/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator der ikke virker
Fra : Mougli_97
Vist : 1142 gange
200 point
Dato : 11-10-09 12:13

Hej

Jeg har lige færdiglavet mit centralvarmeanlæg, det er blevet lavet om, da vi er ved at renovere huset.
Jeg har fyldt vand på og luftet ud, startet brændekedlen op, og fået liv i alle radiatorer på nær én. Den vil simpelthen ikke køre.
Jeg har motioneret stiften og banket lidt på røret med en hammer osv.
Nogen der har et godt råd til hvorfor den ikke vil køre når alle andre radiatorer i huset kører.
Ventilen er ny.

Mvh. Mougli

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 210 point
Dato : 11-10-09 12:22

Hej Mougli -
Dit problem kan selvfølgelig have mange grunde, men mest sandsynligt har der dannet sig en luftlomme et eller andet sted i dine rør hen til den radiator som ikke vil køre med.
Det kan ofte afhjælpes ved at du lukker for alle andre radiatorer end den omtalte, hvis den så ikke ret hurtigt kommer igang, når det er den eneste der er åben, så kan du også forsøge at fylde lidt vand på anlægget alt imens du har luftskruen åben på den radiator der ikke virker, ventilen helt åben og stadig lukket for alle de andre.
Får du først luftlommen fjernet, så skal den nok køre med.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 12:27

det kan være luft i radiatoren eller skidt i ventilen, åben luftskruen på radiatoren og tap vand ud af den og mærk on det kommer fra fremløb eller retur rør, det kan du formemme med temperaturen på røret , hvis ikke fremløbet bliver varm er ventilen stoppet af skidt.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 12:29

Hvis ventilen er stoppet af skidt, hvordan kommer jeg så videre ? Jeg håber at kunne undgå at tappe 1500 L. af anlægget.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 12:30

Når jeg tapper vand af er det koldt, der kommer ikke frisk varmt vand ned fra fremløbet desværrre.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 12:43

NED FRA FREMLØBET, det er en anden sag så er der luft i systemet over radiatoren, du skal også lufte ud på det højste sted på anlæget, det er svært at tvinge luft ned ad

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 13:08

Jeg synes nu ellers jeg har luftet alt ud, der er ingen problemer med de andre radiatorer. Og de får også rørene ned fra 1. salen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 13:27

Ja men der er luft i systemet et sted , luk alle radiatore i huset pånær den der ikke giver varme, og åben udluftskruen santidig med at du fulder vand på anlæget, så der er vand til at presse luften ud

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 13:31

Okay, det vil jeg prøve...

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 13:31

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 13:33

Prøv lige at lufte den radiatore på 1 sal, der er nærmest den i stuen der ikke virker rigtig godt ud, for det er lettet at få luften ud på 1 sal.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-09 13:38

Selvtak Mougli
Det lyder som om du har fået den til at varme - det var jo også præcis det som Hejdu58 skriver
kl. 13:27 jeg foreslog fra starten - dejligt hvis det er lykkedes for dig.
fortsat god søndag
Bennymanden

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 14:09

Det er ikke lykkedes at få den til at varme, jeg har forsøgt at løsne omløberen ved ventilen uden held, der kommer vand ud, men det løber ikke i radiatoren når der tilspændes igen, jeg har luftet ud og gjort som i har rådet mig til, intet ser ud til at fungere, jeg tror det er snavs i ventilen, men det kan jeg vel ikke fjerne uden at tappe anlægget for vand ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-09 14:15

Desværre nej Mougli - hvis du skal skille ventilen helt ad, så kommer vandet fra hele anlægget ....
jeg ville forsøge at lade det køre et par timer med alle andre radiatorer lukket og den omtalte radiator helt åben, hvis det kører igennem en varmtvandbeholder, så luk også for den, hvis du har cirkulationspumpe på dit anlæg, så giv den fuld gas - og giv det på den måde endnu en chance .....
endnu engang, held og lykke med det ....
Bennymanden

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 11-10-09 20:53

Bennymanden--> Det hjalp da jeg koblede vv beholderen fra, og skruede helt op for c-pumpen. Så kunne jeg lufte radiatoren ud, og dernæst skrue ned for pumpen igen :)
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-09 21:47

Mougli ----> dejligt at høre
ja ja - lidt tålmodighed og "gode gamle råd" kan somme tider spare een for den lange vej -
glæder mig, at du havde held med det.
Hav et godt og "lunt" efterår ..........
hilsen
Bennymanden