/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
BagermesterStottrup
Fra : svendgiversen
Vist : 3187 gange
500 point
Dato : 20-04-03 13:32

Et blødt forsøg på at videreføre et ufærdigt projekt fra i vinter:
Old uncle Sigurds Stottrups nulevende Støttrup slægtninge i Danmark,
(han er nu snart 87 år, så det begynder at haste).

Vi nåede frem til hans farfars søskende:

"
Joseph blev gift 2 gange, anden gang med Else Katrine Kollerup,.
Sammen med hende fik han 6 børn:

-Hans Martin født 1849
-Maren Christine født 1853
-Alfred Peter født 1854
-Sofus, onkel Sigurds farfar, født 1856
-Carl Emil født 1858
-Doris Elisabeth født 1860.
"

Heraf fandt vi at Hans Martin havde en søn Jaques Schibbye Støttrup født 1878,
og denne havde en datter Ellen født 1912. Så stoppede vore net-informationer.

Slægten boede jo i Viborg,
nu har vi fået oplysninger om at der var en bagermester i Viborg:
Niels Christian Støttrup, som måske er beslægtet med ovennævnte,
og dermed med onkel Sigurd.

Hvem kan finde oplysninger om Niels Christian Støttrup,
bagermester i Viborg indtil midt i 1900 tallet?

Senere kommer de svære spørgsmål, hans relationer til onkel Sigurd.

Ud af 195 nulevende Støttrup familier har vi nu fundet ca 120,
overvejende Skamris, Borup og Thyholm slægterne,
samt nogle få fra Jens Støttrup slægten, en sidegren til onkel Sigurds.
Alle fra Støttryp Syd ved Hvilsom.
Herudover er der et par slægter fra Støttrup Nord ved Farsø,
bl.a. Støttrup Thomsen slægten.

Denne søgning via udelukkelse er dog for ressourcekrævende.
derfor det nye tiltag; fortsat God Påske, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-04-03 15:24

Hej Svend!
Hvis "en-eller-anden-venlig-sjæl", slår op i en vejviser for Viborg for 1915-1920érne og finder bagermesteren. Så er det måske muligt at finde ham i en FT for 1921 (sammen med alder og fødested)?

Det samme kunne jo ske med alle andre Støttrup´er i Viborg indtil 1921 (80-årsreglen).

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-03 17:56

Tak Jeannie, men der er vist ingen venlige sjæle i Viborg?

For at motivere dem; det er ham her, der leder efter sine danske slægtninge;
eftersom han snart er 87 år og aldrig har boet i Danmark, skriver han jo godt dansk.
Det sidste mail fra onkel Sigurd Stottrup, som jeg lige har modtaget:

"
Ja, Bogetrerne, det er et skont nanvn for et tre. Oge, tak at du svarede min questions. Kommer du nogen sinde til America? Lad mig vide nar det sker. Det er vansligt for mig at skrive pa dansk. Men jeg leger at tale pa dansk. Jeg siger danske or d til Maxyne, men hun siger ikke noget.
The good you do today, people wiil often forget. Be good anyway.
Kjarlig hilsen til jer i det ondige land,
Sigurd
"

Med håb om en fornyet Støttrup søgen,
Svend

Accepteret svar
Fra : Bolette103

Modtaget 500 point
Dato : 04-05-03 01:26

Hej Svend.

Ved ikke om dette kan hjælpe dig, men jeg ved, at der i Frederikshavn findes en familie med slægtsnavnet Støttrup, stammende fra Viborg.
Adressen er: Sønderstrand 13, 9900 Frederikshavn.
Navnet er: Maryann Støttrup; E- mailen kender jeg ikke, men du kan jo lede videre derfra.
Håber dette måske kan føre dig videre i din søgen efter dine (- og din onkel Sigurds-) aner.
Mange gode hilsener fra Bolette103.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-05-03 08:53

Tak Bolette,

jeg har haft kontakt med Maryann, men hun tilhører Skamris slægten;
en anden meget stor Støttrup familie fra samme lille landsby,
(en af hendes kusiner er med i et team, der forsøger at gruppere alle Støttrup).

God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-03 22:27

Ifølge oplysninger fra en nulevende Støttrup hed bagermesterens far Marius.
Altså ikke en af Josephs sønner, og derfor nok ikke onkel Sigurds familie.

Oplysningerne stammer fra Helmuth Munch Spanggård i KFUMs Jubilæumsskrift:
"
Bagermester Niels Christian Støttrup var ugift, f. ca. 1884 d. ca. 1954 han blev ca. 70 år.
NCS solgte forretningen i 1939 til Anker Vinter, NCS havde et sommerhus ved Hjarbæk fjord.
NCS havde en bror, som hed Marius Støttrup, der også var bager i Viborg, Marius Støttrup var gift og havde en datter, som var gift med slagtermester Viggo Olsen, de havde en slagterforretning i ”Graven” hun er døde, men de havde børn.
Hun arvede Niels Christian Støttrup hus på Kildevej 8, i Viborg.
Niels Christian Støttrup og Marius Støttrup,s far hed Marius Støttrup og han har haft den foretning, som Niels Christian Støttrup overtog og drev vider til 1939.
Der var også en boghandler Støttrup i Viborg.
"

Spørgsmålet er nu udvidet til også at omfatte oplysninger om:
-de to bagermestre Marius Støttrup: hvem var Marius den ældres far?
og
-boghandleren Støttrup: hvad hed han mere, hvor stammer han fra og har han børn??

