/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Motion af stift i termostat.
Fra : evilfish
Vist : 1368 gange
50 point
Dato : 11-10-09 07:57

Hej

Jeg har en radiator, hvor jeg tror stiften har sat sig fast. Jeg har fået information om at jeg skal motionere en stift der sidder inde/under termostaten, hvilket giver fint mening.

Mit problem ligger i at få den af. Folk har hele tiden sagt at der er en skrue man skal pille af. Denne har jeg ikke fundet endnu. Jeg har dog fundet ud af at i bunden af min termostat, er der et skrue skrue beslag som jeg kan dreje med hånden. Er det den man skal dreje åben, og så kan man tage termostaten af eller skal jeg finde den skrue?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 60 point
Dato : 11-10-09 08:04

Det kommer an på hvor gammel termostaten er, før i tiden var de skruet fast med en slags spændbånded skrue, de nyer termostater har et kliksysten, så de kan afmonteres uden værktøj, og det lyder som om det er sådan en du har.

Kommentar
Fra : evilfish

Dato : 11-10-09 08:39

Jeg har fået termostaten af, men nu har jeg et andet problem. Hvor meget/langt skal stiften bevæge sige stiften bevæge sig? jeg kan få min til at bevæge sig 2mm, måske 3

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-09 08:39

der sidder enten en skrue. en umbracoskrue eller en omløber.
en omløber er en ring der kan drejes så termostaten går løs. den skal drejes flere omgange. en umbracoskrue, altså en sekskantet kærv, skal skrues delvistud inden hovedet kan trækkes af. det kan godt stadig sidde lidt stramt. det samme gældet for en almindelig skrue, hvis termostaten er meget gammel. husk at give stiften lidt smørelse.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 08:45

Hvis stiften kan bevæge sig ca. 3 mm er det ok , men det er inde i selve ventilen det sidder fast, det er det hvor stiften trykker, prøv at slå meget forsiktig på stiften

Godkendelse af svar
Fra : evilfish

Dato : 11-10-09 09:10

Tak for svaret Hejdu58. Jeg har fået varme på igen. Jeg havde en VVS mand i famillien, men han er aldrig til at få fat på. Men fik fat på ham nu. Men du fik i hvert fald min termostat af.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-09 09:16

Selv tak