. sandblæs det

det er vigtigt at få det løse af.
hvis du vil male det skal det HELT væk, ellers skaller det bare af

den med syren, glem det det er farligt og usundt for resten af huset

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 12-10-09 21:31

Hvis du kan pudse vægge op er det nemmest, at hakke pudsen af, og det støver ikke så galt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-10-09 22:49

Du skal bruge en diamantsliper til at fjerne kalken med, det virker er selv i gang med det.

Og biltama har den. Harlnyborghar den også og er også billiger, der købte jeg min.
Men det støver aH..... til, så det er med støvmaske, briller osv.

http://biltema.ecbook.se/biltema/122/dk/

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-10-09 22:53

Biltema nr. der skal søges på er 20-813 og prisen er kr. 219,- og så skal du bruge en hvinkelsliber, der har jem & fiks en god en til kr. 188,-

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-10-09 23:11

Diamantsliber og hakkejern- og sandslipning er efter min mening alt for drastisk.
Der er tale om kalk som skal vaskes af og så skal diverse huller repareres.
Så vidt jeg har forstået fejler væggen ellers ikke noget, så der skal vel bare findes ind til pudset på væggen.
Noget af det der bliver foreslået, svarer jo næsten til at fjerne alt ind til murstenene og det er der vel ikke tale om - ellers har jeg da misforstået.
Min far kalkede altid lofterne og vaskede dem igen næste gang -inden ny kalkning- han vaskede af med alm. salmiakspiritus blanding, i en tynd udgave, inden de igen fik ny kalk.

Det er en meget langsommelig proces og derfor går vi ofte igang med spatel og alt muligt hakkeri og så kræver det for alvor en oppudsning efterfølgende.
De steder at det skaller i mit hus, er der, hvor der er påført andet ovenpå kalken uden nedvaskning- og det er svært at komme af med. Så skal man først igennem plastmalingen, inden man kommer ind til kalklaget og så skal der skrabes/slibes, og så skal der vaskes og så skal der pudses op.
Jeg har forstået, at der ikke er tale om at der er malet med plastmaling, idet vi taler om 14 lag tapet.

Kommentar
Fra : AsmussPro

Dato : 13-10-09 12:30

Tak for de mange gode. Jeg synes nu bedstom svarene fra smuller54.
Mange tak for det smuller

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 12:44

God arbejdslyst

Håber for dig at det bliver pænt.

mvh Smuller

Kommentar
Fra : AsmussPro

Dato : 14-10-09 11:58

Hej smuller54,

nu har jeg to gange accepteret dit svar en gang for nogle dage siden og så igen i dag, skulle du så ikke få pointene og svaret skulle være låst????

Jeg har ikke været med så længe, men jeg har da tidligere fået det til at fungere.

How to do????

Hilsen
Kirsten

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-09 17:04

så vidt jeg husker, skal du udover at acceptere svaret, nederst give stjerner for besvarelsen og tryk send -
mvh smuller

Godkendelse af svar
Fra : AsmussPro

Dato : 20-10-09 08:57

Tak for svaret smuller54. Nu lykkedes det endelig