/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
kom så tøser, Excel spørgsmål
Fra : troldenesdhb
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 10-10-09 09:19

jeg har 2546 m3 og 2875m3 Jeg skal så have excel formlen for forskellen i procent

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-09 09:34

Ja det skal du så bare gøre.

Det er vel en øvelse i exel, som du ikke får noget ud af at andre løser for dig.

Men hvis man ikke kan almindelig basal regnekunst, så kan man helleikke lave exel programmer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-10-09 09:45

TJa - Du forventer vel ikke - kylling a<t vi skal lave dine skole opgaver for dig ???
Det er dine karakter og din kunnen - der skal bedømmes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 10:00

Det bliver spændende, når tøserne komme på banen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-09 10:34

Åh her er en af tøserne, men solen skinner og oprydning i haven venter.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-10-09 12:01

tomhjernet snak, få jer et liv...........

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 12:11

Til forsvar:
troldenesdhb er altså ikke en skoledreng der har gemt lektierne til sidste øjeblik.

Blot det jeg ville sige

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 12:23

((A/B)-1)*100 = antal procent A er større end B. Altså hvor mange procent B skal tillægges for at være lig A.

Bare indsæt felterne istedet for A og B

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 12:26

Hvis vi snakker om hvor stor en procentdel af A forskellen er lig med hedder udtrykket:

(A-B)/A *100

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 12:28

Hvis forskellen skal angives i % af det totale areal hedder udtrykket:

(A-B)/(A+B) * 100

Så selve spørgsmålet skal formuleres lidt klarere

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 12:41

Jeg har forsøgt at regne på forskellen- hvis jeg har forstået spørgsmålet korrekt burde det vel være

=SUM((2875-2446)/2875)*100

altså en forskel på 14,9217 procent

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 12:42

OK- det duer jo ikke kom til at skrive 2446, istedet for 2546, men princippet er vel det samme

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 12:50

link til at regne med procenter

http://web.dfhnet.dk/vu/fu/samf/matema/pctregn.htm#Den procentvise forskel

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-10-09 12:51

Tja - Hvis man forventer hjælp - så kan man vel snakke ordentligt.
Uanset om man er skoledreng, OL-guldvinder eller en almindelig person.

Efter denne overskrift - gider jeg da absolut ikke spilde min tid for sådanne en arogant person.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 13:00

Stigningen i procent fra 2546 til 2875, hvis det er det du mener giver i formel:

=SUM((2875-2546)/2546)*100

altså en stigning på 12,9222309 procent

hvad siger 3773 ? passer det ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-10-09 13:38

det går der ud af TAKKER

=SUM((C45-I45)/C45) *100

Men lige et lille tilløbs problem, nogle felter er ikke indtastet endnu. Hvordan får jeg dem til at gå i nul?? Jeg ved det er noget med en HVIS formel?

til peque, du er da for mærkelig. Det var dig der startede med en kommentar der ikke havde noget svar........... det var bare et surt opstød fra dig. Hmmmm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 14:07

jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål ???
hvis der ikke skal stå noget i de celler du ikke bruger og du har kopieret formlen til alle, sletter du dem vel bare og kopierer formlen ind hvis du skal bruge dem igen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-10-09 14:34

Hvis jeg bruger formlen

=SUM((C45-I45)/C45) *100

og der ikke står noget i c45 og I45, så giver resultatet ##division###

derfor skal der en [B]hvis [/B]formel ind.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 14:49

Det er svært at rådgive om, men selvfølgelig viser den fejl, man kan ikke dividere med 0.
Hvis du har gjort kollonen bredere, så viser den selve fejlen.

Muligvis følgende:
Fastlås en cellereference ved at sætte dollartegn($) omkring kolonne og rækkeoverskriften.
Rediger i formlen.

Ellers melder jeg pas - sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 16:14

Jeg har ikke prøvet at lægge dit regnestykke ind.

Skevet i C1
=HVIS(A1="";"";A1 + B1)
Forklaring:
Hvis A1 er tom så skrives ingenting i C1 ellers skriv resutatet af regnestykket.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-10-09 16:35

Kommentar
Fra : HomoSapien

Dato : 10-10-09 17:51

Hvorfor ligger det under operativsystemer? Og hvorfor skulle tøserne være bedre til det end herrerne?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 18:55

Ja den med kønnene gjorde egentlig også at jeg ikke ville svare. Men anyway.....

Når den skriver "division" er jo fordi du ingen værdi har i feltet. Det giver en ikke acceptabel brøk, idet excel ikke accepterer 0 som hverken tæller eller nævner. Så regnestykket bliver noget mærkeligt noget, hvis ikke der er tal at regne på!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 19:19

Jeg ved ikke om den ene er kønnere end den anden, men problemet skal vel løses og så må vi vel i fællesskab se om vi kan

Jeg har forsøgt flere muligheder- og nævnt netop som 3773 skriver at man ikke kan dividere med nul, men når man ikke har "opgaven" kan det være svært at rådgive om et regneark, som man ikke kender - det man skal bruge det til.
Det må være noget med den kopiering af formlen- som har nogle tal i sin oprindelige celle, som skal kopieres til formel andre steder i regnearket-
EEn celle skal gå igen i samtlige kopier. Og hvis det er sådan skal den fastlåses med $
ja, jeg ved heller ikke mere

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 19:23

http://www.excel-regneark.dk/?pageIDX=28

måske der er hjælp at hente her

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 19:53

Nu bliver jeg nysgerring på hvilken udgave du har i dit regneark ?

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-09 23:36

=hvis(c45="";0;hvis(i45="";0;SUM((C45-I45)/C45) *100 ))

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-10-09 09:02

smukt snaptil

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-10-09 08:24

Tak for svaret snaptil.