/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Varmelegeme til 160 liter
Fra : Steen2000
Vist : 1670 gange
50 point
Dato : 11-10-09 12:04

Har et 100W i mit 80 liter akvarie. Er det nok til det 160 liter jeg lige har fået? Skal være ca. 25-26 grader
Ligeledes pumpe, hvor stor skal den være?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-10-09 12:09

Hej Steen.
Fandt dette i et forum om akvarier,
Citat
Jeg havde for mange år siden et hjemmelavet akvarie på ca. 140 liter. Til det havde jeg et 50w varmelegeme, og det kunne sagtens holde varmen. Men jeg skulle så også kun varme det op fra ca 21 til 23 grader.

Principielt kan dit varmelegeme aldrig blive for stort. Smider du et 300w varmelegeme i din 128 L pyt, så vil den bare klare jobbet hurtigere end et 100w. Energiforbruget vil være det samme.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-10-09 12:11
Kommentar
Fra : Happy0Meal

Dato : 15-10-09 12:50

Hejsa, vi har selv akvarium herhjemme. Men det kommer også lidt an på hvilke fisk du har, der er fx. nogen fisk der skal have det meget varmt, og andre der omkring 26-27 grader, det har vores og vi har Guppyer, Sugemaller, NeonFisk, Guldfisk og andre.

God fornøjelse

Happy0Meal

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 17-10-09 22:09

Vil mene 100W er nok. Hvis dit akvarie altså ikke står et meget kolde sted.

Ang. pumpen er det jo et spørgsmål om du vil have en, indvendig eller udvendig pumpe. Jeg ville spørge din fiske mand og høre, hvad de mener der skal til, med de fisk du nu en gang har;)

VH Dennis

Kommentar
Fra : Sorthat

Dato : 18-10-09 17:02

Som tommelfingerregel kan man regne med ca. 1 watt pr liter op til 300 liter.

Kommentar
Fra : Sorthat

Dato : 18-10-09 17:11

Pumpen kommer helt an på hvilke fisk, hvor mange og hvilken indretning dit akvarie har hvor meget du fodre. Hvis du har alm. selskabsfisk og ikke overfylder akvariet (og fodre normalt), er det faktisk ikke nødvendigt med en pumpe! I hvert tilfælde kan en lille pumpe kalre opgaven. Men der er stor forskel på pumper. Når det gælder om at rense vandet er det filterets størrelse der har betydning oig ikke så meget hvor mange liter pumpen trækker i timen. Hvis du skal lave strøm i vandet og ilte det kraftigt (f.eks til malawicichlider) skal der en kraftig pumpe til, der kan trække mange liter i timen.
Men her spiller temperaturen også ind - jo varmere vandet er jo mindre ilt kan det indeholde! Så hvis dit vand er varmt (26-28 C) skal der mere iltning til. Jeg vil nok anbefale dig at holde temperaturen på 23-25 C, det er rigeligt til de flerste fisk, hvis man ikke skal yngle med dem.
Mvh Mads

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 18-10-09 17:20

Hej Sorthat. Hvad mener du med at det ikke er nødvendigt med en pumpe?
Jeg har den jo så den sprøjter vandet ud over overfladen for at ilte det. Ellers er der ikk noget der giver ilt i vandet, og hvordan får man så det?

Det er helt almindelige fisk. Det er bare et akvarie til hygge i stuen, ikke noget jeg dyrker som sådan: Neonfisk, Maller (4 små 1 stor), en ål, en krabbe, zebrafisk og diverse andre småfisk.

Har installeret det. De 100W er rigeligt til at holde temperaturen. Har slet ikke skruet helt op ikke en gang tæt på.

Pumpen er jeg lidt i tvivl om, men du siger jeg kk behøver den. Så må den være stor nok den jeg har

Hvor meget er normal fodring. Fodrer hver aften et par fingerspidser + lidt bundfoder

Accepteret svar
Fra : Sorthat

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-09 17:54

Hej Steen
jeg har haft akvarier i 35 år i mange afskykninger, så lidt ved jeg om emnet . Det er fint nok hvis den kører, og det ikke generer dig (larm eller for meget strøm i vandet). Jeg har selv et 80 liters og et 530 L. Ingen af akvarierne har varmelegme eller pumpe, men til gengæld masser af lys! Jeg har 3 x 18 W på mit 80 liters og 6 x 36 W på mit 530 liters. Der er masser af planter (de gror nemig fint med alt det lys) og ingen alger.
Jeg har fundet ud af at det mere gælder om at holde den biologiske balance i akvariet. Når den er der kører det faktisk af sig selv, med lidt vandskift og slamsygning i bunden hver 14. dag.

Der er mange måder at holde akvarie på, men nogen gange skaber man problemer for sig selv ved at gøre det for teknisk, tilsætte for mange kemikalier og for meget udstyr.

Mvh mads/Sorthat

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 18-10-09 18:52

Tak for svaret Sorthat.