/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Digital modtagerboks
Fra : kipumi
Vist : 1096 gange
100 point
Dato : 09-10-09 22:42

Jeg vil spare mit kabel-TV, som stiger og stiger. Jeg bor i ejerforening. Jeg har fået at vide, at jeg kan anskaffe mig en digital modtagerboks, og en stueantenne, og så skulle jeg kunne se DR 1 og 2 og TV2 - og det ville være fint nok. Men er det rigtigt nok ? - kan jeg selv finde ud af at sætte det op ? altså er det sådan ligetil? og vil den virke også efter 2012, hvor nogle taler om endnu et nyt signal. Sidst men ikke mindst, hvor køber man boksen og antennen henne?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-09 22:48

Vi har kolonihavehus på Vestsjælland og der har vi lige sat en antenne op på taget, købt en digitalboks som er forberedt til Jpeg4, og vi tager DR1, DR2, TV 2- Fyn- Vestsjælland og engang imellem Lorry. Og efter 1. november kommer der flere kanaler. Den boks vi har købt duer også efter 2012. Og kvaliteten af billedet er prima.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 09-10-09 23:00

Kan jeg "nøjes" med en stueantenne? (bor i lejlighed) jeg vil jo nødig afmelde mit kabel-TV og købe boks m.m. og så ikke kunne se TV overhovedet. - Hvad med radiosignalet. ´hvordan får jeg mon det ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-09 23:30

Radioen skal bare have en ledning som antenne og den skal være 72 cm. lang. Det er en halv radiobølge og det er et fint signal. Tænk på transistorradioer, de spiller stadig på stueantenne. Og hvis du snakker med Antennelageret, så ved de alt om antenneforhold. Bare ring og spørg. Du kan evt. bestille hos dem og så sender de det.

http://www.antennelageret.dk/

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-09 09:06

Hvis du køber denne digitalboks:
http://www.netto-sat.dk/digiality_t_500_cx_mpeg4_hd_dvb_t_modtager-p-566.html
går du ikke galt i byen
og fx denne antenne:
http://www.netto-sat.dk/digital_antenne_dvbt_antenner_tv_fm_dab-c-37_78.html?page=2&sort=2a
så er du godt kørende.

Boksen harjeg købt i en brugs til 799 kr. Den er framgragende og har lavt strømforbrug. MPEG 4 boks

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-09 09:16

Hvis du bor i betonbyggeri - så glem alt om stueantenner - du får aldrig et acceptabelt signal

Opsætning er ikke noget problem - boksen er blot dit "nye" fjernsyn og forbindes derefter med scart til din skærm (dit nuværende fjernsyn) - fremover er det så boksen du skifter kanal på.

Der kommer IKKE noget nyt signal i 2012 - derimod fjernes et, idet der lukkes helt for mpeg2

Så fremtiden (som den ser ud idag) hedder mpeg4

Citat
Jeg vil spare mit kabel-TV, som stiger og stiger

Dette kan så undre lidt, med mindre du får FLERE kanaler
Det må være meget små beløb der er tale om.....

PS..

I længden undgår du IKKE en eller anden form for kabelTV eller fællesantenne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-09 09:18

Scartforbindelse skal så lige tages med et gram salt - har du HDMI tilslutning på TV bruger du selvfølgelig den....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 09:34

Ved scart tilslutning styrer digitalmodtageren dit TV.
Føtex har /har haft en fin modtager til ca, 500 kr. MPEG4 som virker efter 2012 (jeg har købt en til ekstra tv og den kører på en stueantenne.

Se her om du kan se de gratis kanaler.
http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/

Hos mig kan jeg se den ene antenne ( 3-4 Km) men de anbefaler en antenne der er 11 km. væk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-09 09:39

De små indendørs antenner og de simple rundspredende udendørs er gode nok. Men de virker kun, hvis man bor ret tæt på en sender og terrænet er gunstigt.

Bag bakker og ved kysterne skal der en rigtig retningsbestemt UHF antenne til. De lokale antenneforretninger ved hvad der virker i dit område.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 11-10-09 11:38

Tak for svaret alka. Jeg hr set på dine forslag, og det ser ud til at også Tænk anbefaler boksen som den bedste, og den kan bruges efter 2012.
Jeg betaler næsten 500 pr. kvartal i kabel-TV, og for mig er det mange penge. Her ud over ser jeg utroligt lidt TV, men ejendommen er bundet af Grundpakken.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-10-09 12:15

Selv tak kipumi. Jeg har netop tilsluttet en digital udendørs antenne:

http://www.justbuyit.dk/shop/digiality-da-5000-2511p.html

Den forbedrede mit signal fra 68 til 79. Antennen skal monteres udendørs, men står p.t. lige ved siden af TV.