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-03 10:26

Ifølge slægtsbogen om Jens Støttrup 1767-1845
ved vi at hans lillebror Hans 1775-1816, onkel Sigurds tipoldefar,
var nært knyttet til indre mission i Viborg.

Nu 100 år senere er bagermesteren formand for KFUM i Viborg; er der en forbindelse?
(jeg har ikke megen forstand på religiøse trosretninger).

Måske er Marius, Jens Christian og Marius efterkommere efter den 3. "mellemste" bror
Anders Støttrup 1769-1839 ? hans efterkommere kender vi ikke??

God flittig Bededag, Svend

familie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-03 18:08

>er der en forbindelse?

Ja, fundet af Støttrup hjælpere uden for kandu:

Bagermesteren, hvis fulde navn er Niels Christian Johansen Støttrup,
er søn af Johan Marius Støttrup 1850-1903, der igen er søn af Hans.

Nu mangler vi kun at finde slagtermesteren Viggo Jensens børn?
og efterkommere efter boghandleren??

Hvis vi er på for tæt på 80 års grænsen til at nævne navne i Kandu,
er I velkommen til at maile til mig: sv.giversen@mail1.stofanet.dk

Vi kan jo ikke finde nulevende slægtninge til den rige onkel Sigurd
uden at overtræde visse regler. Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-03 21:49

Vi er nu meget tæt på at at kunne præsentere nulevende Støttrup slægtninge,
for gamle onkel Sigurd Stottrup i Minnesota.

Tak til alle jer der har hjulpet os på (den lange) vej,
(efterår, vinter og vår; i flere afsnit; med samlet over hundrede bidrag).

Så dette spørgsmål vil snart blive lukket,
hvem vil tjene nogle billige points ved at svare på de sidste spørgsmål?

Bagermesteren er på plads,
så blot enkelte efterkommere efter enten slagtermesteren eller boghandleren
vil udløse den store gevinst på 500-600 gyldne kandu points.

"Bagermesteren, hvis fulde navn er Niels Christian Johansen Støttrup,
er søn af Johan Marius Støttrup 1850-1903, der igen er søn af Hans.
"

>nu mangler vi kun at finde slagtermesteren Viggo Jensens børn?
>og efterkommere efter boghandleren??

På vegne af Stottrup familien, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-03 22:01

Hvorfor kan jeg ikke øge point for besvarelse ud over de 500 points ?

I en tidligere udgave af samme spørgsmål var vi oppe på 700-800 points ??

Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-03 22:00

Tak for svaret Bolette103.

Som nævnt, har slægtninge uden for kandu fundet svaret,
(der er over 100 nulevende slægtninge til Sigurd Stottrup i Danmark).

I dette Kandu spørgsmål, det sidste i en lang række, har kun Jette og du bidraget,
(og hun har jo så mange points i forvejen).

Så Bolette, tak for din velmente hjælp,
(med risiko for at du overhaler mig på 10. pladsen).

Hilsen og tak, Svend.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-03 08:27

>har kun Jette og du bidraget,

Ikke Jette, selvfølgelig Jeannie,
(man kan ikke bladre mens man godkender).

Sorry Jeannie

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 01-06-03 20:28

Hej Svend!

Føler egentlig ikke, at jeg tilfulde har fortjent alle de gode point, men selvfølgelig er jeg da glad for dem.
Det afføder et spørgsmål, som jeg længe har stillet mig selv:Kan man ikke FORDELE point mellem potentielle gode svargivere her på Kandu?
Ved godt, at spørgsmålet ikke hører hjemme i denne gruppe, men vover alligevel pelsen, når du nu er så flink

Alle gode hilsener fra Bolette103.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-03 21:39

Du har helt ret Bolette,
men fordeling er ikke nok.

I dette tilfælde var der jo ingen der kom med svaret på spørgsmålet,
så man burde kunne:

uddele som nu,
eller
fordele, som du foreslår
eller
trække spørgsmålet tilbage,

som:
ubesvaret
eller
ikke længere relevant
eller
for svært for kandu medlemmer
eller ...

Der er jo ingen der læser dette,
det koster jo 50 points bare at kigge.

Hvordan får vi viderebragt disse dine guldkorn,
med mine tilføjelser.
Svend

Kommentar
Fra : henningolesen

Dato : 12-04-14 12:26

hej....
nej N.CHR. Johansen Støttrups far , Johan Marius Støttrup, er ikke søn af personen Hans som nævnes, .J.M.S´s far hed Niels Chr. Støttrup og var Kunstdrejer.
dette skrevet i det herrens år 2014, af slagterm.olesens søn, Henning S. olesen.
kan iøvrigt oplyse at Marius S. udover Gerda og så havde en datter der hedder Ella, fylder 100 år i 2014.
mvh
henning olesen